یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

«بیت لحم» زیر سایه جنگ غزه سوت و کور شد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
«بیت لحم» زیر سایه جنگ غزه سوت و کور شد

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس: «امسال در بیت لحم خبری از جشن بین المللی با حضور گردشگران و مهمانان رسمی از سراسر جهان نیست، زیرا در سایه تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه که در واقع جنگ علیه کودکان و غیرنظامیان است، عیدی نداریم». این را شهردار شهر بیت لحم در کرانه باختری «حنا حنانیا» بیان داشت.

شهر بیت‌لحم در کرانه باختری رود اردن و در 10 کیلومتری جنوب بیت المقدس به عنوان زادگاه حضرت مسیح و قطب فرهنگی و صنایع جهانگردی فلسطین شناخته شده است و هر ساله ده‌ها هزار نفر از مسیحیان از سراسر دنیا برای شرکت در مراسم جشن کریسمس به این شهر سفر می‌کنند.

این شهر با جمعیت 200 هزار نفری چندین کلیسا را در خود جای داده است که یکی از مهم‌ترین کلیساهای موجود کلیسای مهد است که باور می‌رود مسیح در آنجا متولد شده و در سال 330میلادی توسط فلسطینیان باستان ساخته شده است.

اما دیشب به عنوان شب اول کریسمس، در بیت لحم بر خلاف سال‌های قبل هیچ جشن و سروری برپا نبود. مغازه‌ها بسته بودند و شهرداری به جای چراغانی و درخت غول پیکر کریسمس در میدان مشهور المهد یادمانی را با نام «کریسمس زیر آوار» بنا کرده است تا پیام رسان ندای مسیحیان برای توقف حملات اسرائیل در غزه باشد.

این یادمان به شکل نقشه نوار غزه ساخته شده و در آن مجسمه‌هایی از حضرت عیسی (ع)، حضرت مریم (س) و کودکان فلسطینی کفن شده قرار داده شده که در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

شهردار بیت لحم می‌گوید: در نتیجه تجاوز وحشیانه اسرائیل به نوار غزه کریسمس امسال برای این شهر و تمام شهرهای فلسطین به گونه‌ای متفاوت از سال‌های گذشته می‌گذرد. در غزه فجیع‌ترین کشتار و پاکسازی نژادی در حال وقوع است. حجم این کشتار برای ذهن انسان قابل تصور نیست.

وی افزود: این تنها غزه نیست که در معرض محاصره و حملات اشغالگران است، کرانه باختری هم شاهد محاصره از سوی نظامیان اشغالگر است؛ همه ورودی‌های بیت لحم بسته شده است.

حنانیا با تاکید بر اینکه تصمیم به لغو جشن‌های کریسمس در بیت لحم خواسته مردم مسیحی فلسطین و نه تنها کلیسا و دولت فلسطین بوده است، گفت: امسال به جای جشن برای شادی روح شهدای فلسطینی نیایش و برنامه‌های دینی برپا می‌کنیم.

شهردار بیت لحم با تاکید بر اینکه اقتصاد بیت لحم به طور کامل وابسته به بخش گردشگری است، گفت با تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیت لحم نیز 70 درصد از درآمد خود را که به طور مستقیم وابسته به گردشگری است از دست داده است؛ در حالی که دیگر بخش‌های این شهر هم به طور غیرمستقیم به بخش گردشکری مرتبط است، بنابراین جنگ در نوار غزه مصائب بسیاری را برای معیشت ساکنان بیت لحم نیز رقم زده است.

وی با بیان اینکه همه بخش‌های اقتصادی بیت لحم نیز به طور غیرمستقیم به بخش گردشگری وابسته هستند، گفت: رستوران‌ها یا کافه‌های توریستی، عتیقه‌فروشی‌ها، بازارهای سنتی و همه فروشگاه‌های حتی فروشندگان گوشت، سبزیجات و میوه‌ها که اجناس خود را به رستوران‌هایی می‌فروشند که برای گردشگران غذا درست می‌کنند، از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه آسیب دیدند.

