سه‌شنبه 17 مهر 1403

برگزاری رویداد شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل با موضوع غزه

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
برگزاری رویداد شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل با موضوع غزه

دومین دوره رویداد علمی «شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحده» با موضوع غزه در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

- اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، دومین دوره رویداد علمی شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع غزه، با حضور شجاع احمدوند، سرپرست دانشگاه علامه‌طباطبائی جمعی از استادان، مدیران و دانشجویان دانشگاه و 17 تیم از 15 دانشگاه‌ها در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

احمدوند در این رویداد اظهار کرد: اولین بار در دوران تحصیل با مفهوم شبیه‌سازی سیاسی آشنا شدم که طی آن یکی از استادان با تقسیم کلاس به سه گروه به دنبال ایجاد فضای گفت‌وگو بود.

وی با اشاره به برگزاری نخستین دوره مسابقات شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحده در سال گذشته، افزود: امسال دانشجویان با یاری از تجربه کسب شده، موضوع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی و سکوت سازمان‌های بین المللی را ارزیابی کردند. کار اصلی دانشجو همین است که از جهت‌های مختلف به موضوعات بپردازد و حلقه واسط بین تئوری و اجرا باشد.

احمدوند افزود: برگزاری این نشست‌ها علاوه بر افزایش قوه استدلال و آگاهی نسبی دانشجویان با شرایط اجرا باعث کمک به دستگاه دیپلماسی کشور خواهد شد. این نشست می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر رشته‌های علوم انسانی باشد تا زمینه برای عملیاتی شدن تئوری‌ها فراهم شود.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در این رویداد با اشاره به نحوه شکل‌گیری شورای امنیت اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل برای جلوگیری از جنگ و جنایت علیه حقوق بشر جلوگیری کند، در ساختار سازمان ملل یک رکن اجرایی قوی به نام شورای امنیت به منظور حفظ صلح و امنیت بین‌الملی تشکیل شد. این شورا در برخی مواقع موفق عمل کرد اما در بسیاری مواقع به دلیل درگیر شدن در بازی‌های سیاسی و طرفداری از منافع کشورهای ابرقدرت‌ها عملکرد ناموفقی نیز داشته است.

مجید عباسی، افزود: یکی از این موارد شکست شورای امنیت در پرونده غزه بود؛ پرونده‌ای که به دلیل تامین منافع کشورهای آمریکا و انگلیس از سیر قانونی خود خارج شده و این شورا توانایی پایان دادن به این مناقشه را ندارد و نمی‌تواند مانع از جنایات رژیم صهیونیستی شود.

وی ادامه داد: امسال دومین رویداد شبیه‌سازی شورای امنیت با حضور 17 تیم از 15 دانشگاه برگزار شد و هدف از برگزاری این رویداد ایجاد شرایطی به منظور قرار گرفتن دانشجویان در فضای شبیه به فعالیت اجرایی است. دانشجویان یک سری دروس تئوری را مطالعه می‌کنند که بعضا در بازار کار، چندان کارایی ندارد و نیاز به آموزش‌های عملی برای پر کردن این خلا است.

دبیر اجرایی این رویداد نیز گفت: این دومین رویداد علمی شبیه‌سازی است که ما در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار می‌کنیم و بر اساس اتفاقات و تحولاتی که در منطقه و عرصه بین الملل رخ داده و ظلم و ستمی که بر مردم مظلوم غزه روا داشته شده و در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و سالروز عملیات طوفان‌الاقصی، موضوع این برنامه را به شبیه‌سازی شورای امنیت در پرونده غزه اختصاص دادیم.

مجیدرضا مومنی، تاکید کرد: در این رویداد فرصت معتنمی فراهم شده که دانشجویان علاوه بر آموزه‌های نظری خود، تجربیات عملی را نیز فرار بگیرند تا در آینده نقش‌های حرفه‌ای خود را بتوانند به خوبی ایفا کنند.

وی ادامه داد: در دومین دوره رویداد علمی «شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحده با موضوع غزه»، 17 گروه از دانشگاه‌های سراسر کشور حضور دارند که از این تعداد 9 گروه از دانشگاه‌های خارج از تهران و 8 گروه نیز از دانشگاهای تهران هستند. این رویداد محفلی است که ضمن کمک به دستگاه دیپلماسی در راستای سیاست‌های خارجی، فرصتی برای دانشجویان به منظور آموختن بیشتر و آشنایی با سازکار و عملکرد نهاد مهم شورای امنیت فراهم می‌کند.