شنبه 7 مهر 1403

بیشترین تورم خوراکی‌ها در شهریور ماه مربوط به کدام اقلام بود؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
بیشترین تورم خوراکی‌ها در شهریور ماه مربوط به کدام اقلام بود؟

مرکز آمار ایران، در شهریورماه سال جاری بیشترین افزایش قیمت برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور را مربوط به گروه سبزیجات و حبوبات اعلام کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در شهریور ماه 1403 از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. بر اساس این گزارش بیشترین افزایش قیمت مربوط به شیرینی خشک با 1.8 درصد و برنج خارجی درچه یک با 1.3 درصد است. بیشترین کاهش قیمت نیز شامل «رشته آش» با منفی 4.3 درصد است. در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های گوشتیبیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «مرغ ماشینی» با 5.1 درصد و «ماهی قزل آلا» با 1.9 درصد است.

«تخم مرغ» با 5.6 درصد، «کره پاستوریزه» با 4.5 درصد و «ماست پاستوریزه» با 2.1 درصد از جمله اقلامی هستند که بیشترین افزایش قیمت در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن را نصیب خود کرده‌اند.

در گروه میوه و خشکبار نیزبیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «کشمش پلویی» با 3.0 درصد و همچنین بیش‌ترین کاهش قیمت مربوط به «هندوانه» با منفی 23 درصد، خربزه با کنفی 19.2 درصد و هلو با منفی 10 درصد است.

«خیار» با 13.5 درصد بیشترین افزایش قیمت در گروه سبزیجات و حبوبات را داشته است و پس از آن «هویج فرنگی» با 9.8 درصد و «قارچ» با 7.9 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «گوجه فرنگی» با منفی 10.4 درصد و «پیاز» با منفی 5.0 درصد است.

همچنین در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «سس گوجه فرنگی» با 3.7 درصد و «رب گوجه فرنگی» با 3.2 درصد است.

بر اساس گزارش مرکز آمار بیشترین افزایش قیمت اقلام خوراکی در شهریور ماه سال جاری در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته، مربوط به هویچ فرنگی با 89.9 درصد، لیموترش با 72 درصد و پیاز با 70 درصد است. همچنین بیشترین آمار کاهش قیمت در این بازه زمانی در قیاس با مدت مشابه در سال قبل مربوط به روغن نباتی جامد با 10.3 درصد، روغن مایع با 9.6 درصد و پسته با 3.5 درصد است.

در شهریور ماه سال جاری از 53 قلم کالای خوراکی مناطق شهری، تعداد 23 قلم کالا درصد تغیرات سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه ای نقاط شهری کشور (31.7 درصد) داشته‌اند.