دوشنبه 28 خرداد 1403

تهدید کمیسیون اتحادیه اروپا علیه آلمان

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تهدید کمیسیون اتحادیه اروپا علیه آلمان

اقتصادنیوز: روی آوردن به گاز غیرروسی در نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین برای آلمان هزینه زیادی را به بار آورده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده طرح گازی جمهوری فدرال آلمان برای جبران ضررهای اقتصادی کم شدن عرضه از طرف روسیه ناقض قوانین بازار داخلی است و برلین را به اقدام قانونی تهدید کرده است.

روزنامه "برلینر سایتونگ" در مطلبی نوشت: روی آوردن به گاز غیرروسی در نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین برای آلمان هزینه زیادی را به بار آورده است. بنابراین، طرح جمهوری فدرال این است که این زیان را از طریق هزینه‌های بالاتر برای صادرات در اروپا جبران کند.

با این حال، از دیدگاه کمیسیون اتحادیه اروپا، این امر ناقض قوانین بازار داخلی است، به همین دلیل است که این نهاد اروپایی آلمان را تهدید به اقدام قانونی کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، هر دو طرف اکنون در حال مذاکره با یکدیگر در مورد اختلاف بر سر تعرفه گاز آلمان هستند.

خبر مرتبط آمریکا اعتراف کرد / ناکارآمدی تحریم‌های نفتی علیه ایران

اقتصادنیوز: نماینده ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا اعلام کرد فروش نفت خام ایران از 300 هزار بشکه در روز به حدود 2 میلیون بشکه رسیده است.

به این ترتیب آلمان به منظور جبران میلیاردها یوروی هزینه شده برای گازهای جایگزین گاز روسیه، مالیات به اصطلاح بی طرفی بر فروش گاز به کشورهای همسایه خود وضع کرد. این هزینه که در اکتبر 2022 معرفی شد، از آن زمان تاکنون بیش از سه برابر شده است. برخی از دولت ها استدلال می کنند که این قوانین بازار واحد اتحادیه اروپا را که هرگونه تعرفه بر تجارت بین کشورهای عضو را ممنوع می‌کند، نقض می‌کند.

کشورهای اتحادیه اروپا این انتقاد را وارد می‌کنند که تعرفه‌های بالا به تلاش‌های آنها برای کنار گذاشتن گاز روسیه با گران‌تر کردن خرید گاز غیرروسی عرضه‌شده از طریق آلمان آسیب می‌زند.

سخنگوی کمیسیون اروپایی در گفتگویی با رویترز در مورد اقدام قانونی احتمالی اظهار نظر نکرد، اما گفت که مذاکرات با دولت آلمان در حال حاضر ادامه دارد. سخنگوی کمیسیون همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این نهاد اروپایی آلمان را تشویق کرده است تا راه حلی ارائه کند که این موانع را برطرف کند و مانع تلاش کشورهای عضو برای جدا کردن منابع انرژی خود از گاز روسیه نشود.

در پاسخ به سوال برلینر سایتونگ، وزارت اقتصاد فدرال به رهبری رابرت هابک درک کمی از این انتقاد اتحادیه اروپا ابراز کرد. وی در این باره گفت که این مالیات بدون تبعیض است و سایر کشورها از این واقعیت سود برده‌اند که آلمان به سرعت در حال پر کردن انبارهای عظیم گاز خود است. یک سخنگوی مطبوعاتی دولت آلمان هم در این باره گفت: این اقدام سهم تعیین کننده‌ای در امنیت عرضه و ثبات قیمت اروپا داشته است.

به گفته وی دولت فدرال آلمان در رویکرد خود همواره امنیت عرضه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای خانوارها و صنعت در آلمان و در چارچوب همبستگی مورد نیاز اروپا را در نظر دارد. به گفته وی تجارت کشورهای عضو توسط مالیات محدود نمی‌شود، بنابراین تغییر به گاز روسیه قابل توجیه نیست. در عوض، این مالیات به تضمین تجارت در اتحادیه اروپا کمک می کند.

حال باید دید مذاکرات اتحادیه اروپا و آلمان چه نتیجه‌ای خواهد داشت. بدیهی است که مواضع دو طرف بسیار متفاوت است و بنابراین، توافق می‌تواند دشوارتر از آن چیزی باشد که انتظار می‌رفت.

سخنگوی کمیسیون به رویترز در مورد اقدام قانونی احتمالی اظهار نظر نکرد، اما گفت که مذاکرات با دولت آلمان در حال حاضر در پیش گرفته خواهد شد

در این میان بخصوص جمهوری چک، اتریش، اسلواکی و مجارستان در حال اعمال فشار بر کمیسیون برای اقدام علیه این طرح مالیات آلمان هستند.

با توجه به افزایش قیمت‌ها، کمیسیون اتحادیه اروپا نیز نگران است که کشورهای آسیب دیده دوباره به گاز روسیه متوسل شوند. وزارت امور اقتصادی آلمان این نگرانی ها را رد کرده و به رویترز گفت: «تجارت بین کشورهای عضو با این عوارض محدود نخواهد شد، بنابراین دلیلی برای روی آوردن به گاز روسیه وجود ندارد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
تهدید کمیسیون اتحادیه اروپا علیه آلمان 2