یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

تلخ اما واقعی: تارای بدلی میلیاردی «ایران‌خودرو» گرانتر از مدل اصل فرانسوی!

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
تلخ اما واقعی: تارای بدلی میلیاردی «ایران‌خودرو» گرانتر از مدل اصل فرانسوی!

تارا ماشینی که بر اساس مهندسی معکوس از پژوی 301 فرانسوی ساخته شده، حالا از خودروی اصلی 6500 دلار گرانتر است!

دریافت 3 MB

به تازگی تارا اتوماتیک به مرز قیمتی 1 میلیارد تومان رسیده و دوباره تعجب همه‌مان را بعد از خبر یک میلیاردی شدن پژو 207، برانگیخت. تارا که در خوشبینانه‌ترین حالت مدل مهندسی معکوس شده از پروژه ناتمام ایران خودرو با شرکت فرانسوی پژو برای پژوی اقتصادی 301 است.

در اواسط دهه 90 بود که ایران خودرو تصمیم داشت پژو 301 را در بازار ایران برند کند. قراردادی بسته شد تا این ماشین جای پرشیا و خانواده پژو 405 را بگیرد. روی کار آمدن ترامپ، شکست برجام و خروج خودروساز فرانسوی اما این پروژه را با شکست روبرو کرد تا ایران خودرو دست به مهندسی معکوس بزند. آنها پلتفرم تارا را بر اساس پلتفرم اولیه 301 طراحی کردند و باب از طراحی نقاطی از اتاق مثل چراغ‌ها و تغییرات جزئی در بخش های داخلی، به نام تارا آماده و به بازار فرستادند و حالا با دلار مرز 50 هزار تومانی بین 19 تا 20 هزار دلار قیمت دارد؛ در حالی که پژو 301 در مارکت امارات قیمتی حدود 49900 درهم یعنی 13 هزار و 500 دلار دارد! این یعنی حداقل 6500 دلار ارزان‌تر از رقیب ایرانی‌اش!

پژو 301 در سال 2012 در اسپانیا آغاز شد و سپس تولید آن در سال 2013 در چین و 2014 در نیجریه آغاز گردید. فروش پژو 301 در نوامبر 2012 در ترکیه آغاز گردید و پس از آن به بازار کشورهای غرب آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی وارد شد. از آن‌جایی‌که پژو 301 ویژه بازارهای ضعیف و درحال توسعه طراحی شده بود، در اروپای غربی ارائه نشد. پلتفرم به کار رفته در تارا، PF1 گروه PSA نام دارد. مشخصات انحصاری 301 پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر ساخت پژو، 115 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این یعنی روی کاغذ، پژو 301 از تارا قوی‌تر است. در عمل هم همینطور است. پیشرانه نصب شده در تارا همان TU5+ است که در N مدل دیگر ایران‌خودرو نصب شده و تغییرات جزئی را تجربه کرده است! از نظر امکانات هر دو خودرو در سطح و اندازه هم هستند و استثنائا این‌بار به تساوی رسیدیم! متریال و جزئیات مونتاژی در مدل فرانسوی 301 بسیار بهتر از مدل ایرانی آن است.

کیفیت و جنس مواد بکار رفته در کابین تارا مثل کیفیت دکمه‌ها و آیکون‌های نصب شده روی آنها، با عیوب بسیاری همراه است که به دلیل حوصله‌سر بر شدن مقاله، به آن اشاره نمی‌کنیم! اما بحث طراحی و بدنه؛ خب قطعا و واضحا طراحی منظم و اصولی پژو 301 را به تارایی که قصد دارد خودش را اقتصادی نشان ندهد ولی به دلیل فرم ساده بدنه‌اش، نمی‌تواند، ترجیح می‌دهیم. می‌توانید بررسی دقیق طراحی تارا در این مقاله مطالعه کنید:

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

از نظر مقاومت، پژو 301 توانست در سال 2019 از طرف موسسه تست تصادف لاتین‌انکپ 3 ستاره دریافت کند. تارا چه ویژگی‌هایی ایمنی دارد؟ اما ایران‌خودرو با وجود مانور زیاد روی بحث ایمنی تارا، به این سئوال پاسخ نداده که تارا دنده‌ای چگونه با حذف 2 ایربگ از 4 ایربگی که در پژو 301 وجود دارد، می‌خواهد به سطح ایمنی پژو 301 و حتی بالاتر (طبق ادعای شرکت) برسد؟

نکته‌ی دیگر اینکه اخیرا در فضای مجازی از ضعف ورق‌های فلزی به کار رفته در قسمت‌های مختلف تارا و صاف کردن تورفتگی در با یک انگشت و حواشی دیگر خبر می‌دهند. اینکه تصاویر و فیلم‌های کوتاه و تقطیع شده‌ای از تست تصادف تارا تاکنون منتشر شده، به ابهامات و سئوال‌های ما می‌افزاید. پس ما در این بخش هم شاهد برد تقریبا قاطعانه پژو 301 هستیم. این یعنی به لطف انحصار، مدل بدلی خودروی 301، در ایران خودرو قیمتی 50 درصد گرانتر از مدل اصل آن دارد! آن هم با اختلاف قیمتی 6500 دلاری یا به عبارتی 325 میلیون تومان! کسب و کار پر رونق خودروسازها به لطف تحریم و انحصار!

در خارج از کشور شما با در دست داشتن حدود 20 هزار دلار، قادر به خرید خودروهایی مثل هیوندای ونیو، کیا سول، نیسان کیکس، هیوندای اکسنت، نیسان ورسا، کیا ریو و سراتو و بسیاری دیگر هستید که به بهتر است به مقایسه آنها با تارا نپردازیم، چون نتیجه واضح است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که پژو 301 و ایکو تارا سطحی معادل سال‌های 2018 و 2019 را دارند، اما این خودروهایی که نام بردیم، همگی با مدل‌های 2023 عرضه شده‌اند، یعنی جدیدترین حالت ممکن!

کد خبر 1738724
تلخ اما واقعی: تارای بدلی میلیاردی «ایران‌خودرو» گرانتر از مدل اصل فرانسوی! 2
تلخ اما واقعی: تارای بدلی میلیاردی «ایران‌خودرو» گرانتر از مدل اصل فرانسوی! 3
تلخ اما واقعی: تارای بدلی میلیاردی «ایران‌خودرو» گرانتر از مدل اصل فرانسوی! 4
تلخ اما واقعی: تارای بدلی میلیاردی «ایران‌خودرو» گرانتر از مدل اصل فرانسوی! 5
تلخ اما واقعی: تارای بدلی میلیاردی «ایران‌خودرو» گرانتر از مدل اصل فرانسوی! 6
تلخ اما واقعی: تارای بدلی میلیاردی «ایران‌خودرو» گرانتر از مدل اصل فرانسوی! 7