جمعه 28 اردیبهشت 1403

بهبود روابط با سودان نفوذ ایران در منطقه را افزایش می دهد / خارطوم بازاری جدید برای اقتصاد ایران

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بهبود روابط با سودان نفوذ ایران در منطقه را افزایش می دهد / خارطوم بازاری جدید برای اقتصاد ایران

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره از سرگیری روابط ایران و سودان نکاتی را بیان کرد.

سید عبدالامیر نبوی، عضو هیات علمی گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره از سرگیری روابط ایران و سودان گفت: روابط ایران و سودان از نظر تاریخی گرم بود، اما تحولات مهمی در منطقه و عرصه بین‌الملل رخ داد که باعث شد تا این روابط آسیب ببیند به خصوص تصمیم دولت عمر البشیر و تغییر در حوزه سیاست خارجی کشورش سبب شد تا روابط ایران و سودان قطع شود.

عضو هیات علمی گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران افزود: بعد از حادثه‌ای که برای سفارت عربستان در تهران رخ داد حکومت وقت سودان تصمیم گرفت همسو با برخی از کشور‌های عربی روابط با ایران را قطع کند.

نبوی اضافه کرد: با این حال وقوع تحولات مهم در صحنه داخلی سودان از جمله کنار رفتن حکومت دیکتاتوری عمر البشیر و همچنین وقوع تحولات مهم در سطح منطقه سبب شد تا ارتقای روابط دو کشور دوباره در دستورکار وزارت خارجه ایران و سودان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران با نظر به گرم بودن روابط خود از نظر تاریخی با سودان از سویی و جایگاه استراتژیک سودان در شرق آفریقا تلاش داشت تا روابطش را بهبود بخشد، بیان کرد: با توجه به بهبود روابطی که بین ایران و عربستان، ایران و امارات و ایران و مصر رخ داد، تجدید روابط با سودان هم در دستورکار قرار گرفت.

نبوی اظهار کرد: سودان بعد از سال 2019 یعنی کنار زده شدن حکومت استبدادی عمر البشیر به شدت دچار مشکلات متعدد از جمله جنگ داخلی در ماه‌های اخیر بین دو ژنرال ارتش شد که احتمال از هم‌گسیختگی و حتی تجزیه این کشور را مطرح کرده است.

عضو هیات علمی گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران ادامه داد: همان‌طور که بهبود روابط با عربستان و طرح بهبود روابط با بحرین و مصر و ارتقای روابط با امارات موثر بوده و توانسته بخشی از جو تبلیغاتی علیه ایران را خنثی کند، بهبود روابط با کشور‌های خرد و کلان از جمله سودان می‌تواند نفوذ ایران را در منطقه افزایش دهد و در خنثی کردن آثار تحریم‌های تبلیغاتی، اقتصادی و سیاسی موثر باشد.

نبوی در پایان تصریح کرد: سودان جایگاه مهمی در شرق آفریقا دارد و از نظر راهبردی از منابع طبیعی زیادی برخوردار است و می‌تواند به عنوان یک بازار جدید برای اقتصاد ایران عمل کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی