پنج‌شنبه 19 مهر 1403

تشدید تنش در شمال اسرائیل

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
تشدید تنش در شمال اسرائیل

اسرائیل روز سه‌شنبه (17مهرماه) اعلام کرد که یک لشکر جدید را به مجموعه قوای خود در جنوب لبنان افزوده است که نشان می‌دهد که این رژیم درصدد تشدید عملیات خود در لبنان است. همزمان با این تحول، دو مقام اسرائیلی تایید کردند که اسرائیل ساختمانی را در المزه نیز مورد حمله قرار داده است. در این حمله 9نفر به شهادت رسیده‌اند. «آدام راسگون»، «رونن برگمن» و دیگران در گزارشی در نیویورک‌تایمز نوشتند،...

به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی که روز سه‌شنبه منتشر شد، تایید کرد که حملات هوایی این رژیم در خارج از بیروت در هفته گذشته، جانشین سیدحسن نصرالله را هم به شهادت رسانده است. اشاره او به «هاشم صفی الدین» بود که قرار بود جاشین نصرالله شود. با این حال، حزب‌الله هنوز شهادت صفی‌الدین را تایید نکرده است. ارتش اسرائیل گفته که لشکرهای 36، 98، 91 و 146 خود را به سوی مرزهای لبنان اعزام کرده اگرچه آشکارا فاش نکرده است که چه تعداد سرباز در خط مقدم حضور دارند. ارتش اسرائیل مدعی است که یک تونل حزب‌الله را که به داخل اسرائیل می‌رفت و از نزدیکی شهر «زرعیت» عبور می‌کرد، کشف و منهدم کرده است.

به ادعای ارتش اسرائیل، حزب‌الله چنین تونل‌هایی را به‌عنوان بخشی از طرح نهایی حمله به شمال اسرائیل ایجاد کرده بود. «زینه خودر» هم دیروز چهارشنبه در گزارش خود در الجزیره نوشت، یک بحران انسانی عظیم و یک بحران آوارگی در لبنان وجود دارد. صدها هزار نفر در کشور خود آواره هستند. به باور وی، «جابه‌جایی» و «آواره‌سازی» به‌عنوان یک سلاح جنگی از سوی اسرائیل مورد استفاده قرار گرفته است. به نوشته وی، سازمان ملل هشدار داده که اگر لبنان نتواند وضعیت را مدیریت کند، آوارگی می‌تواند هفته‌ها - شاید ماه‌ها - ادامه یابد. «عمران خان»، گزارشگر دیگر الجزیره که از جنوب لبنان گزارش می‌داد هم نوشت، رگبار عظیمی از راکت‌ها از جنوب لبنان به سمت اسرائیل پرتاب شد و آژیرهای خطر در بسیاری از مناطق این رژیم به صدا درآمد. او افزود که نبردهای زمینی بین حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی در «ناقوره» و «لبونه» - دو شهر نزدیک به مرز با اسرائیل - در حال وقوع است. حزب‌الله می‌گوید که سربازان اسرائیلی را به عقب رانده و ارتش اسرائیل نیز متحمل خسارت‌هایی شده است.

همچنین، «کمیته مدیریت بلایای طبیعی لبنان» در شمال می‌گوید که حداقل 58هزار و 898آواره که از حملات اسرائیل در مناطق جنوبی و شرقی این کشور فرار کرده‌اند، به مناطق شمالی این کشور پناه برده‌اند. این مناطق عبارتند از «بچاره»، «البترون»، «الکوره»، «المینیه دنی»، «طرابلس» و «زغرتا» و فقط 14هزار و 267نفر از آنها در پناهگاه‌های رسمی اسکان داده شده‌اند. به گزارش الجزیره به نقل از این کمیته، بیشترین تعداد آوارگان در مناطق «طرابلس» و «المینیه دنی» گزارش شده است که این ارقام به ترتیب به 15هزار و 973 و 13هزار و 554نفر رسیده است. مقامات لبنانی می‌گویند که بیش از 1.2میلیون نفر در لبنان آواره شده‌اند که در نتیجه ظرفیت پناهگاه‌ها افزایش یافته و مردم به‌طور فزاینده مجبورند در فضای باز در خیابان‌ها یا پارک‌های عمومی بخوابند.

الجزیره همچنین نوشت، ارتش اسرائیل به مردم ساکن در جنوب لبنان هشدار داده که از محل‌های سکونت خود خارج شوند. «آویخای ادرعی»، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل گفت: «نیروهای اسرائیلی به حمله به سایت‌های حزب‌الله در روستای شما و مناطق اطراف ادامه می‌دهند.» او در پستی در ایکس نوشت: «برای حفظ جان خود، تا اطلاع ثانوی از بازگشت به خانه‌های خود اجتناب کنید. شما باید از رفتن به جنوب خودداری کنید.» ارتش همچنین افزود، هر کسی که به سمت جنوب می‌رود، زندگی خود را به خطر می‌اندازد.

غزه هم حال و روز خوشی ندارد. «دیده‌بان حقوق بشر یورو - مد» خواستار مداخله فوری بین‌المللی برای نجات ده‌ها هزار فلسطینی گرفتار در شمال غزه است که «در معرض یکی از خشونت‌آمیزترین کارزارهای نسل‌کشی که نوار غزه تاکنون شاهد آن بوده است.» درخواست این گروه مستقر در ژنو در حالی مطرح شد که حمله مرگبار اسرائیل به شمال غزه وارد ششمین روز خود شد. از سوی دیگر، فاضل نعیم، مدیر بیمارستان الاهلی در شهر غزه هم می‌گوید از زمانی که اسرائیل در ماه جاری حمله هوایی و زمینی خود را به غزه آغاز کرد، مرکز وی ده‌ها کشته و زخمی از سراسر شمال غزه دریافت کرده است.

به گفته نعیم، «وضعیت متشنج است. ما وضعیت اضطراری اعلام کردیم، جراحی‌های برنامه‌ریزی‌شده را به حالت تعلیق درآوردیم و بیمارانی را که وضعیت آنها پایدار است برای پذیرش تعداد فزاینده مجروحانی که از شمال می‌آیند، ترخیص کردیم.» حملات اسرائیل بخش بهداشت غزه را نابود کرده و اکثر بیمارستان‌های غزه را مجبور به تعطیلی کرده و تعدادی تا حدی فعال مانده است. او گفت که سه بیمارستان در شمال - کمال عدوان، عودا و بیمارستان اندونزی - به‌دلیل جنگ تقریبا غیرقابل دسترس شده‌اند. ارتش اسرائیل به هر سه بیمارستان دستور داد تا کارکنان و بیماران را تخلیه کنند.

--> اخبار مرتبط