پنج‌شنبه 7 تیر 1403

برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری برای آموزش و پرورش مشخص شد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری برای آموزش و پرورش مشخص شد

اقتصادنیوز: یک هفته باقی مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، نامزدها به مسئله آموزش و پرورش ورود کرده و از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی به بیان دیدگاه‌ها و اولویتهای دولت احتمالی خود در این حوزه پرداختند و از مشکلات مدیریتی تا طراحی نظام تحصیلی جدید و رفع اختلافات وحتی اصلاح صندوق ذخیره فرهنگیان گفتند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دومین مناظره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که در بخش سوم سوالات به موضوع «ارتقای نظام آموزشی و علمی» پرداخته شد، هر یک از نامزدها به بیان برنامه‌های مدنظر خود را در این حوزه پرداخت.

قاضی‌زاده: سن اصلی پرورش را از دست می‌دهیم

نظام تحصیلی جدیدی از سن 4 سالگی طراحی کرده‌ایم 

«قاضی‌زاده هاشمی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آینده هر کشوری با حوزه آموزش عمومی آن سنجیده می‌شود گفت: به آموزش و پرورش و آموزش عمومی باید به شکل ویژه پرداخته شود چراکه وزارت خانه آن اصلی‌ترین وزارت خانه کشور است. این میزان بودجه که به آن تخصیص داده شده کم است و باید به 30 درصد به شکل ذره ذره برسد.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا نیازهای آموزش و پرورش نادیده گرفته شد افزود: با شروع دولت سیزدهم 295 هزار معلم جذب شد و رتبه بندی معلمان انجام شد. 6 هزار و 768 فضای آموزشی پرورشی جدید و 31 هزار و 950 کلاس جدید به آموزش و پرورش تحویل شد. همچنین 911 هزار کودک از تحصیل جامانده نیز به تحصیل بازگشت. قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در کشور سن اصلی پرورش را از دست می‌دهیم ادامه داد: این سن از سه سالگی تا هشت سالگی است و بعداً از آن تربیت‌پذیری کاهش می‌یابد. در خیلی از کشورهای دنیا تا 15 سالگی به آنان دیپلم می‌دهند. نظام تحصیلی جدیدی طراحی کرده‌ایم که در آن کودک از سن 4 تا 7 سالگی با جهان و خلاقیت آشنا می‌شود. دوره دوم تا 11 سالگی است؛ ارتقای سواد عمومی و دوره سوم دوره مهارت است تا مهارتی خوب کسب کند.

قالیباف: در عطاری آنقدر مدیر عوض نمی‌شود که در آموزش و پرورش عوض شده است

در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه در تصمیم سازی و مهارت و سبک زندگی اهمیت زیادی خواهند داشت

«قالیباف» به عنوان دومین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مرحله سوم مناظره گفت: متاسفانه در 16 سال گذشته 16 وزیر و سرپرست در وزارت آموزش و پرورش جابه‌جا کردیم حال اینکه حتی در یک عطاری آنقدر مدیر عوض نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تقریبا 16 میلیون دانش آموز داریم که سرانه بودجه برای آموزش و پرورش 10 درصد است یعنی الان بودجه آموزش و پرورش نسبت به دهه 70 کم شده است افزود: رییس جمهور باید بداند آموزش و پروش اساس پیشرفت کشور است باید مهدکودک و مقطع ابتدایی در اولویت باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که مدرسه و معلم دو عامل مهم در تقویت آموزش و پرورش است ادامه داد: باید برنامه‌ریزی و اجرا را در حوزه محتوا و تربیت معلم دنبال کرد و سایر موضوعات متمرکز بر مدرسه و مدیران باشد. خروجی ما به اندازه سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش نیست، در این شرایط با کمبود معلم هم مواجه‌ایم؛ از معلمان باتجربه برای حضور دوباره دعوت به کار شده اما ساعتی 50 هزار تومان داده می‌شود اما آیا شایسته است به معلمی با تجربه 30 ساله ساعتی 50 هزار تومان داده شود؟ البته که بعضا پرداختی‌ها با 7 ماه تاخیر بوده است.

