شنبه 14 مهر 1403

تست‌های سریع کرونا در زنجان آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تست‌های سریع کرونا در زنجان آغاز شد

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: کیت‌های لازم برای انجام تست‌های سریع کرونا تامین و در اختیار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان قرار گرفته و انجام این آزمایش ها در استان آغاز شده است.

دکتر پرویز قزلباش شامگاه پنجشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مدیریت کرونا استان که با حضور معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد افزود: با ورود کیت تست‌های سریع به استان برنامه بیماریابی و غربالگری سرپایی، انجام تست‌ها به لحاظ گستردگی افزایش و در کنار این مهم ظرفیت آزمایشگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: در خصوص کرونا تا جایی که شناسایی و پیگیری بیماران ممکن بود، این مهم انجام و برای شناسایی بیماران سرپایی، طرح آزمایشگاهی افراد مشکوک تدوین و شناسایی کل افرادیکه در ارتباط نزدیک با بیماران بودند، نیز مورد پیگیری قرار گرفت. قزلباش با بیان اینکه طرح بیماریابی استان با نوسانات و محدودیت‌هایی که در منابع مالی وجود داشت، در ماه‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس این واحد دانشگاهی در زمان روند صعودی بیماری کووید -19 روزانه یکهزار تا یک‌هزار و 200 تست پی سی آر انجام داده است. وی با بیان اینکه پیداکردن موارد ابتلا، مبنای اصلی عمل است اظهار داشت: قدم اساسی، بزرگ و محوری این است که با جدا کردن بیماران، زنجیره بیماری قطع شود که با همراهی مسوولان و مدیران عالی استان این روند شتاب بیشتری گرفته است. رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در زمان حاضر تعداد مراکز 16 ساعته و نمونه‌گیری استان به 22 مرکز رسیده است که پیش از این 10 مرکز در این خصوص فعال بود و علاوه بر آن، طرح پایلوت سرپایی، طرح بررسی سرولوژی کووید - 19 نیز از چند ماه قبل آغاز شد که تا به امروز حدود 20 هزار نمونه تهیه شده است و تحلیل این داده‌ها توسط متخصصان امر انجام خواهد گرفت. وی با اشاره به طرح سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی مبتنی بر پشگیری و مقابله با کرونا با رویکرد محله محوری و خانواده محوری خاطرنشان کرد: در این طرح هر خانه به عنوان یک پایگاه سلامت عمل خواهد کرد و تحقق اهداف این طرح نیازمند هماهنگی دقیق و همکاری جدی عموم مردم و است. قزلباش، با تاکید بر ضرورت قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: در این طرح مبنا مدیریت و کنترل اپیدمی کووید - 19 از طریق مشارکت مردمی، هماهنگی‌های بین بخشی و بهره‌گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*