چهارشنبه 18 مهر 1403

تغییر عرضه مواد مخدر از فضای حقیقی به مجازی نیازمند توجه خانواده‌هاست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تغییر عرضه مواد مخدر از فضای حقیقی به مجازی نیازمند توجه خانواده‌هاست

اصفهان - ایرنا - کارشناس ارشد پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی اصفهان با اشاره به تغییر عرضه مواد مخدر از فضای حقیقی به مجازی گفت: این آسیب نیازمند توجه و حساسیت بیشتر خانواده‌ها نسبت به جوانان است.

سرگرد مجید طاهرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش کاربران شبکه‌های اجتماعی، سوداگران مرگ اقدام به عرضه مواد مخدر جدید در قالب صنعتی با کیفیت‌های متفاوت و متناسب با سلیقه جوانان و نوجوانان در فضای مجازی می‌کنند.

وی اظهار داشت: در برخی از شبکه‌های اجتماعی، معرفی و عرضه برخی مواد مخدر بطور مستقیم و غیرمستقیم توسط افراد مشهور (سلبریتی) انجام می‌شود که این واقعیتی است که در بخشی از اجتماع، جوانان ما را گرفتار کرده است.

کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی اصفهان با بیان‌اینکه مواد روانگردان و مخدر وسیله میانبری برای افراد مختلف بویژه جوان‌هایی است که از پس مشکلات خود برنمی‌آیند، گفت: وقتی فردی دچار حالت غیرعادی روانی می‌شود چون راه حل درست برخورد با مشکل خود را نمی‌داند مواد مخدر را بعنوان یک راه میانبر انتخاب می‌کند و به سمت آن می‌رود.

وی ادامه داد: اینگونه جوانان بدلیل دانش ناکافی وقتی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند بسوی مواد افیونی روی می آورند زیرا این مواد فضایی در اختیارش قرار می‌دهند تا مشکلاتش را از یاد ببرد که از آن جمله می‌توان به داروهایی اشاره کرد که باعث کم خوابی، افزایش تمرکز و کاهش افسردگی می‌شود.

سرگرد طاهرزاده افزود: این فضا، اطلاعات غلط علمی به فرد داده و در او نیاز کاذب ایجاد می‌کند و در نهایت وی را به دام مصرف مواد مخدر می‌کشد و آنها را معتاد می‌کند.

وی به معرفی و توصیه مصرف قرص‌هایی به نام "ریتالین" مشهور به قرص "تمرکز و امتحان" به نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: این نوع قرص‌ها را زمانی که جوانان برای درس خواندن نیاز به بیداری دارند تبلیغ می‌کنند و برخی افراد، ناآگاهانه از آنها مصرف می‌کنند و به دام اعتیاد به شیشه می‌افتند که عوارض بس سنگینی دارد.

کارشناس ارشد پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان افزود: این اتفاق گاه بین دانش‌آموزان متوسطه و دانشجویان و گاه بین خانواده‌هایی که نگران تحصیل فرزند خود هستند دیده می‌شود که ناآگاهانه مصرف این قرص‌ها را توصیه می‌کنند که بسیار خطرناک است.

به گفته وی، راهکار مهم و پیشگیرانه در این زمینه افزایش اطلاعات و دانش مرتبط با این موضوع در بین خانواده‌هاست تا از همان ابتدا از بروز اختلال روانی در فرزندان خود جلوگیری کنند.

طاهرزاده با سابقه 20 ساله مشاوره در زمینه پیشگیری از اعتیاد افزود: اگر جوانی دچار مشکل روحی و روانی شد برای حل صحیح آن باید به مشاور مراجعه کند بنابراین فرهنگ استفاده از مشاور در جامعه باید رواج داده شود در حالی که هنوز این فرهنگ در جامعه ما جا نیفتاده است.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد که در صورت مواجهه با کوچکترین مشکل برای اعضای خانواده خودوبویژه کودکان، نوجوانان و جوانان، پیش از آنکه فرد برای کاهش مشکل روحی خویش از طریق شبکه‌های اجتماعی با اعتیاد از جمله قرص‌های مخدر آشنا شود، از یک مشاور باتجربه و دارای دانش کمک بگیرند.

*س_برچسب‌ها_س*