دوشنبه 16 مهر 1403

تازه ترین تحولات از مقابل سفارت آمریکا در بغداد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تازه ترین تحولات از مقابل سفارت آمریکا در بغداد

بغداد - ایرنا - حمله جنگنده های آمریکایی به پایگاه نیروهای الحشد الشعبی عراق، موجی از خشم و عصبانیت را در مردم عراق ایجاد کرده و معترضان در واکنش به این اقدام امروز به سفارت واشنگتن در بغداد حمله کردند و در تازه ترین تحولات نیروهای ویژه عراقی نزدیک این سفارت مستقر شدند و در اثر درگیری ها، شماری زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، افراد مسلح ناشناس روز جمعه 6 دی ماه با شلیک دو راکت به پایگاه نظامی «K1» در شمال غربی استان حمله کردند. این پایگاه محل استقرار نیروهای عراقی و آمریکایی است که حمله به آن بهانه ای به دست آمریکا داد تا پایگاه های نیروهای عراقی را بمباران کنند.

در جریان این حمله راکتی، یکی از پیمانکاران پنتاگون کشته شده و چند سرباز آمریکایی و عراقی مجروح شدند. گرچه هنوز گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته ولی واشنگتن کتائب حزب الله عراق را مسئول آن معرفی کرده است.

جنگنده های آمریکایی نیز به بهانه پاسخ به این حمله، روز یکشنبه 8 دی ماه، سه مقر تیپ 45 الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در استان الانبار بمباران کردند که این اقدام آمریکا با محکومیت گسترده مردم، دولت و فراکسیون ها و جریان های مختلف عراق و حتی برخی از کشورهای منطقه از جمله ایران و انصار الله یمن روبه رو شد.

طبق آخرین آمار در جریان حمله آمریکا به عراق 25 نفر کشته و 51 نفر زخمی شدند.

پیکر این شهدا امروز در میان حضور گسترده مردم عراق در بغداد پایتخت، تشییع شد، همزمان با تشییع پیکر این شهدا شمار زیادی از مردم عراق با حضور در مقابل سفارت آمریکا در بغداد ضمن سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل، خواستار اخراج سفیر این کشور از عراق شدند.

تظاهرکنندگان با برپایی چادرهایی اعلام کردند به تحصن خود تا اجرای مطالبات مردم عراق ادامه خواهند داد.

معترضان خشمگین همچنین اقدام به شعار نویسی روی دیوار سفارت و شکستن دوربین های مداربسته و کیوسک های نگهبانی اطراف سفارت کردند.

به دنبال شدت یافتن تنش ها در منطقه الخضراء عراق، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت موقت عراق، معترضان را به متفرق شدن از جلوی سفارتخانه این کشور فراخواند.

وی با تاکید بر اینکه تامین امنیت سفارتخانه ها و اماکن دیپلماتیک بر عهده دولت عراق است از همه معترضان خواست در اسرع وقت از جلوی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد متفرق شوند.

در همین راستا، وزارت دفاع عراق هم امروز با صدور بیانیه ای بر پایبندی دولت برای حفاظت از سفارتخانه ها و اماکن دیپلماتیک تاکید کرد.

گزارش های رسیده حاکی از آن است که در جریان حمله به سفارت آمریکا در عراق، معترضان دومین در ورودی سفارت را به آتش کشیده و درگیری ها میان گارد حفاظت از سفارت با معترضان، چند زخمی برجای گذاشته است.

معترضان عراقی همچنین بر دیوارهای سفارت امریکا شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل نوشتند.

از سوی دیگر، سومریه نیوز گزارش داد که نیروهای ویژه عراق از درب اصلی سفارت واشنگتن وارد شده و در آن مستقر شدند.

«شهاب ناصر کاظم» فرمانده نیروهای ویژه عراق در این باره گفت که با فرمانده الحشد الشعبی صحبت کرده و از آنها خواسته به صورت مسالمت آمیز تحصن کنند و به درهای خارجی سفارت نزدیک نشوند.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه و ساعاتی بعد از تجمع و حمله مردم خشمگین عراق به سفارت آمریکا در بغداد، در توئیتی مدعی دخالت ایران در این اقدام شد.

به دنبال شدت یافتن حملات به سفارت آمریکا در بغداد، این سفارتخانه با صدور بیانیه ای از شهروندان آمریکایی خواست به سفارت نزدیک نشوند.

خبرهای رسیده نیز حاکی از آن است که بالگردهای آمریکایی در اطراف بغدادو بر فراز سفارت آمریکا به پرواز درآمدند و معترضان را به حمله تهدید کردند.

ادعای ترامپ درباره ایران

ترامپ هم از تجمع و حمله مردم خشمگین عراق به سفارت آمریکا در بغداد برآشفته شد و در توئیتی مدعی دخالت ایران در این اقدام شد.

وی در ادامه ادعاهای خود در این پیام توئیتری، با اشاره به حمله روز جمعه گذشته افراد ناشناس به پایگاه «k-1» آمریکا در کرکوک، نوشت که ایران، یک پیمانکار آمریکایی را کشت و بسیاری را زخمی کرد.

ترامپ در بخشی دیگر از توئیت امروز خود مدعی شد: اکنون ایران طراحی حمله ای به سفارت آمریکا در عراق را برعهده دارد. آنها به طور تمام و کمال مسئول شناخته خواهند شد.

«جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا نیز در ادعایی حمله به سفارت آمریکا در بغداد را نشات گرفته از نمایش ایران در سال 1979 (اشاره به اشغال سفارت آمریکا در تهران بعد از پیروزی انقلاب) توصیف کرد.

«مایک پمپو» وزیر خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی جداگانه با عادل عبدالمهدی نخست وزیر موقت عراق و برهم صالح رئیس جمهوری این کشور تاکید کرد که از جان اتباع آمریکایی حاضر در عراق حفاظت خواهند کرد.

همراهی برخی از کشورهای عربی با آمریکا

این در حالی است که عربستان نیز در ادامه پیروی از سیاست های آمریکا در منطقه، حمله روز 6 دی ماه به نیروهای آمریکایی و عراقی در پایگاه نظامی کرکوک عراق را محکوم کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، شورای وزیران عربستان امروز حمله آنچه شبه نظامیان مورد مورد حمایت ایران علیه نیروهای آمریایی در عراق خوانده را محکوم کرد.

عربستان در حالی ایران را متهم می کند که هنوز هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

از سوی دیگر وزارت خارجه بحرین اعلام کرد که کشورش از حمله هوایی به مقرر نیروهای «الحشد الشعبی» عراق حمایت می کند.

بحرین نخستین کشور عربی بود که از اقدام نظامی آمریکا در خاک عراق حمایت کرد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
تازه ترین تحولات از مقابل سفارت آمریکا در بغداد 2