جمعه 28 اردیبهشت 1403

ترامپ: لوید آستین سریعا" برکنار شود

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
ترامپ: لوید آستین سریعا" برکنار شود

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پس از «ناپدید شدن یک هفته‌ای» لوید آستین، وزیر دفاع این کشور و عدم اطلاع وی درباره وضعیتش خواستار «برکناری فوری» وی شد.

تارنمای دیلی میل گزارش داد ترامپ یکشنبه شب با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی خود «تروث» خشم خود را درباره آنچه که «سستی در انجام وظایف» برای آستین توصیف کرد پنهان نکرد. این خشم و عصبانیت ترامپ از این بود که وزیر دفاع حتی از اطلاع‌رسانی درباره محل اختفایش به روسای خود خودداری کرد به‌طوری که به‌نظر می‌رسد حتی معاونش هم از او خبر نداشته است.

ترامپ نوشت: لوید آستین وزیر دفاع شکست خورده باید فوراً به‌دلیل رفتار حرفه‌ای نامناسب و ترک وظیفه برکنار شود. او به مدت یک هفته مفقود شد و هیچ کس، از جمله رئیس غیرقانونی او، جو بایدن، سرنخی درباره این‌که او کجا بوده یا ممکن است باشد، نداشت.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا افزود: آستین عملکرد ضعیفی داشته و باید مدت‌ها قبل به همراه ژنرال مارک میلی و به‌دلایل بسیار از سمت خود خلع می‌شد اما عملکرد وی به ویژه در تسلیم کردن افغانستان فاجعه بار بود چون آن اتفاق شرم‌آورترین لحظه در تاریخ کشور ما بود.

ترامپ در درخواست از بایدن برای برکناری آستین تنها نیست. وزیر دفاع آمریکا در اول ژانویه در مرکز پزشکی والتر رید بستری شد اما چند روز گذشت تا بسیاری در پنتاگون و کاخ سفید از وضعیت او مطلع شوند.

تارنمای پولیتیکو در گزارشی نوشت شغل آستین در خطر نیست زیرا متحد دیرینه بایدن به‌دنبال ماندن در بالاترین پست نظامی است.

بایدن در زمان معاونتش و زمانی که سیاست عراق را در دولت باراک اوباما رهبری می‌کرد با آستین آشنا شد. آستین در آن زمان فرماندهی ارتش این کشور در خاورمیانه را به عهده داشت.

روز یکشنبه، پنتاگون جزئیات جدیدی را در مورد محل اقامت مخفی آستین در بیمارستان منتشر کرد و توضیح داد که چگونه آستین - که دقیقا در رتبه بعد از فرمانده کل در فرماندهی نظامی آمریکا قرار دارد در 22 دسامبر تحت یک عمل پزشکی قرار گرفت و یک روز بعد به خانه رفت. وی در اول ژانویه هنگامی که درد شدیدی را تجربه می کرد، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

اعضای هر دو حزب اصلی آمریکا در کنگره درباره محرمانه‌بودن بستری شدن آستین در بیمارستان و این واقعیت که رئیس‌جمهوری و دیگرمقامات ارشد برای روزها با پنهانکاری درباره وضعیت او مواجه بودند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که توسط، پت رایدر سرلشکر نیروی هوایی آمریکا منتشر شد، در مورد روش پزشکی یا اتفاقی که باعث بستری‌شدن آستین در مراقبت‌های ویژه در مرکز پزشکی ارتش والتر رید در واشنگتن دی‌سی شده است، هیچ جزئیاتی ارائه نشده است.

این مخفی‌کاری زمانی که ایالات متحده در حال رسیدگی به بحران‌های بی‌شمار در حوزه امنیت ملی است، با روال عادی کار رئیس‌جمهوری و سایر مقامات ارشد آمریکا و اعضای کابینه مغایرت دارد.

رایدر گفت: شورای امنیت ملی و کاتلین هیکس معاون وزیر دفاع آمریکا تا روز پنجشنبه 4 ژانویه اطلاعی درباره بستری شدن آستین که اول ژانویه انجام شد، نداشته اند.

به نوشته دیلی میل، آستین 70 ساله همچنان در بیمارستان بستری است و مقامات نمی‌توانند بگویند که او چه مدت در والتر رید خواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا در بیانیه خود گفت که حال او رو به بهبودی است و مشتاق است به زودی به پنتاگون بازگردد، اما جزئیات دیگری در مورد بیماری خود ارائه نکرد.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.