شنبه 8 اردیبهشت 1403

اجتماعی وب‌گاه تابناک

اجتماعی وب‌گاه تابناک

دادستانی تهران در راستای وظیفه قانونی عدلیه برای مقابله با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه علیه حسین دهباشی اعلام جرم کرد.

در پی انتشار مطالبی در جهت برهم زدن امنیت روانی جامعه و متلاطم کردن فضای اقتصادی کشور پس از عملیات موفقیت‌آمیز و غرور آفرین شب گذشته نیرو‌های مسلح کشور علیه رژیم صهیونیستی، دادستانی تهران علیه یک روزنامه و یک خبرنگار اعلام جرم کرد.

در ادامه شیطنت‌ها برای ایجاد التهاب در جامعه، پیامکی هشدارآمیز به شماری از مشترکان تلفن همراه در کشورمان ارسال شده که جعلی است. پیامکی که با کمی دقت در متن آن مشخص می‌شود به شیوه‌ای ناشیانه و با چندین غلط املایی و حتی مفهومی تنظیم و ارسال شده و احتمالا به زودی با اطلاعیه‌ای که سازمان پدافند غیرعامل صادر خواهد کرد، در خصوص آن اطلاع رسانی بیشتری صورت خواهد گرفت.

در حوزه جرایم زیست محیطی در سال گذشته، هزار و 449 پرونده در دادسرا و هزار و 385 فقره در دادگاه مطرح و 1409 پرونده منتهی به صدور حکم شد که منجر به محکومیت هزار و 335 نفر شد که از این تعداد 81 نفر به حبس محکوم شدند. همچنین درباره آلودگی هوا پرونده‌ای در دادسرای کارکنان دولت تشکیل شده که در حال رسیدگی است. سازمان حفاظت محیط زیست هم موظف به ایجاد سامانه ارزیابی عملکرد قانون هوای پاک شد...

هدف بزرگی که برای تحقق آن اقدامات قابل توجهی صورت گرفته اما از برخی جهات، اشکالاتی دارد که تامل برانگیز است و چه بسا اگر به قید فوریت تدابیری برای رفعشان اتخاذ و اجرا نشود، بر فرجام این طرح اساسی اثر سو خواهند گذاشت و حتی ممکن است موجب شوند این طرح کلان و مورد تقاضای بسیاری از شهروندان در نهایت عقیم بماند و به اهداف تعیین نشده منتج نشود.

از جزییات این پرونده اطلاعات چندانی در دست نیست اما آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، کارمند این مجتمع بندری به نام «الف الف» متهم است که رقمی حدود 2 میلیون دلار (دقیق: 108 میلیارد تومان) اختلاس کرده و به همراه همسر و خانواده‌اش به کانادا گریخته است. پرونده‌ای که حالا ابعاد قضایی یافته و بی شک در آینده جزییات بیشتری از آن به اطلاع افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

نکته ویژه و با اهمیت اینکه 29 تن از افرادی که در این دوره مشمول عفو شدند، مجازات قطعی آن‌ها اعدام بوده که با تخفیف، مجازات و کیفر آن‌ها به حبس تغییر پیدا کرده است. 5 فرد مشمول عفو نیز محکومان موضوع ماده 20 هستند و شرایط اولیه عفو را نداشتند و رئیس قوه قضاییه عفو آن‌ها را درخواست کرده است. همچنین هزار و 991 تن نیز از محکومان دادگستری بودند که مورد عفو واقع شدند.

عسگریان در پاسخ به این پرسش «تابناک»، مبنی بر اینکه میزان تخلفات رقم خورده در طرح در فروشگاه‌ها به چه میزان بوده، می‌گوید: ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که اعتماد خانوار‌ها به طرح، بیش از 90 درصد و از سوی دیگر، میزان تخلف‌های رقم خورده کمتر از 2 درصد بوده است که امیدواریم با توجه به نظارت و پایش‌های مستمر و امید به همراهی مردم با اطلاع رسانی موارد اندک تخلف که با آن‌ها مواجه می‌شوند،...

آن گونه که مقام قضایی شرح داده، پزشک یاد شده به‌دلیل فوت پدرومادر و برخی مشکلات به وزارت بهداشت مراجعه کرده تا دوران طرح خود را از بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد و استان لرستان به تهران منتقل نماید و با مخالفت مواجه شده و در نتیجه از روز نخست سال 1403 به بیمارستان دلفان معرفی شده و چند روز بعد و در حالی که اتفاق خاصی در آن روز کاری در بیمارستان دلفان رقم نخورده، تصمیم تلخی را گرفته و...

در نشست‌های متعدد با حضور مقامات و مسئولان ذی‌ربط تاکید کردم که باید با به کارگیری قوانین موجود، از جمله «قانون مجازات اسلامی»، «قانون آیین دادرسی کیفری» و مقوله «جرم مشهود» مندرج در این قانون، قوانین ناظر بر حوزه اختیارات و تکالیف اصناف و اماکن و «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»، در راستای بهبود و ارتقای وضعیت عفاف و حجاب در جامعه اقدام کنیم.

گروهی که بر اساس این آیین نامه مصوب وزارت بهداشت، فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی از شمول آن خارج شده بودند و این موضوع مورد اعتراض و شکایت یک متقاضی در دیوان عالی عدالت اداری قرار گرفت، پیرو آن هیأت عمومی دیوان عدالت ادار تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرد و مصوبه یاد شده را مهر ابطال زد.

فرجام این طرح است که هنوز معلوم نیست تمدید خواهد شد یا متوقف می‌شود و به روال سابق بازخواهد گشت؟ پرسشی که در همان ابتدای اجرای طرح، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون در پاسخ به آن گفت: تمدید یا عدم تمدید و حتی اعمال تغییرات در یارانه مضاعف و طرح فجرانه منوط به تصمیم گیری در دولت است، اما از روز آغاز طرح کالابرگ الکترونیک، گام به گام امتیازات بیشتری در نظر گرفته و ارائه شد و...

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی، خواستار عفو، تخفیف و تبدیل مجازات دو هزار و یکصد و بیست و هفت تن از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح شده بود؛ تقاضایی که با موافقت ایشان همراه شد.