شنبه 14 مهر 1403

تعداد افراد مثبت سرپایی کرونا در زنجان به 39 درصد کاهش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تعداد افراد مثبت سرپایی کرونا در زنجان به 39 درصد کاهش یافت

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: موارد مثبت تست‌های سرپایی کرونا از 61 درصد به 39 درصد رسید و طی 10 روز گذشته نیز با ورود تست‌های سریع به استان موارد مثبت به 21 درصد کاهش یافته است.

دکتر محمد رضا صائینی شامگاه یکشنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: هم اکنون میانگین اشغال تخت‌های بیمارستانی در استان زنجان به 73 رسیده که امیدواریم این روند کاهشی تداوم یابد.

وی با اشاره به اینکه زنجان جزو اولین استان‌هایی بود که کیت تست‌های سریع کرونا را دریافت کرده است، گفت: تا کنون سه هزارو 23 مورد از این نوع تست در استان انجام شده که امیدواریم با راه‌اندازی تیم‌های واکنش سریع که در قالب طرح شهید سلیمانی تشکیل می‌شود، تعداد این نوع تست‌ها نیز افزایش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه موارد سرپایی بیماری در سطح استان روند نزولی یافته است، گفت: اقدامات پیشگیرانه، در روند کنترل بیماری بسیار مؤثر بود بطوریکه موارد پیک زدن بیماری با یک فاصله 6 هفته‌ای اتفاق افتاد، در حالی که در پیک اول این امر در مدت سه هفته رخ داد.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری در پیک دوم به حدود 800 نفر رسید، در حالی که در پیک سوم این عدد به 700 نفر هم نرسید، اظهار داشت: این روند فرصت زیادی به بیمارستان‌ها داد که نسبت به ترخیص بیماران اقدام کنند.

صائینی با اشاره به اینکه در زمان حاضر موارد مرگ بیماران کرونایی در استان نیز کاهشی است، افزود: هم اکنون حدود 35 بیمار در بخش آی. سی. یو بیمارستان‌های استان بستری هستند که شرایط خوبی ندارند.

این مسؤول میانگین بیماران کرونایی بستری در زنجان را 59 سال و میانگین سنی فوتی‌ها را نیز 71 سال عنوان کرد و گفت: 85 درصد افراد فوت شده بر اثر کرونا در زنجان سالمندان هستند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه وضعیت کرونا در زنجان بهبود یافته است و تنها در شهرستان طارم مشکلاتی وجود دارد.

به گفته این مسؤول بهداشتی استان، شهرستان ابهر بعد از یک روند افزایش و کاهش بیماری، در زمان حال حاضر یک روند کاهشی دارد که امیدواریم این سرعت بیشتر شود که از نرم استانی و کشوری بالاتر است.

صائینی با اشاره به اینکه خرم‌دره نیز روند کاهشی در ارتباط با بیماری کرونا داشت و به نرم استانی رسیده بود، افزود: هم اکنون این شهرستان روند افزایشی بیماری را تجربه می‌کند و وضعیت آن بسیار شکننده است و در مجموع باید گفت، بی توجهی در 2 شهرستان ابهر و خرمدره وضعیت را قرمز می‌کند.

این مسؤول با اشاره به وضعیت خوب بیماری در خدابنده، ماهنشان به ویژه ایجرود ادامه داد: وضعیت این بیماری در طارم نیز به علت همجواری آن با شهرهای شمالی نگران‌کننده است و بر این مبنا باید محدودیت‌های تردد را در این شهرستان با دقت اعمال کرد و نظارت‌ها و رعایت پروتکل‌ها نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه آمار بیماری کرونا در سلطانیه رو به افزایش بوده و از نرم استانی و کشوری بالاتر رفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت کم این شهرستان، امیدواریم یک پیک گذرا بیماری باشد، اما باید توجه داشت در این شهرستان باید هر نوع رفت و آمد به‌ویژه در حوزه گردشگری را به طور جدی کنترل کرد.

*س_برچسب‌ها_س*