جمعه 28 اردیبهشت 1403

بیانیه جدید واگنر آشوب به‌پا کرد | یک شهر روسیه سقوط کرد + تصاویر و فیلم‌های جدید

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
بیانیه جدید واگنر آشوب به‌پا کرد | یک شهر روسیه سقوط کرد + تصاویر و فیلم‌های جدید

بیانیه جدید گروه واگنر در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است؛ آخرین اخبار از شورش گروه واگنر، جنگ داخلی و تلاش برای کودتا در روسیه اعلام شد.

واگنر نیروهای‌اش را از اوکراین تخلیه کرد. ارتش گروه واگنر در حال پیشروی به سمت «مسکو» است و برخی اخبار حاکی از سقوط یک شهر روسیه، توسط نیروهای واگنر است. گروه واگنر بیانیه جدیدی منتشر کرد. رهبر گروه واگنر، خواستار قیام علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شده و از مردم روسیه خواسته است که به خیابان‌ها بیایند. واگنر یا ارتش خصوصی واگنر (روسی: )، یک گروه شبه‌نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیرمستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. واگنر در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و حمله روسیه به اوکراین، با ارتش روسیه همکاری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخبار فوری از کودتا در روسیه و قیام شورشی‌ها علیه پوتین | حکومت پوتین در روسیه به پایان رسید؟ + تصاویر و فیلم

تنش رئیس گروه خصوصی نظامی واگنر و وزارت دفاع روسیه به اوج رسیده و رهبر واگنر اعلام کرده است که به تلافی حملات صورت‌گرفته علیه نیروهای‌اش از سوی وزارت دفاع روسیه، انتقام می‌گیرد. رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر، ارتش روسیه را به انجام حملات مرگبار علیه نیروهای این گروه متهم کرده و خواستار قیام علیه ولادیمیر پوتین و فرماندهی نظامی روسیه شده است.

در پی اختلافات اخیر رهبر گروه واگنر با مقامات نظامی روسیه، پس از آنکه کرملین، «یوگنی پریگوژین»، رئیس گروه واگنر را به شورش مسلحانه متهم و دستور دستگیری‌اش را صادر کرد، رئیس گروه واگنر در واکنش گفت: «نیروهای این گروه شبه‌نظامی از خاک اوکراین وارد روسیه شده‌اند.» این خبر گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کودتای نظامی در روسیه را قوت بخشیده است.

واگنر در روسیه چه می‌کند؟

در پی «شورش» فرمانده نیروهای «واگنر» علیه ارتش روسیه، فرماندار منطقه روستوف اعلام کرد تمام مراسم‌ها و رویدادهای عمومی برنامه‌ریزی شده در این شهر لغو شده است.

رسانه‌های نزدیک به دولت در روسیه، تایید کرده‌اند که پس از تهدیدهای فرمانده گروه واگنر، شهر مسکو در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته و تدابیر امنیتی پیرامون اماکن مهم در این شهر افزایش یافته است.

یوگنی پریگوژین، مدیر و یکی از سهامداران اصلی شرکت امنیتی واگنر و از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است. او همچنین متهم است که با ارتش کوکلس کلان نیز همکاری کرده‌است.

در پی اختلافات اخیر رهبر گروه واگنر با مقامات نظامی روسیه، پس از آنکه کرملین، «یوگنی پریگوژین»، رئیس گروه مزدوران نظامی واگنر را به شورش مسلحانه متهم کرد و دستور دستگیری‌اش را صادر کرد، رئیس گروه واگنر در واکنش گفت: «نیروهای این گروه شبه‌نظامی از خاک اوکراین وارد روسیه شده‌اند.» این خبر گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کودتای نظامی در روسیه را قوت بخشید.

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره ادعای حمله از خطوط پشتی ارتش روسیه علیه گروه واگنر را بی‌اساس، جعلی و صرفاً اقدامات فتنه‌انگیز رسانه‌ای خواند. بیانیه جدیدی منتسب به گروه واگنر در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است که او ظاهراً از مردم روسیه خواسته به خیابان‌ها بیایند. همچنین ادعا شده یوگنی پریگوژین گفته که شویگو در میدان سرخ به دار آویخته و در کنار لنین دفن خواهد شد. رسانه‌های نزدیک به دولت در روسیه، تایید کرده‌اند که پس از تهدیدهای فرمانده گروه واگنر شهر مسکو در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته و تدابیر امنیتی پیرامون اماکن مهم در این شهر افزایش یافته‌است. هک تلویزیون روسی شبکه تلویزیونی روسی Dom Kino هک و در آن پیام درخواست کمک فرمانده واگنر از مردم پخش شد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در جریان یک سخنرانی داخلی تصریح کرد: «آنچه امروز با آن روبرو هستیم خیانت داخلی است. آن‌ها از پشت به ما خنجر زدند و این مستحق مجازات است».