قالیباف با بیان اینکه در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه در تصمیم سازی و مهارت و سبک زندگی اهمیت زیادی خواهند داشت گفت: یکی از معضلات در آموزش و پروش نداشتن ثبات مدیریت است پس وجود یک مدیر قوی مهم است. در همین جلسه نظرات و راهکارهای خوب و جذابی داده شد، آقای دکتر جلیلی نیز اشاره کردند، طرح خوب داد و حرف خوب می‌زنیم اما کدام دولت می‌خواهد اجرا کند.

وی با بیان اینکه اگر هرچقدر طرح خوب باشد، اگر مجری اشتباه کند، به معنای عقبگرد است که خسارات غیرقابل جبران دارد افزود: لذا اساس کار، وجود یک مدیر قوی و مسئولیت پذیر است. ایجاد دوقطبی جعلی در کشور خسارت‌بار است، وقتی دعوا راه انداخته و تا فراش مدرسه را جابجا می‌کنیم، مشکل بوجود می‌آید. بهانه‌جویی و بهانه‌تراشی نیز باعث برزمین ماندن کار می‌شود که خسارت به کشور می‌زند.

این کاندیدای انتخابات با انتقاد از حذف خانواده در مدرسه گفت: باید از نظرات نخبگان به عنوان مهمترین تصمیم‌سازان استفاده کرد که این اتفاق نمی‌افتد. اجماع سازی یک ضرورت است و باید قدرت اجماع‌سازی داشت تا بتوان در حاکمیت و بین قوا کار انجام داد.

قالیباف ادامه داد: مقام معظم رهبری تکلیف همه را روشن کرده که وقتی حرف از اجماع‌سازی می‌زنیم، مبانی ما انقلاب اسلامی است و ذی‌نفع نهایی ما مردم هستند.

وی با تاکید بر لزوم وجود عدالت در استفاده از نیروها گفت: ممکن است یک روستایی با استعداد فرصت رشد پیدا نکند و در مقابل فردی که پول دارد، به رشد برسد. باید به گونه‌ای عمل کرد که در کشور تنش ایجاد نشود چون تنش ما را عقب می‌اندازد پس به جای تنش به سمت گشایش برویم، در این صورت می‌توان سرمایه‌ها را حفظ کرد. سرمایه‌های انسانی نیز مهمتر از سرمایه‌های مادی است.

