شنبه 14 مهر 1403

تست کرونا از 97 هزار بیمار زنجانی گرفته شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تست کرونا از 97 هزار بیمار زنجانی گرفته شد

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، تاکنون بیش از 97 هزار تست و نمونه گیری کرونا از بیماران مشکوک در استان انجام گرفته که با میزان مراجعه کنندگان به درمانگاه‌ها این رقم به بیش از 110 هزار مورد می‌رسد.

دکتر پرویز قزلباش شامگاه یکشنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا افزود: از این تعداد بیماران مشکوک کرونایی استان 31 هزارو 530 نفر مثبت سرپایی و 16 هزارو 793 نفر بستری بوده که پنج هزارو 923 نفر از آنان مثبت تشخیص داده شده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: خوشبختانه با اجرای محدودیت های هوشمند کرونایی، روند نزولی بیماری در بخش بستری و سرپایی آغاز شده که این روند در شهرستانها نیز نمود دارد، اما همچنان در پیک بیماری قرار داریم.

این مسؤول ادامه داد: نشانه های خوبی از کنترل و مدیریت بیماری کرونا در استان دیده می شود که به صورت شروع روند کاهشی است، امیدواریم با تلاش های بین بخشی این وضعیت شتاب بیشتری بگیرد، تا آثار آن مشخص شود.

قزلباش، با بیان اینکه میزان اشغال تخت های بیمارستانی کرونای استان نسبت به سه روز گذشته به کمتر از 600 نفر رسیده است، افزود: بر اساس آخرین گزارش اعلام شده 573 نفر در بیمارستان های استان بستری هستند که بسیار سنگین بوده چرا که همین تعداد نیز فشار زیادی را برای سیستم درمانی وارد می‌کند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر 18 بیمار کرونایی نیز در نقاهتگاه‌های استان تحت مراقبت قرار دارند که اقدامات لازم برای گسترش این مراکز نیز اندیشیده شده است.

این مسؤول ادامه داد: روند مراجعه سرپایی به مراکز 16 ساعته استان نیز طی چند روز گذشته کاهشی بوده و این در حالی است که این تعداد در هفته آخر آبان سال جاری هشت و هزار و 981 نفر بود که این رقم در هفته نخست آذر امسال نزولی شده که نظارت های میدانی نیز نشان می دهد همین رخداد در بخش خصوصی نیز نمایان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: آمارها نشان می دهد بیماریابی سرپایی کرونای استان از حالت افقی خارج شده و کاملا روند نزولی پیدا کرده است و در مورد بیماران مشکوک بستری و مثبت نیز نمای کاهش یابنده تدریجی است.

وی یادآوری کرد: میزان فوتی های کرونایی استان نیز در موج دوم و سوم کاملا کنترل و تدریجی شده که نقطه بسیار مثبتی است.

قزلباش در خصوص اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی با همکاری بسیج نیز افزود: قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداقل 10 درصد در یک ماه و 90 درصد در سه ماه، کاهش میزان بستری‌ها حداقل 30 درصد در یک ماه و 50 درصد در سه ماه، لحاظ شده است.

به گفته وی، کاهش میزان مرگ حداقل 10 درصد در یک ماه و 40 درصد در سه ماه و پوشش حمایتی گروه‌های در معرض خطر به‌ویژه سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای حداقل 50 درصد در یک ماه و 90 درصد در سه ماه، از اهداف شاخص این طرح هستند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*