دوشنبه 11 تیر 1403

بیش از 50 درصد فرستنده‌های صدا و سیما در جنوب اردبیل نصب شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیش از 50 درصد فرستنده‌های صدا و سیما در جنوب اردبیل نصب شد

اردبیل _ ایرنا _ مدیرکل صدا و سیمای مرکز اردبیل گفت: بیش از 50 درصد از از مجموع فرستنده‌ها و ایستگاه‌های تقویت کننده امواج رادیو و تلویزیون در منطقه جنوب استان در شهرستان‌های خلخال و کوثر راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایرنا، علی ملا احمدی روز یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات صدا و سیمای 2 شهرستان خلخال و کوثر افزود: بدلیل کوهستانی بودن منطقه جنوب استان، صدا و سیمای بیشترین امکانات و تجهیزات تقویت کننده شبکه‌های دیجیتال رادیو و تلویزیون را به این 2 شهرستان اختصاص داده‌است.

وی بیان‌کرد: برای پوشش کامل و 100 درصدی برنامه‌های دیجیتال صدا و سیما در مناطق روستایی باقیمانده خلخال و کوثر نصب و راه‌اندازی چند ایستگاه جدید تقویت کننده امواج دیجیتال نیاز است.

وی اظهارداشت: برغم اینکه بیشترین تعداد فرستنده‌های دیجیتال استان اردبیل در مناطق روستایی شهرستان خلخال نصب شده، ولی پوشش شبکه‌های دیجیتال در مناطق روستایی این منطقه 96 درصد و یک درصد پایین‌تر از میانگین استانی است.

وی گفت: فرمانداری خلخال در سال گذشته پنج میلیارد ریال برای راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید از محل اعتبارات استانی تخصیص داده بود که 35 درصد از این اعتبار تا پایان سال محقق شد و با احتساب اعتبارات ملی هزینه شده برای راه‌اندازی ایستگاه‌های دیجیتال در خلخال در سال گذشته به 40 میلیارد ریال رسید.

وی افزود: علاوه بر تخصیص اعتبار کافی در سال گذشته از سوی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان کوثر برای کمک به راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید شبکه‌های دیجیتال صدا و سیما امسال نیز 10 میلیارد ریال برای این امر اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا در کشور وظیفه آموزش از راه دور در مناطق مختلف کشور به عهده رسانه ملی گذاشته شده، از تلاش برای ارائه بسته‌های دوم و سوم پوشش دیجیتال 10 روستای خلخال در آینده نزدیک خبر داد.

وی اظهارداشت: در صورت تامین 50 درصد از اعتبار مورد نیاز برای راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید از محل اعتبارات شهرستانی خلخال و کوثر صدا و سیمای مرکز اردبیل نیز نسبت به تامین 50 درصد باقیمانده اعتبار اقدام می‌کند.

مدیرکل صدا وسیمای مرکز اردبیل گفت: هم‌اکنون از مجموع سه ایستگاه پرقدرت رادیویی استان اردبیل یک ایستگاه پرقدرت در شهر خلخال فعال بوده و پوشش رادیویی منطقه جنوب استان اردبیل را به عهده دارد.

ملااحمدی با اشاره به ارائه بسته‌های 1 و 2 تی‌اس و امکان دریافت برنامه‌های شبکه‌های رادیو و تلویزیونی دیجیتال در شهرستان‌های مختلف استان اظهارداشت: بسته سوم تی‌اس و امکان دریافت چهار شبکه تلویزیونی از جمله شبکه‌های تماشا، ایران کالا و امید در شهرستان‌های استان و طی توافقی که با استانداری اردبیل صورت گرفته در 2 سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

او با بیان اینکه 97 درصد از مناطق شهری و روستایی این استان زیرپوشش شبکه‌های دیجیتال قرار دارند، افزود: برای رسیدن به پوشش 100 درصدی شبکه‌های رادیو و تلویزیونی دیجیتال راه‌اندازی 45 ایستگاه جدید در دستور صدا و سیمای اردبیل قرار دارد که تا پایان سال آینده 30 ایستگاه راه‌اندازی و 15 ایستگاه نیز پس از 2 سال ایجاد خواهد شد.

وی گفت: برای پوشش برنامه‌های دیجیتال رادیو و تلویزیونی مناطق شهری و روستایی استان علاوه بر راه‌اندازی 180 ایستگاه تقویت‌کننده جدید دیجیتال 125 ایستگاه قبلی آنالوگ نیز دیجیتال‌سازی شده است.

ملااحمدی افزود: با نصب و راه‌اندازی فرستنده‌های جدید دیجیتال، پوشش مناطق شهری و روستایی این استان و بهره‌مندی اهالی ساکن در این مناطق از برنامه‌های شبکه‌های دیجیتال رادیو و تلویزیون نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

سیدغنی نظری، نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست توزیع متوازن امکانات واعتبارات استانی را از جمله وظایف خطیر مدیران این استان برشمرد و خواستار تلاش برای پوشش کامل فرستنده‌های دیجیتال صدا و سیما در مناطق روستایی منطقه جنوب استان شد.

فریدون بابایی، فرماندار خلخال هم گفت: برای پوشش کامل مناطق روستایی این شهرستان راه‌اندازی 12 ایستگاه در دستور کار قرار گرفته و فرمانداری نسبت به کمک به تامین اعتبار موردنیاز اجرای این پروژه‌ها از طریق تخصیص اعتبارات استانی، صدا و سیمای اردبیل را همراهی خواهد کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری این شهرستان از مسوولان صدا و سیمای استان خواست تا از ظرفیت نخبگان، متخصصان و کارشناسان خلخال در تولید برنامه‌های شبکه استانی استفاده شود.

وحید کنعانی، فرماندار کوثر نیز با اشاره به قابلیت‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری این شهرستان خواستار انعکاس مطلوب این ظرفیت‌ها توسط رسانه ملی استان اردبیل و تولید برنامه‌های مناسب برای معرفی قابلیت‌های این منطقه شد.

او افزود: این شهرستان سهم مناسبی از گیرنده‌های دیجیتال صدا و سیما را دارا بوده و با اختصاص اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال در شورای برنامه‌ریزی امسال امیدواریم در سال آینده تمام مناطق روستایی زیرپوشش شبکه‌های دیجیتال صدا و سیما قرار بگیرد.

شهرستان‌های خلخال و کوثر در جنوب اردبیل واقع شده‌اند.

*س_برچسب‌ها_س*