پنج‌شنبه 19 مهر 1403

تعطیلی اماکن ورزشی منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تعطیلی اماکن ورزشی منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود

کرمان - ایرنا - مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان با بیان اینکه تعطیلی اماکن ورزشی به آسیب‌های اجتماعی منجر می شود گفت: رشته‌های ورزشی که ستاد کرونا به آنها اجازه فعالیت داده می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با نظارت تیم‌های بازرسی به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش ایرنا، میثم پاریزی شامگاه دوشنبه در نشست شورای ورزش شهربابک با بیان اینکه باید در بخش های مختلف زیرساخت ها را فراهم کنیم افزود: شهربابک در حوزه عمرانی و زیرساختی نسبت به جمعیتش، سرانه و امکانات ورزشی تخصصی خوبی دارد اما این نمی تواند انگیزه ها را برای پیشرفت در این حوزه کاهش دهد.

وی به پراکندگی فرهنگی، اقلیمی، اقتصادی و برخی محرومیت ها در استان کرمان اشاره کرد و بیان داشت: علی رغم این تفاوت ها ما سعی کرده ایم فرصت ها را تقویت کنیم.

پاریزی ادامه داد: استان کرمان در سال گذشته 39 تیم ورزشی در لیگ های برتر کشور داشت که توفیقات بسیار خوبی حاصل شد، چنانکه بالای 60 درصد از این تیم ها در بخش های بانوان و آقایان موفق به کسب مدال و سکو شدند و این برای استان کرمان افتخار بزرگی است.

وی به صعود تیم مس رفسنجان به لیگ برتر فوتبال کشور اشاره کرد و گفت: 2 تیم در لیگ برتر فوتبال، 2 تیم در لیگ دسته اول کشور و چهار تیم در لیگ دسته 2 از کرمان، استان ما را در جنوب شرق کشور متمایز کرده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان اظهار داشت: کمبود منابع مالی و تورمی که در بازار ارز و اقتصاد وجود دارد به ویژه در بخش مسائل عمرانی ما تاثیر مستقیم گذاشته است.

وی افزود: بخشی از اعتبارات ما اسناد خزانه است که جذب این اعتبارات دشوار است زیرا پیمانکاران با توجه به اینکه مناقصه ها تجدید می شود رغبتی برای حضور در مناقصه ها و ساخت و سازهای ورزشی ندارند اما در سال مالی جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، در حوزه اعتبارات جاری و حوزه اعتبارات مالی افزایش پیدا کرد و ما توانستیم صددرصد اعتباراتمان را جذب کنیم.

پاریزی گفت: تیم ورزش شهربابک، مجموعه باشگاه های شهرستان به ویژه باشگاه مس و باشگاه شهرداری هوشمندانه از فعالیت های موازی جلوگیری کردند و نگاه توسعه متوازنی به بحث قهرمانی و همگانی، ورزش بانوان، ورزش جانبازان و معلولان و ورزش روستایی داشتند و این دیدگاه کمک کرد که شهربابک در ارزیابی هایی که انجام می گرفت، همیشه جزو شهرستان های برتر استان قرار داشت و به مدت هفت سال دستگاه برتر در مجموعه ادارات شهرستان استان کرمان بود.

وی به تعطیلی باشگاه ها و هیات های ورزشی از ابتدای اسفند به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از گذشت 2 ماه از شیوع کرونا نهایتا مجموعه ستاد ملی و ستاد استانی به این جمع بندی رسیدند که دیگر نمی توان در صنوف مختلف تعطیلی داشته باشیم چون ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می شود.

پاریزی با اشاره به اینکه ما در مجموعه ورزشی استان کرمان گزارشی از ابتلای افراد به کرونا نداشتیم اظهار داشت: رشته های ورزشی که ستاد کرونا به آنها اجازه فعالیت داده می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و با نظارت های تیم های بازرسی به فعالیت خود ادامه بدهند.

پاریزی یادآور شد: اکنون تعداد باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام شهربابک بیش از 10 باشگاه است و خوشبختانه همه آنها در خور شان فعالیت مردم شهربابک هستند و این چنین باشگاه هایی باید تقویت شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان از واگذاری اماکن ورزشی بیان داشت: کمیسیون ماده 88 مصوبه ای است که مجلس داشته و ما باید قانون را اجرا کنیم.