حنانیا تاکید کرد: بنابراین بخش‌های مختلف در بیت لحم مانند یک چرخ اقتصادی کامل هستند که با توقف فعالیت‌هایشان زندگی در این شهر متوقف می‌شود.

شهردار بیت لحم گفت پیام کریسمس امسال در بیت لحم لزوم توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه است، زیرا ملت فلسطین حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل فلسطینی را دارد.

جریس قمصیه، سخنگوی وزارت گردشگری و آثار باستانی فلسطین هم تاکید کرد: شهرهای فلسطینی در کرانه باختری از جمله شهر بیت لحم از زمان آغاز تجاوزات اسرائیل به نوار غزه، تحت محاصره شدید نظامیان اشغالگر است و از ورود یا خروج هر کسی کسی جلوگیری به عمل می‌آید.

قمصیه با بیان پروازهای رژیم صهیونیستی تقریباً متوقف شده است، گفت: این بدان معناست که هیچ گردشگر از خارج وارد نخواهد شد و گردشگری ورودی خارجی متوقف شده و شهر بدون گردشگر و زائر خواهد بود.

وی با بیان اینکه حزن و اندوه بر دل مسیحیان فلسطین و سراسر جهان از جنایات اسرائیل در غزه حاکم است، گفت: در سال 2019 سه میلیون و نیم گردشگر از خارج به بیت لحم آمده بود و در سال 2023 هم با پایان کرونا دو میلیون و 300 هزار گردشگر در بیت لحم حضور داشتند.

این مقام فلسطینی گفت: اما امسال که انتظار می‌رفت که تعداد گردشگران به همان سه میلیون و پانصد هزار نفر برسد، زیرا تا پیش از جنگ غزه دو میلیون و پانصد هزار گردشگر به بیت لحم آمده بودند و انتظار می رفت طی سه ماه اخیر از سال جاری هم یک میلیون نفر دیگر بیایند اما با جنگ غزه، گردشگری کاملا متوقف شد.

قمصیه گفت: ضریب اشغال هتل‌های بیت لحم با ظرفیت حدود 10 هزار تخت در شرایط عادی 100 درصد بوده اما امروز به صفر درصد رسیده است که این امر روزانه حدود 2.5 میلیون دلار برای بخش گردشگری هزینه دارد.

این در حالی است که مقامات محلی می‌گویند با تعطیلی بیش از 70 هتل در بیت‌لحم هزاران نفر شغل خود را از دست داده‌اند و با تعطیلی مغازه‌ها همه رونق خرید و فروش ایام کریسمس در این شهر از بین رفته است.

رولا معایعه، وزیر گردشگری تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز دیروز گفت: کریسمس امسال شهر بیت‌لحم سوت و کور و فضای آن متفاوت با سال‌های پیش است. این شهر غرق اندوه و غم است و هیچ یک از هزاران مسیحی و توریستی که هر سال برای جشن کریسمس به این مکان میآمدند، امسال نیامدند.»

تعداد مسیحیان فلسطینی حدود 2.3 میلیون نفر تخمین زده می شود که اکثریت مطلق آنها در خارج از فلسطین زندگی می کنند حدود 45000 نفر آنها در سرزمین های فلسطینی زندگی می‌کنند که شامل 40 هزار نفر در کرانه باختری، چهار هزار نفر در قدس و حدود هزار نفر در نوار غزه می شود، در حالی که حدود 114 هزار نفر هم در سرزمین های اشغالی 1948 زندگی می کنند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید بیت لحم گردشگری در بیت لحم اقتصاد بیت لحم جشن کریسمس در بیت لحم این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
«بیت لحم» زیر سایه جنگ غزه سوت و کور شد 2
«بیت لحم» زیر سایه جنگ غزه سوت و کور شد 3
«بیت لحم» زیر سایه جنگ غزه سوت و کور شد 4
«بیت لحم» زیر سایه جنگ غزه سوت و کور شد 5
«بیت لحم» زیر سایه جنگ غزه سوت و کور شد 6
«بیت لحم» زیر سایه جنگ غزه سوت و کور شد 7
«بیت لحم» زیر سایه جنگ غزه سوت و کور شد 8