رهبر واگنر، سرآشپز شورشی پوتین کیست؟

یِوگنی پریگوژین، یکی از تجار روس که به "سرآشپز پوتین" معروف بود و زمانی از متحدان رئیس جمهور روسیه به حساب می‌آمد، گروه امنیتی خصوصی "واگنر" را با این هدف بنیانگذاری کرد تا شبه‌نظامیان این گروه را در سال 2014 به منطقه دونباس اوکراین بفرستد.

به گزارش ایسنا، یوگنی پریگوژین متولد 1961، یک الیگارش روسی است که صاحب رستوران‌ها و شرکت‌های پذیرایی متعدد است که برای کرملین خدمات ارائه می‌دهند.

پریگوژین اکنون شبکه‌ای از شرکتهای با نفوذ، از جمله شرکت مزدور تحت حمایت دولت روسیه، "واگنر گروپ" و سه شرکت متهم به دخالت در انتخابات 2016 و 2018 ایالات متحده را کنترل می‌کند.

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2022 توسط Bellingcat،The Insider و Der Spiegel انجام شد، فعالیت‌های پریگوژین "به شدت با وزارت دفاع روسیه و بازوی اطلاعاتی آن، GRU" ادغام شده است.

پس از سال‌ها انکار ارتباط‌اش با واگنر، پریگوژین سرانجام تأیید کرد که او بنیانگذار واگنر در ماه مه 2014 برای حمایت از نیروهای روسی در جنگ دونباس (شرق اوکراین) بوده است.

پریگوژین گفته بود: در تاریخ اول مه 2014، یک گروه متشکل از "میهن‌پرستان" زاده شد که بعدا گروه "بی. تی. جی واگنر" نام گرفت.

پریگوژین معروف به "سرآشپز پوتین" بود چون در بسیاری از قراردادهای تهیه غذای کرملین نقش داشت. وی زمانی کارش را با یک کیوسک هات‌داگ فروشی شروع کرد اما بعدا کارش رونق گرفت و رستوران مجللی در سن‌پترزبورگ باز کرده و نظر ولادیمیر پوتین را به خود جلب کرد.

پوتین در زمان دولت اولش یکبار با ژاک شیراک، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در یکی از رستوران‌های پریگوژین شام خورده بود.

پریگوژین در مصاحبه‌ای در سال 2011 گفته بود: ولادیمیر پوتین می‌داند که من چطور این بیزینس را از یک کیوسک شروع کردم و می‌داند که من هرکسی که مهمانم باشد اعم از افراد برجسته، از او استقبال می‌کنم.

پریگوژین هم‌چنین در پایتخت روسیه یک شرکت به نام کنکورد داشت که قراردادهای تامین ناهار مدارس دولتی را در اختیار داشت. وی همچنین اقدام به تامین غذای مراسم کرملین برای مدت چندین سال کرده و در این زمینه با ارتش روسیه نیز همکاری داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این پریگوژین را به همراه چند تن دیگر در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.

این وزارتخانه گفته بود این افراد اقدام به حمایت مادی، مالی، فنی یا تجهیزاتی چه با خدمات و چه با اجناس از مقام‌های ارشد فدراسیون روسیه کرده‌اند.

این وزارتخانه گفته بود که پریگوژین معاملات تجاری گسترده با وزارت دفاع روسیه دارد.

از جمله شرکت‌های مرتبط با پریگوژین شرکت "اورو پلیس" ثبت شده در مسکو است که براساس گزارش وب‌سایت خبری فونتانکا یکی از پشتیبان‌های عملیات‌های سوریه محسوب می‌شود.

در سال 2016 شرکت "اورو پلیس" فروش محصولات غذایی را به عنوان فعالیت‌های اصلی خود لیست کرده بود اما در سال 2017 این شرکت فعالیت‌های دیگری شامل معدن کاری، تولید نفت و گاز را به عنوان فهرست فعالیت‌هایش ذکر کرد و دست به گشایش دفتری در شهر دمشق پایتخت سوریه زد.

پریگوژین مدتها نقش خود را در دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ایالات متحده انکار کرده بود. اما در نوامبر 2022، او به نقش خود در چنین عملیاتی اعتراف کرد و گفت که آنها ادامه خواهند داشت.

پریگوژین، شرکت‌ها و همکارانش در ایالات متحده با تحریم‌های اقتصادی و اتهامات جنایی روبرو هستند و در انگلیس نیز او همچنان تحت تحریم قرار دارد. برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری پریگوژین شود تا 250 هزار دلار جایزه تعیین شده است.

لحظه حمله هوایی به کاروان واگنرها

لحظه انهدام کاروان نظامی واگنرها بر اثر حمله هوایی ارتش روسیه را در این فیلم مشاهده می‌کنید.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

بیانیه جدید واگنر آشوب به‌پا کرد | یک شهر روسیه سقوط کرد + تصاویر و فیلم‌های جدید 2
بیانیه جدید واگنر آشوب به‌پا کرد | یک شهر روسیه سقوط کرد + تصاویر و فیلم‌های جدید 3