وی افزود: تا به امروز در شهربابک مکان های ورزشی به جز هیات های ورزشی واگذاری نشده اما اگر شخص و هیاتی با قیمت بالاتر ورود کند نمی توانیم مانع شویم.

پاریزی به افزایش سرانه ورزشی ارگان ها تاکید کرد و افزود: آموزش و پرورش باید به حدود 14 هزار دانش آموزی که در شهربابک تحصیل می کنند نگاه متفاوت و ویژه تری داشته باشد.

پاریزی خاطرنشان کرد: ما باید به عنوان دستگاه متولی فرهنگ و نشاط اجتماعی، عملکرد خودمان را در حوزه آسیب های اجتماعی رصد کنیم و بازخورد بگیریم.

وی یادآور شد: استان کرمان با داشتن بیش از 135 سمن دارای اعتبار نامه از وزارت ورزش و جوانان در کشور متمایز شده و جزو پنج استان برتر کشور است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان از فعالیت دو سامانه ملی در استان کرمان به عنوان پایلوت یاد کرد و گفت: سامانه امید به زندگی که مشاوره ای است و شبکه ملی آسیب های اجتماعی که آسیب های مناطق حاشیه نشین شهرها را بررسی می کند در استان فعال هستند که توصیه می شود شهربابک هم از آن بهره ببرد.

پاریزی تاکید کرد: اگر می خواهیم شهربابک روند رو به رشدی را داشته باشد و بتواند با تقویت بخش های مختلف نشاط اجتماعی به کاهش آسیب ها کمک کند حتما باید از افکار و افراد جوان تر در مسئولیت هایمان استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در تمام فدراسیون ها متناسب با شرایط فدراسیون بین المللی اساس نامه ای داریم که می تواند برای مجموعه هیئت های استان و شهرستان چراغ راهی باشد.

پاریزی با بیان اینکه واگذاری های ماده 27 هم ظرفیت قانونی بودجه است و هم پروژه هایی که در قالب این واگذاری قرار می گیرند پیوست قانون است، اظهار داشت: واگذاری های ماده 27 می تواند ظرفیت جدیدی را ایجاد کند، اکنون پروژه های ورزشی نیمه تمام و زمین های ورزشی که سند مالکیت دارند قابل واگذاری به سرمایه گذار هستند.

وی ادامه داد: اگر سرمایه گذاری علاقه مند باشد و طرح خود را ارائه دهد و در کمیسیون مربوطه مصوب شود، 30 درصد تسهیلات بلاعوض و امکان تغییر کاربری را دارد و اگر شرکت ها ورود کنند معافیت های مالیاتی خاص شامل آنها می شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان از کلید خوردن پروژه فدراسیون همگانی با عنوان شهرهای فعال ایران یاد کرد و بیان داشت: در شهربابک نیز زمینه توسعه همگانی وجود دارد و با برنامه ریزی برای ساخت جاده ی تندرستی می توان شهربابک را در استان متمایز کرد.

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهربابک نیز در ادامه با بیان اینکه یکی از تاثیرگذارترین مقوله های اجتماعی ورزش و فرهنگ است، گفت: هدف از تشکیل شورای اداری هم فکری اعضای آن برای رساندن ورزش به جایگاه اصلی خود است.

ناصر نعمت به کسب برخی مقام های تیم های شهربابک در رقابت های کشوری و استانی یاد کرد و افزود: در سال 98 و 99 اقدامات زیادی در بخش عمرانی، زیرسازی، تسهیلات اماکن ورزشی و سمن های حوزه ورزش و جوانان شهربابک انجام شده است.

وی با بیان اینکه در بخش مزایده قیمت های پایه بالا و مشکل ساز است، اظهار داشت: پرداخت نشدن مطالبات شرکت مس به مربیان و باشگاه های ورزشی از جمله مشکلات حوزه ورزش است.

شهربابک در 240 کیلومتری کرمان واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*