چهارشنبه 4 مهر 1403

تسریع احیای گیشه کرونازده سینما

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تسریع احیای گیشه کرونازده سینما

تهران - ایرنا - روند احیای گیشه جهانی سینما از بحران کرونا، به لطف رونق بازار سینمایی چین، از آنچه پیش‌تر پیش‌بینی شده بود پیشی گرفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ورایتی، شرکت تحلیل داده گاور استریت آنالتیکس (Gower Street Analytics) از تسریع روند احیای گیشه جهانی خبر داد و پیش بینی کرد درآمد این بخش در سال 2021 به 21 میلیارد و 600 میلیون دلار برسد. این شرکت چند ماه قبل این درآمد را 20 میلیارد و 200 میلیون دلار برآورد کرده بود.

گاور استریت در یک گزارش تحقیقاتی نوشت: انتظار رشدی بالقوه مضاعف را داریم که می‌تواند درآمد گیشه جهانی را تا پایان سال جاری میلادی به حدود 22 میلیارد دلار برساند. اگرچه درآمد 21 میلیارد و 600 میلیون دلاری پیش‌بینی شده، گیشه سال 2021 را 80 درصد جلوتر از سال 2020 قرار می‌دهد همچنان 49 درصد از آمار جهانی سال 2019 عقب‌تر خواهد بود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: پیش‌بینی‌های قبلی موسسه ما براساس آمار و ارقام دقیق برای 8 ماه اول سال و تخمین درآمد چهار ماه آخر سال بود و 1 میلیارد و 400 میلیون دلاری که حالا به آن اضافه شده حاصل از فیلم‌های مهم و بزرگی است که در ماه اکتبر (مهر - آبان) روی پرده سینماها رفتند. در کنار موفقیت‌های پی‌درپی تعطیلات هفته طلایی چین با پیشتازی فیلم نبرد در دریاچه چانگجین، اکران فیلم‌هایی چون زمانی برای مردن نیست از مجموعه جیمز باند و ونوم 2: بگذار کارنیج بیاید آمار بلیت‌فروشی سینماها را در جهان افزایش داد.

بزرگترین بخش این افزایش درآمد از چین می‌آید که پیش‌بینی می‌شود امسال درآمد گیشه منطقه آسیاپاسیفیک را به 52 درصد درآمد گیشه جهانی برساند، آماری که در سال 2020 تنها 50 درصد بود. همچنین پیش بینی شده است چین به تنهایی 34 درصد از درآمد گیشه جهانی سینما را در سال 2021 به خود اختصاص دهد.

براساس برآوردهای موسسه گاور استریت، گیشه آمریکای شمالی امسال در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نکرده و 21 و 6 دهم درصد از سهم بازار سینمایی جهان را به خود اختصاص خواهد داد. بازنده امسال اروپا، خاورمیانه و آفریقاست که پیش‌بینی می‌شود سهم بازار در آنها در مقایسه با سال 2020 از 23 و 1 دهم درصد به 21 و 6 دهم درصد کاهش یابد.

همزمان با آن که کشورها به قرنطینه و تعطیلی‌های سراسری پایان داده و خود را به یک زندگی جدید با رعایت راهبردهای کرونایی وقف می‌دهند، اکتبر ماه خوبی برای صنعت سینمای جهان بود. گاور استریت درآمد پیش‌بینی شده خود برای این ماه را با 30 درصد افزایش از 2 میلیارد و 500 میلیون دلار به 3 میلیارد و 200 میلیون دلار رساند. این میزان درآمد، اکتبر 2021 را تنها 4 درصد عقب‌تر از میانگین درآمد همین ماه در سه سال قبل از شیوع کرونا، یعنی سال‌های 2017 تا 2019، قرار می‌دهد. دیگر ماه‌های سال 2021 دستکم 40 درصد از میانگین این سه سال عقب بودند. بخش بزرگی از افزایش پیش‌بینی‌های درآمدی ماه اکتبر مربوط به چین است که براساس برآوردها 41 درصد بیش از میانگین سه سال پیش از کرونا درآمد خواهد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (24 آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر بیش از 246 میلیون و 438 نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان چهار میلیون و 999 هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

*س_برچسب‌ها_س*