جمعه 10 فروردین 1403

تالار جدید بورس تأئیدیه ایمنی از آتش نشانی ندارد

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

تالار جدید بورس در سعادت آباد تأئیدیه ایمنی از سازمان آتش نشانی ندارد و به گفته معاون هماهنگی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مدیران بورس عجله کردند و قبل از دریافت تأئیدیه، به این ساختمان شیشه‌ای نقل مکان کردند.

به گزارش فارس، در مهر سال گذشته خبر رسید که قرار است در زمینی به مساحت 2 هزار و 500 متر تالار بورس تهران ساخته شود و این تالار از خیابان حافظ به سعادت‌آباد واقع در منطقه 2 شهرداری تهران منتقل شود.

ساختمان 20 طبقه بورس تهران سالهاست که در کنار پل حافظ قرار دارد و یکی از ساختمان‌های بلند تهران است. براساس تغییر و تحولی که با تصویب قانون بازار سرمایه در آذر سال 84 به وقوع پیوست، تصمیم گرفته شد که تالار مخصوص بورس به مکان دیگری منتقل شود. براساس اقدامات صورت گرفته، زمینی در میدان قیصر امین‌پور در بلوار شهرداری سعادت‌آباد خریداری شد و قرار شد که تالار بورس برای همیشه به این مکان منتقل شود.

عدم تامین پارکینگ مورد نیاز

این خیابان یکی از مکان‌های پرتردد منطقه 2 شهرداری تهران است و با انتقال کامل بورس، ترددها در این منطقه بیشتر می‌شود. یکی از مشکلات اساسی این ساختمان، عدم تأمین پارکینگ به میزان مناسب است، هر چند که برخی مدیران تأکید کرده‌اند که این زمین پیش از این برای احداث پارکینگ طبقاتی درنظر گرفته شده است.

مجوزهای لازم برای ساخت تالار بورس داده شده است، اما به دلیل عدم تأمین پارکینگ به ساختمان بلندمرتبه شیشه‌ای اجازه بهره‌برداری داده نشده است، چرا که امکان دارد در صورت بهره‌برداری مشکلات تردد زیادی در این محدوده ایجاد شود.

هر چند که برخی از مدیران معتقدند که این ساختمان نمای شیشه‌ای دارد و تهران هم روی گسل قرار دارد و در هنگام وقوع زلزله می‌تواند به یکی از عوامل خطرآفرین تبدیل شود.

برای این ساختمان هنوز پایان کار داده نشده است و سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران برای آن تأئیدیه آتش‌نشانی صادر نکرده است.

تالار جدید بورس تاییدیه ایمنی از سازمان آتش نشانی ندارد

محمود قدیری معاون هماهنگی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این باره گفت: هنوز ساختمان تالار بورس در منطقه 2 شهرداری از سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران تأئیدیه دریافت نکرده است و سال گذشته هم یک آتش‌سوزی در این ساختمان رخ داد.

وی به ساختمان‌های بلندمرتبه و حساس که تردد جمعیت در آنها زیاد است اشاره کرد و گفت: حتما باید این ساختمان‌ها ضوابط را رعایت و بعد از گرفتن تأئیدیه‌های لازم، مجوزهای بهره‌برداری برای آنها صادر می‌شود.

معاون هماهنگی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: مدیران بورس عجله کردند و قبل از دریافت تأئیدیه، به این ساختمان شیشه‌ای نقل مکان کردند، در حالی که باید قبل از آغاز بهره‌برداری، تأئیدیه‌های لازم اخذ می‌شد.

وی در خصوص ایمنی ساختمان‌های شیشه‌ای گفت: از نظر ما اگر دسترسی خودروی آتش‌نشانی میسر شود و شیشه‌ها در هنگام حریق از استانداردهای لازم برخوردار باشند مشکلی وجود ندارد، اما نباید دسترسی‌ها را محدود کنیم. البته گفته می‌شود در ضلع جنوب این ساختمان امکان استقرار آتش‌نشانی وجود دارد.

خلأ قانونی داریم

معاون هماهنگی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که چرا تالار بورس تاکنون تأئیدیه دریافت نکرده است، گفت: یکی از مشکلات در کشور خلأ قانونی ساختمان‌هایی است که قبل از دریافت پایان کار شروع به بهره‌برداری از آن ساختمان می‌کنند. ما هنوز برای ساختمان بورس تأئیدیه صادر نکرده‌ایم و آنها هم مراجعه نکرده‌اند. البته باید مسئولین بورس به شهرداری مراجعه کنند. آنها هم استعلام‌های لازم را انجام داده و از ما بخواهند برایشان تأئیدیه صادر کنیم که تاکنون این امر رخ نداده است.

وی در مورد وضعیت داخلی ساختمان بورس از نظر ایمنی گفت: به ما اعلام‌آمادگی برای انجام بازدید از ساختمان نکردند.

معاون هماهنگی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهراندر خصوص علت این امر گفت: باید این موضوع را از مسئولین بورس سؤال کنید.

ساختمان بورس مجاور ساختمان مرکزی شهرداری 2 واقع شده است و از آنجایی که گفته می‌شود تالار بورس یکی از مراکز جاذب سفر است باید پارکینگ‌های آن تأمین شود.

تعداد پارکینگ‌هایی که در پروانه ساختمانی داده شده در عمل کم شده است

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران دراین باره گفت: نه تنها موقعیت و جانمایی مجموعه برای این نوع بهره‌برداری و برای ساختمان بورس مناسب نیست بلکه حتی برای پارکینگ‌هایی که در پروانه ساختمانی داده شده در عمل کم شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: برای شهرداری منطقه 2 تکلیف کرده‌ایم که مطالعات لازم با هزینه مدیریت مجموعه بورس انجام شود و راه‌های جایگزین برای استفاده از این ساختمان درنظر گرفته شود. بدین ترتیب از معضل پارکینگ از ساختمان جدید پس از بهره‌برداری جلوگیری شود.

البته مدیران شهری هم تأکید کردند که ساختمان بورس کمبود 300 پارکینگ دارد و پرونده به کمیسیون ماده 100 ارجاع شده است و حتی کمیسیون هم اعلام‌نظر کرده است.

مدیران شهری اظهار امیدواری کردند که بورس با استفاده از زمین‌هایی که وجود دارد پارکینگ را تأمین کند.

مراکز تجاری و ساختمان‌های بزرگی که جاذب سفر محسوب می‌شوند باید حتما پارکینگ‌های مورد نظر خود را تأمین کنند و البته گفته می‌شود به دلیل پرتردد بودن مکان جدید ساختمان بورس در صورت عدم تأمین پارکینگ مشکلات جدی ایجاد می‌شود. البته مدیران بورس اعلام کردند که طبق نظر شهرداری منطقه امکان‌سنجی‌های لازم صورت گرفته است.

براساس این گزارش، ساختمان تالار بورس در سعادت آباد قبل از دریافت مجوزهای لازم، آغاز به بهره‌برداری کرده است و سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران تأکید دارد که هنوز برای این ساختمان تأئیدیه ایمنی صادر نشده است و ساختمان‌ها قبل از آغاز بهره‌برداری باید تأئیدیه ایمنی دریافت کنند.