یک‌شنبه 29 مهر 1403

بیش از 2 هزار نفر بدهکار مهریه در زندان هستند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
بیش از 2 هزار نفر بدهکار مهریه در زندان هستند

به گزارش گروه قضائی خبرگزاری فارس، سید اسدالله جولایی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه در آستانه بیست و پنجمین سالگرد شهادت شهید لاجوردی قرار داریم، گفت: ستاد دیه کشور در ماه مبارک رمضان سال 1369 آغاز به فعالیت کرد و تاکنون 160 هزار نفر از زندانیان جرایم غیرعمد با همراهی مسؤولان ادوار مختلف و حمایت خیران از بند رهایی یافتند.

وی ادامه داد: امسال نیز سه هزار و 274 زندانی جرایم غیر عمد از زندان آزاد شدند که از این تعداد 3142 نفر مرد و 132 زن بودند. طلبکاران همواره در خط مقدم برای آزادی زندانیان با ستاد دیه همکاری دارند، مبلغ بدهی مددجویانی که از ابتدای سال آزاد شدند، حدود 4200 میلیارد تومان بود که در نتیجه تلاش‌های کمیته‌های صلح و سازش، طلبکاران از 23 درصد طلب خود گذشت کردند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور گفت: حدود 98 درصد زندانیان آزاد شده، بدهکاران مالی بودند و آمار بدهکاران ناشی از تصادفات فوتی و جرحی کاهش بسیار محسوس و اکنون تقریبا به صفر رسیده است و با اصلاح قانون به جای اینکه تعداد 300 تا 400 هزار زندانی در زندان باشند فقط 12 راننده در زندان هستند. اکنون 12هزارو 650 زندانی جرایم غیرعمد در زندان به سر می‌برند که از این تعداد 269 زن و 12هزارو 181 مرد هستند.

وی اضافه کرد: اکنون زندانیان حوادث رانندگی 108 نفر هستند که به دلیل نداشتن گواهینامه یا محکومیت کیفری در حبس هستند همچنین 41 زندانی مربوط به حوادث کارگاهی، 99 زندانی مربوط به جرایم شبه عمد هستند. اکنون عمده زندانیان جرایم غیر عمد، بدهکاران و محکومان مالی هستند که تعداد آنها 9951 زندانی است و از این تعداد 2244 نفر بدهکاران مهریه هستند و پیگیری‌های در کمیسیون قضایی برای رفع مشکل این زندانیان انجام شده است همچنین بدهکاران نفقه هم 183 نفر بودند که همه این موارد غیر عمد و غیر کلاهبرداری بود.

جولایی با بیان اینکه محرم، ماه احیای جان و ماه رحمت برای زندانیان غیرعمد است، افزود: شیوع کرونا با همه تلخی‌های خود اما عامل بسط بسیاری از سنت های حسنه مانند تخصیص هزینه مربوط به آیین‌های ترحیم اموات به ستاد دیه و به طور ویژه اختصاص کل یا بخشی از نذورات حسینی (اطعام و احسان) به امر پر فضیلت آزادی زندانیان غیرعمد شد.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و برگزاری جشن‌های گلریزان که به صورت مجازی برگزار شد، اظهارداشت: با فروکش کردن این بحران، طبق نظر همکاران ستادی پیش بینی می‌شد این منابع ارزشمند و صد در صد مردمی فروکش کند اما پس از کنترل نسبی شرایط حادث شده، بعد از اپیدمی بسیاری از اعضای تکایا و حسینیه‌ها با دغدغه حل معضلات امت اسلامی، محرم امسال در سایه همدلی طبقات مختلف اجتماعی و کثرت برنامه‌های دایر بر تعظیم شعائر، امسال در کنار اقامه عزا برای سیدالشهدا در حوزه حمایت از زندانیان نیازمند تحت حمایت ستاد دیه نیز درخشان ظاهر شدند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور ادامه داد: در ماه محرم برنامه بسیاری از هیات‌های بزرگ مذهبی علاوه بر خودسازی عاشقان اباعبدالله، در اصلاح معضلات اجتماعی نیز بسیار چشمگیر بود و مراکزی چون حسینیه اعظم امام مجتبی (ع) در تهران، هیئت بزرگ علی ابن ابی طالب (ع) در اردبیل، خیریه دانشگاه صنعتی شریف و اعضای حسینیه امیرچخماق یزد در قالب برنامه‌ها و آیین‌هایی چون «طبقگردانی»، «شاخسِِی»، «تعزیه» و «نخل برداری» زمینه آزادی 765 زندانی شیفته و در برخی موارد خادم قدیمی امام حسین (ع) را با رقم بدهی 11 هزار و 656 میلیارد ریال فراهم کردند که 33 زندانی زن و 732 زندانی مرد بودند.

وی ضمن دعوت از خیران برای پیوستن به پویش آزادی زندانیان غیرعمد تا اربعین گفت: پویش «به برکت این بیرق» در ماه‌های محرم و صفر امسال برگزرا می‌شود و در روزهای باقیمانده ماه صفر، آحاد مردم از هر طیف و گرایشی، تحت لوای واحدی با شعار «هر هیئت، آزادی یک زندانی غیرعمد» که در هر استان با عناوین اختصاصی مانند «طرح سفینه النجات در خوزستان»، «نذر حریت در کرمان» و یا «نذر رهایی در خراسان رضوی» پیگیری و اجرا می‌شود؛ می‌توانند ضمن تغییر احوال خود به سهم و توان مالی خود در حل مشکلات آزادی زندانیان غیر بزهکار نیز نقش آفرین باشند.

جولایی افزود: هموطنان که تا به امروز از این فیض محروم بوده یا تمایل مشارکت مجدد در پیوستن به پویش مردمی ویژه عزاداری حضرت سیدالشهداء را دارند، می‌توانند برای مشارکت در پویش «به برکت این بیرق» که از ابتدای محرم الحرام با هدف آزادی حداکثری 3800 بدهکار مالی تشکیل شده و تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت، با مراجعه به پایگاه ستاد دیه کشور به نشانی www. ipro.ir به صورت آنلاین یا با استفاده از شماره کارت و حساب‌های درج شده در صفحه نسبت به اهداء مبالغ خود برای این منظور اقدام کنند. از بانک‌های عامل برای اختصاص پنج درصد از 2 درصد جوایز قرض الحسنه بانک تقاضا داریم به تعهدات خود عمل کنند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید مهریه ستاد دیه کشور زندانیان غیرعمد این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است