سه‌شنبه 24 مهر 1403

تمهید 110 برنامه ویژه چهلمین سالگرد دفاع مقدس در آذربایجان غربی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تمهید 110 برنامه ویژه چهلمین سالگرد دفاع مقدس در آذربایجان غربی

ارومیه - ایرنا - مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی گفت: 110 عنوان برنامه اولیه برای اجرا به کمیته‌های ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و سی و هشتمین سالروز آزادسازی خرمشهر ارسال شده‌است.

سرهنگ جلیل وحیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: امسال به علت شیوع بیماری کرونا در استان شیوه اجرای برنامه‌ها هم تغییر کرده به طوری که در قالب موشن گرافی و تولید محتوای دیجیتال و بروشورها فلسفه آزاد سازی خرمشهر به تصویر کشیده شده و به ادارات ارسال شده است.

وی اضافه کرد: برنامه‌های چهلمین سالگرد دوران دفاع مقدس استان از سوم خرداد آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: حمایت از 40 پایان نامه تحقیقاتی، جمع آوری و رونمایی از کتابی در زمینه نقش و اثر شهرستان‌ها و دستگاه‌ها در دوران دفاع مقدس، حمایت 40 دستگاه دولتی از تدوین 40 کتاب در این زمینه، اعزام 40 هزار زائر راهیان نور به مناطق عملیاتی استان، تجلیل از 40 راوی راهیان نور، برگزاری 40 یادواره شهدا در شهرستان‌های مختلف استان و برای اقشار مختلف، احداث 40 قدمگاه و یادمان شهدا در رزمگاه‌های استان، نصب تندیس تمام قد 40 فرمانده استانی در شهرستان‌ها (10 مورد در پارک موزه دفاع مقدس ارومیه) برگزاری 40 جشن ازدواج دانشجویی در مزار شهدای گمنام از جمله برنامه‌های ارائه شده برای امسال است.

وی با بیان اینکه شناسنامه دوران دفاع مقدس هیچ استانی نظیر آذربایجان‌غربی غنی نیست، گفت: در این زمینه تبلیغ مناسبی صورت نگرفته که باید در این خصوص اقدامات بیشتری انجام شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی با انتقاد از اینکه بسیاری از کارهای فرهنگی در زمینه ثبت آثاردفاع مقدس روی زمین مانده است، گفت: اصحاب رسانه رسالت مهمی در زمینه مطالبه گری در راستای این موضوع دارند.

وحیدی با بیان اینکه تاکنون بیش از 300 جلد کتاب در سپاه در این زمینه چاپ شده که 30 درصد کتاب‌های منبع و مرجع و بقیه خاطرات شهدا، ایثارگران و رزمندگان استان است که می‌تواند منبع بسیاری برای رجوع محققان باشد، افزود: راه اندازی کتابخانه مرکزی دفاع مقدس استان با 12 هزار جلد کتاب از اقداماتی اساسی است که در این استان انجام شده و ما سومین استان کشور در تدوین دایره المعارف دفاع مقدس استانی هستیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 100 هزار نفر دانشجو 2 واحد درس دفاع مقدس استانی را در 65 دانشگاه استانی تحصیل کرده اند، ادامه داد: حوزه سلامت و جهاد هر کدام با 72 و 150 شهید در دوران دفاع مقدس فعال بوده‌اند که ثبت این آثار امسال در اولویت قرار دارد.

عملیات بیت المقدس در دوران دفاع مقدس کشور با هدف ازاد سازی دو شهر خرمشهر، هویزه و پادگان حمیدیه اجرا شدو عملیاتی سرنوشت‌ساز در ادبیات دفاع مقدس بود.

در این عملیات پنج هزار و 380 کیلومتر از خاک کشور از دست دشمنان بعثی آزاد سازی شد و 19 هزار نفر از سربازان دشمن اسیر و 17 هزار نفر کشته شدند.

آذربایجان‌غربی دارای 12 هزار شهید و 150 هزار پیشکسوت و رزمنده می‌باشد.

جنگ تحمیلی در سال 1359 آغاز شده و امسال 40 سال از آغاز این جنگ می‌گذرد.

*س_برچسب‌ها_س*