جمعه 31 فروردین 1403

اجتماعی وب‌گاه تابناک

اجتماعی وب‌گاه تابناک

از آغاز طرح نوروزی 585 تن از هموطنان در تصادفات شهر‌ها و جاده‌ها جان خود را از دست دادند. عمده تصادفات در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، خوزستان و خراسان رضوی بود. با توجه به وسعت جاده‌های این استان‌ها، رانندگان از ایستگاه‌های بین راهی که برای استراحت پیش بینی شده حتماً استفاده کنند و بعد ادامه حرکت داشته باشند.

سازمان بازرسی جلوی تصرف غیرقانونی عرصه موسوم به برکه پریان به مساحت 83409 مترمربع را گرفت. محدوده‌ای که سند آن به نام سازمان ملی زمین و مسکن منتقل و مقرر شده که در راستای حقوق عامه به عنوان فضای سبز، احداث پارک و پارکینگ عمومی بازارچه مرزی آستارا در اختیار شهرداری و برای استفاده مردم عزیز آستارا قرار گیرد.

متأسفانه شهروندان تغییر الگو سفر داده‌اند و شب را برای سفر انتخاب می‌کنند و به جای استراحت رانندگی می‌کنند که همین خستگی و خواب آلودگی منجر به تصادف می‌شود. بیشتر تصادفات فوتی در 30 کیلومتری شهر‌ها و در ساعات 16 تا 20 و یک بامداد تا 6 به دلیل خستگی و خواب آلودگی رخ می‌دهد.

سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا گفت: بیش از 87 هزار نفر از دستگاه‌های مختلف نسبت به انجام‌مأموریت نوروزی اقدام خودشان را شروع کرده‌اند و تا امروز 8 صبح آخرین آمار بالغ بر 310 میلیون تردد در سطح کشور انجام شده است و متأسفانه 510 نفر جان خود را از دست دادند. تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان 5 استانی است که بیشترین فراوانی تصادفات را دارند.

فردی که خود را «شاهزاده سرین» می‌خواند و با توهین به مقدسات و انتشار ویدئو‌های بعضا جنسی در شبکه‌های اجتماعی برای خود شهرتی دست و پا کرده، اخیرا با انتشار تصاویر و ویدئو‌هایی از خود در مناطقی از تهران و کرج، مدعی بازگشت به ایران شد؛ ادعایی که برخی تصور می‌کردند واقعیت ندارد، اما حالا ثابت شده صحت داشته است.

شورای عالی بیمه پس از کش و قوس‌های بسیار افزایش 46 درصدی تعرفه‌ها را مصوب کرده بود که این افزایش به نوعی توسط هیات دولت رد شد و در نهایت، افزایش 35 درصدی تعرفه‌های خدمات درمانی و پزشکی به تصویب ایشان رسید. افزایشی که به تاکید معاون درمان، «با مصوبه 46 درصدی شورای عالی بیمه فاصله دارد و مراکز درمانی را در تامین هزینه‌های خود با مشکل مواجه خواهد کرد.»

تعداد تصادفات فوتی 383 فقره و 469 نفر متوفی گزارش شده‌اند. همچنین 10 هزار و 119 فقره تصادفات جرحی و 12 هزار و 528 نفر تعداد مجروحان و تعداد تصادفات خسارتی 54 هزار و 122 فقره گزارش شده است. تصادفاتی که سهم استان های کرمان، فارس، اصفهان، خوزستان و خراسان رضوی از آنها بیشتر بوده است و آن گونه که پلیس راهور اعلام کرده، سه علت اصلی وقوعشان، بی‌توجهی به جلو، عدم توانایی در کنترل وسیله، سرعت...

در پایان نیمه اول تعطیلات نوروزی، موج برگشت مسافران آغاز شده است. این در حالی است که سامانه بارشی تازه‌ای در حال ورود به کشور است که در نتیجه فعالیت آن، وضعیت جوی در مناطقی از کشور به شدت دیگرگون خواهد شد تا جایی که سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح قرمز نسبت به فعالیت این سامانه و نتایج آن هشدار داده است.

به عنوان مسئولان قوه قضاییه تضمین می‌دهیم که نهایت سعی و تلاش خود را در راستای حفاظت و صیانت از سرمایه‌های مردم که وارد عرصه تولید و اشتغال می‌شود، به عمل بیاوریم. تلاش می‌کنیم موانع مشارکت فعالانه اقتصادی و تولیدی مردم را با همکاری سایر قوا، مرتفع کنیم؛ بدون تردید باید در سال جاری، با همدلی و همکاری همه‌جانبه، عقب‌ماندگی‌های حوزه تولید را جبران کنیم.

متاسفانه از ابتدای طرح نوروزی تاکنون 373 نفر از هموطنان را در تصادفات رانندگی از دست دادیم. 44 درصد تصادفات در این مدت عدم توجه به جلو بوده است. همچنین بیش از 10 هزار و 500 نفر از هموطنان نیز در این چند روز مجروح شدند که حدوداً 15 تا 20 درصد از این مجروحان معلول می‌شوند لذا از مسافران نوروزی خواهش می‌کنم که حتماً قوانین را مراعات کنند.

تا 8 صبح پنج شنبه دوم فروردین، 271 نفر در تصادفات رانندگی نوروز در صحنه تصادف فوت کرده‌اند. ردپای سرعت غیرمجاز و خستگی و خواب‌آلودگی در همه این تصادفات مشهود است. شب گذشته تصادفی در خراسان رضوی محدوده پلیس راه نیشابور رخ داد که یک دستگاه سواری پژو به دلیل خواب آلوده بودن راننده از جاده منحرف شده و 5 نفر از اعضای خانواده جان خودشان را از دست دادند.

متصرفان دانه‌درشتِ منابع طبیعی و اراضی ملی و متجاوزان به محیط زیست، در سالی که گذشت در زیر ضرب عدالت قرار گرفتند و علاوه بر استرداد اراضی متصرفه و پرداخت جریمه‌های سنگین، موظف و مکلف شدند تا اراضی تغییر کاربری داده را به شکل و کاربری اولیه بازگردانند که نمونه این مهم در جنگل‌های جلگه‌ای نوشهر مشاهده شد.

مطابق اطلاعیه صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده نگری، پرهیز از سفر‌های غیر ضروری بویژه در گردنه‌های برف گیر و مجهز بودن خودرو‌ها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و... توصیه می‌شود.