یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

تفاوت عفو اخیر با عفوهای گذشته از زبان دادستان کل کشور

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تفاوت عفو اخیر با عفوهای گذشته از زبان دادستان کل کشور

دادستان کل کشور گفت: تفاوت عفو اخیر با عفو های گذشته در این بود که علاوه بر محکومین عمدی، زندانیان حوادث اخیر را هم مشمول شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور با اشاره به عفو گسترده مقام معظم رهبری و بالاخص عفو زندانیان اغتشاشات اخیر از زندانیان خواست که پس از آزادی و بازگشت به جامعه در راه خدمت به نظام و مردم گام بردارند.

وی با اشاره به عفو اعطایی رهبر انقلاب گفت: بنده به نوبه خود از رهبر حکیم انقلاب تشکر می‌کنم که در آستانه پیروزی بزرگ انقلاب با این عفو، عیدی ارزشمندی را به ملت ایران و خصوصا افرادی که در اثر اشتباه و غفلت گرفتار زندان شدند، به درخواست رئیس قوه قضاییه و مطالبات جامعی که شده بود، این لطف و محبت را ارائه فرمودند.

دادستان کل کشور با اشاره به نوع عفو اعطا شده گفت: فرایند دادرسی که طی شود و جرم و هر فردی به اثبات برسد، به موجب قانون محکوم می‌شود و باید مجازات شود.

وی ادامه داد: در قانون اساسی حق عفو به رهبری انقلاب داده شده که به درخواست رئیس قوه قضاییه با فرایندی که طی می‌شود؛ اگر مصلحت بدانند افراد مجرم و محکوم را عفو کنند.

منتظری در بیان نوع عفو در کشور گفت: در کشور ارائه عفو به 2 روش است، یکی عفو مصداقی که در طول سال و ایام رضایت‌های مختلف با ارائه لیست و مشخصات فرد توسط ریاست قوه قضاییه پیشنهاد می‌شود و یکی هم عفو معیاری است که طی فرایندی توسط قوه قضاییه درخواست می‌شود و معیار‌هایی را انتخاب می‌کنند، که دامنه آن گسترده و فراگیر است و به مراتب بیشتر از حبس مصداقی و تعینی است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: تفاوت این عفو با عفو‌های گذشته در این بود که علاوه بر محکومین عمدی، زندانیان حوادث اخیر را هم مشمول و حتی متهمین هم در این گروه قرار گرفتند و دامنه عفو بسیار گسترده شد.

دادستان کل کشور در ادامه سخنانش توصیه‌هایی نیز به جوانان بازداشت شده حوادث اخیر هم داشت و از آن‌ها خواست تا مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرند، چرا که برای انسان تلخ است که جوانان به جای اینکه در دانشگاه یا کار باشند و، چون سرمایه‌های کشور هستند، مورد غفلت قرار بگیرند.

منتظری ادامه داد: یک نکته مهم در عفو رهبری انقلاب این است که این افرادی که کشته سازی کرده و خسارت به بار آوردند، مورد عفو قرار نخواهند گرفت و باید در پیشگاه قانون و مردم جوابگو باشند.

منتظری گفت: دوست داریم کسی به زندان نیفتد، اما اگر این اتفاق برای او رخ داد، زندان محلی برای آموزش او باشد.

دادستان کل کشور با قدردانی از سازمان زندان‌ها تصریح کرد: از همکاران در سازمان زندان‌ها که با همه محدودیت‌ها و مشکلات تلاش می‌کنند تا زندانیان پس از بازگشت از زندان، افراد موثری در خانواده و جامعه باشند، تشکر می‌کنم.