جمعه 13 مهر 1403

تزریق فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن پاستور کوبا در زنجان انجام شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تزریق فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن پاستور کوبا در زنجان انجام شد

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: فاز سوم کارآزمایی واکسن پاستور و کوبا بر سه هزار داوطلب زنجانی به پایان رسید که تا کنون عارضه جدی ثابت شده ای گزارش نشده است.

دکتر پرویز قزلباش روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به استقبال خوب زنجانی ها افزود: در این کار آزمایی بالینی حدود چهار هزار نفر برای واکسیناسیون کوبایی ایرانی (کنژوگه) ثبت‌نام کردند که پس از بررسی های انجام گرفته افراد واجد شرایط انتخاب شدند.

وی اضافه کرد: در این فاز 9 هزار دوز واکسن به ظرفیت استان اضافه و در واقع انتخاب دیگری برای مردم ایجاد شد بطوریکه در 2 شهر زنجان و یزد سه دوز واکسن تزریق می شود که یک دوز آن یادآور محسوب می شود.

این مسوول ادامه داد: فاز سوم کارآزمایی واکسن پاستور و کوبا، متمرکز به ایمنی‌زایی و اثربخشی است، بطوری که تزریق دوز دوم، بیش از 97 درصد ایمنی‌زایی دارد.

وی اظهار داشت: انستیتو پاستور، قدیمی‌ترین موسسه واکسن‌سازی ایران است و ارتباط و همکاری نزدیکی با سیستم سلامت کوبا داشته و تجاربی نیز به طور مشترک داشته‌اند که یکی از این اقدامات مهم موفق، تولید واکسن هپاتیت B بوده است.

قزلباش افزود: داوطلبین این واکسن بین 18 تا 80 سال از هر دو جنس زن و مرد قرار بودند و اینکه گروههای هدف تا هفت ماه تحت پیگیری و تا پایان فرصت مورد نظر، بیمه خواهند بود همچنین این افراد لاید سلامت عمومی و یا بیماری زمینه‌ای کنترل شده داشته باشند.

وی در خصوص وضعیت واکسیناسیون سالمندان نیز گفت: این مهم در استان نیز طبق واکسن های ارسالی انجام می گیرد و تلاش می شود این وضعیت با ورود واکسن های بیشتر، شتاب بیشتری در استان داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان خاطرنشان کرد: سامانه سلامت برای گروه‌های سنی مشمول که ثبت نام انجام نداده اعلام شده که با ثبت نام در این سامانه فقط برای افراد و گروههای هدف دسترسی به افرادی که شماره تماسی از آنها وجود ندارد میسر شده است که واکسیناسیون آنان پیگیری می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*