پورمحمدی: نظام آموزش و پرورش را باید عوض کنیم

آموزش و پرورش جای اختلاف و کشمکش‌ها نیست

پورمحمدی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه موضوع آموزش و پرورش و آموزش عالی یک مسئله محوری برای رشد هر جامعه است گفت: کشور ما از این ظرفیت در شکل گسترده‌ای برخوردار است. باید قدردان این تلاش گسترده و حجم عظیم عناصر و نیروهای دلسوز و متعهد باشیم که توسعه و پیشرفت‌های ما به برکت همین نظام آموزش و پژوهش ما بوده است. وی با بیان اینکه مسئله اساسی این است که نظام آموزشی را از لحاظ محتوایی بررسی کنیم افزود: واقعاً باید برای یک میلیون کادر آموزشی و 16 تا 17 میلیون نفر دانش‌آموز و چندصدهزار استاد و 3 تا 4 میلیون دانشجو فقط با یک نظامات بسته و مشابه و از بالا ترتیب‌داده شده عمل کنیم این از اشکالات ماست. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آیا ما نمی‌توانیم بسیاری از ظرفیت‌های آموزشی را در روش‌تدریس و محتوای‌آموزشی به خودشان واگذار کنیم؟ ادامه داد: استان‌های ما این همه ظرفیت نیرو دارند، اما فقط باید چند صد نفر در وزارت آموزش و پرورش کارها را طراحی و نظام آموزشی را تدوین کنند، نظام آموزش و پرورش را باید عوض کنیم تا رشد و کیفیت‌بخشی و قوه ابتکار و خلاقیت که امروز عمده سرمایه جهش نیروی انسانی کشور است را بیشتر محقق کنیم. پورمحمدی تاکید کرد: آموزش و پرورش جای اختلاف و کشمکش‌ها نیست. آموزش و پرورش نقش مادر و محوری دارد و باید به سیاست‌های روشن و واحد نزدیک و اجازه ندهیم دخل و تصرف‌های حاشیه‌ای و گرایشی در آن تاثیر بگذارد چون همه سرمایه ما نیروی انسانی و فرزندان ما هستید. وی خطاب به قالیباف گفت: سهم آموزش 20 درصد بودجه و حالا 10 درصد شده است. پس یک واقعیت عمیق و اساسی اقتصاد کشور است. هر رئیس‌جمهور توانمندی هم که بخواهد بیاید وقتی پول در اختیار نداشته باشد نمی‌تواند کار را پیش ببرد. هر رئیس‌جمهوری که نتواند اعتماد مردم را جلب کند، هر وزیر آموزش و پرورش که در شرایط شایسته قرار نداشته باشد که یک میلیون کادرآموزشی به او اعتماد و اعتقاد داشته باشد، این ظرفیت همین الان به شکلی می‌شود که بین دانش‌آموز، خانواده و معلم فاصله افتاده، قدرت تاثیرگذاری ما در امور تربیتی کاهش یافته و عوارض جدی در نظام تربیتی می‌بینیم. مشکلات حقوق هم که از مسائل جدی است که در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

زاکانی: قوی‌ترین وزیر کابینه‌ام یقینا وزیر آموزش و پرورش خواهد بود

روند صندوق فرهنگیان را اصلاح می‌کنم

زاکانی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آینده کشور امروز در نظام تعلیم و تربیت کشور مشخص می‌شود گفت: این بخش، بخش پیشران کشور است. از آموزش و پرورش شروع می‌شود و تا نظام آموزش عالی ادامه می‌یابد. رکن آموزش و پرورش یک اساس ویژه‌ای دارد که نقش خاصی را می‌تواند در آینده کشور ایفا کند.

وی با بیان اینکه حوزه تعلیم و تربیت فراتر از آموزش و پرورش است افزود: در آموزش و پرورش مشکلات متعددی وجود دارد. آموزش و پرورش، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و در این بخش باید سیاست‌ها را تغییر داد. شروع اصلاح آموزش و پرورش باید از کلاس باشد. باید حق داد به دانش‌آموزان تا حرف بزنند. منزلت، جایگاه و رشد معلم باید مورد توجه قرار گیرد تا در نقطه برتر بتواند کارکردی داشته باشد.

زاکانی ادامه داد: سند تحول در حوزه عدالت آموزشی است که ساحت‌های شش گانه که به معلم، محتوا و محیط می پردازد باید نقش آفرین باشد. در این بخش دو نگاه وجود دارد؛ نگاه مکانیکی که دانش‌آموزان آموزش و تربیت می‌شوند و نگاه دوم نگاه خلاقانه، مهارت و توانمندی‌های آموزشی است که جز از طریق یک معلم توانمند، امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: قوی‌ترین وزیر کابینه‌ام یقینا وزیر آموزش و پرورش خواهد بود و روند صندوق فرهنگیان را اصلاح می‌کنم.

زاکانی با بیان اینکه با فناوری می‌توان عدالت را در آموزش و پرورش توسعه داد افزود: مدیریت‌های محلی و شهرداری‌ها هم باید پشتوانه آموزش و پرورش شوند تا زمینه مطلوبیت در این بخش به وجود آید و مدارس دولتی برتر از مدارس خصوصی شود. این مساله جز از طریق کلاس درس و احترام به معلم و دانش‌آموزش امکان‌پذیر نیست.

