یک‌شنبه 15 مهر 1403

برگزاری حضوری کلاس‌های درس در گرو اجرای پروتکل‌های بهداشتی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برگزاری حضوری کلاس‌های درس در گرو اجرای پروتکل‌های بهداشتی است

زنجان - ایرنا - مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به تقویت مستمر بازدیدهای کارشناسان از مدارس سطح استان گفت: اولویت نخست در مدارس استان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به این مهم است و مدارسی که بتوانند پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، کلاس‌ها را حضوری برگزار می‌کنند.

ابراهیم رفیعی روز یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا بیان اینکه دستورالعمل‌های آموزش و پرورش و بازگشایی مدارس از طریق ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا تصمیم گیری می شود افزود: در این زمینه استانداری و فرمانداریها هماهنگ با ستاد ملی کرونا عمل می کنند که این مهم در جهت جلوگیری از اعمال سلیقه های فردی و وحدت رویه است.

وی اضافه کرد: بر مبنای بخشنامه ها اولویت در مدارس برگزاری حضوری کلاس ها اعلام شده و این مهم بر مبنای ایجاد شرایط لازم بوده که در صورت افزایش شمار دانش آموزان تقسیم بندی ها انجام می شوند و این در حالی است که حداکثر دانش آموزان در هر کلاس هنرستانها 12 نفره بوده در واقع حدود 80 درصد هنرستانهای استان به دلیل تعداد کم دانش‌آموزان نیاز به تقسیم بندی ندارند.

این مسؤول ادامه داد: وضعیت بازگشایی مدارس در شهرستان ها نیز بصورت روزانه مورد پایش قرار می گیرد تا موارد و موانع موجود با ارائه راهکارهایی برطرف شود که یکی از راههای حل مساله تجزیه و تحلیل دقیق آن است.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش استان بر اصل نظارت مستمر و دائم در روزهای کرونایی مدارس تاکید دارد و فرمانداران با بسیج نیروهای انسانی در حوزه های مختلف به تحقق این مهم کمک کنند و پشتیبانی شهرداری ها و مشارکت خیران نیز می تواند نگرانی کنونی والدین را کاهش دهد.

رفیعی افزود: هر چند استان نسبت به تامین اقلام بهداشتی کرونا به ویژه ماسک با 50 درصد قیمت اعلام آمادگی کرده، اما هر دانش آموز موظف به تهیه شخصی این اقلام است که استان در حد توان از ظرفیت ایجاد شده استفاده خواهد کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: استان به مساله مهم آموزش توجه جدی دارد و در این ارتباط هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل باز بماند و آموزش‌های مجازی از طریق شبکه "شاد" صرفا با کدملی دانش‌آموزان انجام می‌شود اما در برخی از موارد به دلیل جابه‌جایی و تشکیل نشدن گروه توسط معلمان، دلیل بر برنامه ریزی ها نیست و به تدریج نسبت به رفع آن اقدام می شود.

وی اضافه کرد: در ارتباط با مدارس شبانه‌روزی نیز باید گفت پروتکل‌های بهداشتی فضای این نوع مکان ها از طریق وزارت آموزش و پرورش و نحوه حضور دانش‌آموزان نیز به طور کامل قید شده و در شهرستان‌ها نیز باید فضاهایی را برای مدارس شبانه‌روزی خود، تغییر کاربری دهند.

رفیعی با ابراز نگرانی در خصوص غربالگری دانش آموزان در هنگام ورود به مدرسه نیز افزود: در این راستا باید مکانیزمی تعریف شود که همکاری حوزه بهداشت و سایر ارگان‌ها در بحث نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس بسیار تاثیرگذار بوده و باید در خصوص غربالگری کرونا مساعدت شود تا از ورود دانش آموزان مشکوک جلوگیری شود.

این مسؤول ادامه داد: حضور دانش آموزان در کلاس درس حداکثر به مدت 30 دقیقه با تهویه مناسب جزو پروتکل های بهداشتی الزامی اعلام شده اما از طرفی نگران ها و ابهامات موجود در ارتباط با بازگشایی مدارس با عمل گرایی دقیق و صحیح دست اندرکاران امر بیش از گذشته کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: در اوایل شیوع بیماری کرونا هراس عجیبی در بین عموم وجود داشت که پس از گذشت چندین ماه این مسائل فروکش کرده است و در حال زندگی با این ویروس هستیم و برای اولین بار کلاس های درس در این شرایط برگزار می شود که احتیاط ها لحاظ شده است.

رفیفی با بیان اینکه در روز بازگشایی مدارس بازرس به 333 مدرسه استان اعزام شده بود، افزود: طبق برآوردها 40 درصد دانش آموزان حضور یافتند که منطبق با برنامه ریزی ها بود که این رقم در روستاها به دلیل کاهش جمعیت دانش آموزی 70 درصد اعلام شده است.

*س_برچسب‌ها_س*