شنبه 14 مهر 1403

به بهانه درگذشت ادواردو آنیلی؛ ثروتمندترین شهید شیعه

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
به بهانه درگذشت ادواردو آنیلی؛ ثروتمندترین شهید شیعه

ادواردو آنیلی، میلیاردر معروف ایتالیایی ثروت بالای خانواده بزرگ آنیلی در ایتالیا را در جوانی رها کرده، به ایران می آید، مسلمان و شیعه می شود و بعدتر به مرگی مشکوک کشته می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نام ادواردو آنیلی، میلیاردر معروف ایتالیایی که ثروت بالای خانواده بزرگ آنیلی در ایتالیا را در جوانی رها کرده، به ایران آمده، مسلمان و شیعه می شود و بعدتر به مرگی مشکوک کشته می شود را بسیاری اطلاع دارند.

ادواردو تنها فرزند جیانی آنیلی، سرمایه دار و میلیاردر ایتالیایی بود. آنیلی پدر مالک سابق مجموعه بزرگ فیات و ده ها کمپانی بزرگ صنعتی و رسانه ای بود؛ اما ادواردو که در دانشگاه، برخلاف اصرارهای پدر که رشته ای صنعتی و مهندسی بخواند، ادبیات را انتخاب می کند و راهی دانشگاه پرینستون می شود و به دلیل علاقه وافری که به ادیان و عرفان شرق داشته، به هندوستان و ایران سفر می کند و همان جا در دیدار با امام خمینی مسلمان شده و مذهب شیعه را انتخاب می کند و به دلیل این انتخاب خود را از ثروت بی شمار خاندان آنیلی محروم می کند.

سال ها بعد و در 15 نوامبر سال 2000 پیکر زخمی و بی جان او در کنار بزرگراه تورینو و در زیر پلی پیدا می شود؛ این پل در شهر فوسانو به پل خودکشی معروف بوده و رسانه های ایتالیایی به مردم اینگونه القا می کنند که ادواردو از ارتفاع 80 متری خودش را به پایین پرت کرده و به نحوی خودکشی کرده است؛ به سرعت این پرونده بسته شده و جسد او در مقبره خانوادگی آنیلی به خاک سپرده می شود.

زمانی که ادواردو راهی ایران می شود، لوکا که از دوستان کودکی او بوده، در قالب تیمی مستندساز همراه او می شوند تا از نزدیک شاهد اتفاقات جدیدی در زندگی خود باشند؛ پدر لوکا گائتانو لاواتللی، مالک کارخانه بزرگ و قدیمی تولید مشروبات الکلی با نام مونتالچینو بوده و ثروت زیادی از این راه به دست آورده است؛ اما لوکا به همراه ادواردو تصمیم می گیرند تا به ایران بیایند و با حقیقت جدیدی آشنا شوند.

در این سفر ادواردو به دوستان ایرانی خود گفته بود که با لوکا در مورد اسلام صحبت کرده و او را تا مرز اسلام آورده است اما نتوانسته او را مسلمان کند. یکی از دوستان ادواردو در جلسه‌ای به مدت دو ساعت با لوکا در هتل آزادی (اوین) صحبت می‌کند و این جلسه منجر به اسلام آوردن وی و پذیرش تشیع می‌شود. سپس به اتفاق هم به منزل آیت‌الله سید علی گلپایگانی واقع در یوسف‌آباد می‌روند و آنجا مراسم تشرف لوکا به تشیع برگزار می شود.

پس از ماجرای مسلمان شدن لوکا، او نیز مثل ادواردو از طرف خانواده های ثروتمند خود طرد می شوند و هردوی آنها به مرگ مشکوکی از دنیا می روند.

سیاوش سرمدی مستندساز و کارگردان سینما به تهیه کنندگی حبیب الله کاسه ساز مستندی درباره زندگی ادواردو، نحوه مسلمان شدن و مرگ مشکوک او می سازد که این مستند بارها از شبکه های مختلف سیما به روی آنتن رفته است؛ همچنین چندین کتاب و رمان به نام های «هدیه مسیح: سیری در زندگی ادواردو آنیلی» به قلم مصطفی غفاری ساروی، «ادواردو» به نویسندگی بهزاد دانشگر، «یک دقیقه سکوت: بر اساس زندگی ادواردو آنیلی» به قلم نفیسه نظری و «من ادواردو نیستم!» از انتشارات شهید هادی روانه بازار نشر شده است.

بیشتر بخوانید؛

جمال زاده؛ نماد تلفیق فرهنگ ایرانی و غربی

به یاد پدر موشکی ایران

به بهانه درگذشت ادواردو آنیلی؛ ثروتمندترین شهید شیعه 2
به بهانه درگذشت ادواردو آنیلی؛ ثروتمندترین شهید شیعه 3