این کاندید انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه زیست‌بوم نوآوری در حوزه علمیه و آموزش عالی باید به شدت توسعه یابد گفت: نیازمند زیست بوم اندیشه‌ورزی هستیم تا هیچ نقطه‌ای در ایران خودش را بی‌ارزش نداند و متعهد به اجرای راهکارها در نظام آموزش عالی و حوزه‌ها شد. ارتباط بین ظرفیت‌ها و نیازها را در آموزش‌عالی دنبال خواهم کرد. در اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی باید از اندیشه حوزه‌ها استفاده کنیم و گره‌های فکری و اعتقادی را به دست آنها باز کنیم. جایگاه اساتید دانشگاه‌ها را هم باید ممتاز کنیم و نیازمندی‌های آن را رفع کنیم. حقوق 13 - 14 میلیونی اساتید رفع مشکلات و رعایت منزلت اساتید نیست.

وی با بیان اینکه بخش نخبگی باید در اداره کشور مشارکت کند ادامه داد: میدان دادن به آموزش عالی از این طریق قابل تحقق است. آموزش عالی و حرکت در مسیر میدان دادن به دانشجو و استاد مسئله بسیار مهمی است. تحول در حوزه مدیریتی در این نظام نیز باید رقم بخورد. میدان و محوریت را برای حوزه‌ها و دانشگاه‌ها ایجاد خواهم کرد.

پزشکیان: با حقوق‌های فعلی، اعضای هیات علمی نمی‌توانند زندگی راحتی داشته باشند

در حق مدارس دولتی بی‌انصافی می‌کنیم و به دانش‌آموزان آنها سرویس درستی نمی‌دهیم

پزشکیان دیگر کاندیدای مناظرات انتخاباتی با اشاره به سیاست‌های خود در حوزه آموزش و پرورش گفت: آنچه که به نظرم مهم است این است که در ابتدا فکر کنیم بچه‌ای که در روستاها و مناطق محروم حضور دارند در مقایسه با فرزند ما یک سرویس را می‌گیرد یا نه، اگر توانستیم خودمان را در این جایگاه قرار دهیم در آن زمان است که می‌توانیم مشکلات مربوطه را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه هر حرفی را بزنیم اما سفره‌های ما با هم متفاوت باشند مجدداً مشکلات به همراه خواهد داشت افزود: چرا که ما صدای عده‌ای را نمی‌شنویم و آنها را نمی‌بینیم. ما در مناطق محروم اعم از سیستان و بلوچستان و خوزستان و شهرهای دیگر مدارسی داریم که حتی فضا، تجهیزات و امکانات معمولی را نیز ندارند و همچنان گرفتارند؛ از سوی دیگر در جاهای دیگر مدارسی را داریم که برای کلاس اول دبستان شهریه‌ای بالغ بر 80 الی 100 میلیون پرداخت می‌شود. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر ما کشوری اسلامی هستیم، دولت و مسئولان باید نسبت به مدارسی که مسئولیت دارند همان خدماتی را ارائه دهند که به فرزندان خود ارائه می‌دهند، در ابتدا از نظر اعتقادی باید این موضوع را بپذیریم و در ادامه نیز راهکار را پیدا خواهیم کرد. پزشکیان با بیان اینکه اگرچه بین مدارس غیرانتفاعی و دولتی، مدارس غیرانتفاعی یک فرصت هستند و درصدی را پوشش می‌دهند، ادامه داد: امروز بیش از 80 درصد ورودی کنکور از 20 درصد مدارس غیرانتفاعی است که ما ایجاد کرده‌ایم، چرا که ما در حق مدارس دولتی بی‌انصافی می‌کنیم و به دانش‌آموزان آنها سرویس درستی نمی‌دهیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به معلمان در نظام آموزش و پرورش عنوان کرد: وقتی ما در مدارس به وضعیت معلمان رسیدگی نکنیم، معلمان به مشاغل دیگر روی می‌آورند و معلم چند شغله فرصت توجه به دانش آموزان را پیدا نمی‌کند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری کفت: همانطور که آقای قالیباف اشاره کردند، نمی‌شود در بی‌ثباتی مدیریت، برنامه‌ها را جلو برد بلکه باید یک ثبات مدیریتی ایجاد کنیم و کسی که وزیر آموزش و پرورش می‌شود باید قوی‌ترین و دلسوزترین آدم باشد. وقتی می‌خواهیم بسته آموزشی را در مدارس اجرا کنیم، باید نگاهی که امروز داریم تغییر یابد و دانش آموزان باید علاوه بر درس‌هایی که می‌خوانند، یاد بگیرد چطور مشکلات را برطرف کنند، چگونه ارتباط برقرار کنند و چگونه مدیریت کنند و با تیم همکاری کنند. باید به دانش‌آموز یاد بدهیم که چگونه از علمش برای مردم استفاده کند.

پزشکیان با تاکید چندباره بر لزوم اجماع بر سیاست‌های کلی و قانون اساسی اظهار کرد: باید شرایط به گونه‌ای شود که هرکس به سمت اجرای سیاست‌های کلی و قانون اساسی رفت دیگر موضوع سلایق مطرح نشود؛ ما می‌توانیم با وجود سلایق مختلف وقتی قوانین و سیاست‌ها مصوب شد همه به آن سمت حرکت کنیم و با فردی قرارداد ببندیم که می‌تواند ما را به آن سمت ببرد نه اینکه با حزب، جناح و گروه و دسته خودمان. وی با بیان اینکه «امروز دانشگاه‌های ما در بهترین حالت نسل 2 و دانشگاه‌های علوم پزشکی نسل 3 هستند» عنوان کرد: دانشگاه‌های نسل 1 و 2 بر مبنای تئوری، تحقیق، مهارت و عمل هستند، اما ما امروز فقط تئوری و تحقیق را به دانشجویان منتقل می‌کنیم و در این تئوری و تحقیق نیز با مشکلاتی مواجه هستیم؛ چراکه تحقیقات ما مبتنی بر جامعه و نیاز ما نیست و با کاری که می‌کنیم فقط هزینه را هدر می‌دهیم. باید کاری کنیم که دانشگاه‌های ما از نسل 2 به نسل‌های 3 و 4 ارتقاء پیدا کنند امروز می‌گویند که علم باید مشکل جامعه را حل کند در همین راستا نیز امروز رشته‌ها در هم ادغام می‌شوند اما ما در حال عقب افتادن از دنیا هستیم؛ نیروی انسانی بسیاری داریم اما مشکل جامعه را نمی‌بینیم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت فارغ‌التحصیلان فاقد شغل، تاکید کرد: امروز ما نیروهای بسیاری در دانشگاه‌ها تربیت می‌کنیم اما این نیروها در خارج از دانشگاه بیکار هستند و در جایی هم که کار به آنها می‌دهیم، مهارت لازم را ندارند؛ اگر ما بخواهیم آموزش را طوری طراحی کنیم که عمر و سرمایه مردم در دانشگاه‌ها تلف نشوند باید کاری کنیم که وقتی دانشجو از دانشگاه خارج شد بتواند کاری انجام دهد. امروز دانشگاه‌های دنیا از نسل 3 عبور کردند و در حال ارتقا به نسل‌های 4 و 5 هستند اما ما اندر خم یک کوچه‌ایم. پزشکیان با بیان اینکه «نیازمند تغییر در وضعیت دانشگاه‌ها هستیم»، افزود: این تغییرات نیازمند آن است که اعضای هیات علمی و نخبگان احترام پیدا کنند و برخوردهای جناحی، دسته‌ای و سیاسی کنار بروند. وقتی دانشمندی از کشور خارج می‌شوند، افتخار می‌کنیم که او ایرانی است اما وقتی در داخل می‌ماند ممکن بود او را استخدام کنیم یا نکنیم؛ در نتیجه نوع نگاه ما به انسان‌ها و آنهایی که می‌توانند برای مملکت ما افتخار آفرینی کنند باید نگاهی ارزشی و توأم با احترام باشند و آنها را نگه داریم. وی با تاکید بر لزوم اصلاح مکانیزم پرداخت حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: مکانیزم پرداخت حقوق به اعضای هیات علمی باید طوری باشد که آنها بتوانند زندگی کنند؛ با حقوق‌های فعلی اعضای هیات علمی نمی‌توانند زندگی راحتی داشته باشند در نتیجه علت اینکه نخبگان ما در حال خروج از کشور هستند، این است که نمی‌توانند با پولی که به آنها می‌دهیم، زندگی کنند و در نتیجه در خارج از کشور آنها را می‌قاپند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: از سوی دیگر باید میان نیاز و نیرویی که استخدام می‌کنیم شایستگی تناسبی ایجاد کنیم که وقتی فردا روزی نیرویی را آموزش دادیم و او وارد جامعه شد، بیکار نماند، الان به دلیل عدم سیاست‌گذاری دقیق، بیشترین نیروی بیکار جامعه فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. همچنین امروز به اعضای هیات احترام نمی‌گذاریم و مدیریت سیاسی انجام می‌دهیم؛ مجموع این عوامل باعث نارضایتی و خروج مغزها، اندیشه‌ها و جوانان و ناامیدی نسبت به آینده در کشور می‌شود.

جلیلی: مدرسه لشکر شکوفایی فرصت‌ها

نقش رئیس جمهور در انتخاب وزیر آموزش و پرورش خیلی مهم است

جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه‌های خود در زمینه آموزش و پرورش، گفت: «یک جهان فرصت و یک ایران جهش» شعار ما است. الزامات یک ایران جهش، استفاده حداکثری از فرصت‌هاست. باید بررسی کنیم که چگونه باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. از کجا می‌توان روی این فرصت‌ها سرمایه گذاری کرد؟. اگر باور داریم که کشور باید جهش داشته باشد باید برنامه‌ریزی را از مدرسه آغاز کنیم، اگر نیروی نظامی ما لشکر دفع تهدیدها هستند، مدرسه لشکر شکوفایی فرصت‌ها است.

وی با بیان اینکه در این روزها که ثبت‌نام مدارس است، مردم دنبال مدارس بهتر هستند افزود: همه دوست دارند فرزند خود را در مدسه‌ای ثبت نام کنند که استعداد او بهتر شکوفا شود. اگر می‌گوییم جهش کشور، معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام می‌شود یعنی همه مردم باید بتوانند در مسیر پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر کسی بتواند در مدرسه‌ای که بهتر استعداد او را شکوفا می کند، حضور داشته باشد آن استعداد شناخته می‌شود.

جلیلی ادامه داد: بر این مبنا اگر جهش کشور را جدی نگاه می‌کنیم، فقط دنبال حل مشکل آموزش و پرورش نیستیم، لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش جایگاه اصلی خود را پیدا کند. وزیر باید یک نیروی بسیار ارزشمندی باشد که باید این هدف را بشناسد و نقش رئیس جمهور در انتخاب این وزیر خیلی مهم است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: معلمان ارزشمندی داریم که سی سال عمر خود را خدمت می‌کنند و میلیون‌ها دانش‌آموز 12 سال عمر خود را در اختیار شما می‌گذارند که در جهت پیشرفت کشور برنامه‌ریزی کنید، بنابراین باید یک الگو داشته باشید، براساس مطالعه چند ساله همین هزینه مادی که در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد اگر بر دانش‌آموزان تقسیم کنیم، میزان آن بیشتر از هزینه مدرسه غیرانتفاعی در شمال شهر است، یعنی هزینه انجام می‌شود ولی نتیجه نمی‌گیرید.

وی با بیان اینکه ما بررسی کرده‌ایم که یک مدرسه الگو در 12 پایه در بخش دختران و پسران چه نیازهایی در زمینه محیط آموزش، معلم، درس و رویکرد آموزشی دارد افزود: در سند تحول آموزش، تفکر، خلاقیت، اجتماعی بودن و کشف استعدادها آمده، که باید در مدارس شکل گیرد تا یک حرکت بزرگ و تحولی ایجاد شود و موفقیت‌های بزرگتری شکل گیرد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید