یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی خرداد امسال 33 درصد کم شد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی خرداد امسال 33 درصد کم شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گزارش مرکز آمار نشان می دهد با تخلیه اثر حذف ارز 4200 در محاسبات تورمی تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی در خردادماه امسال به 42.6 درصد رسید که نسبت به میانگین 12 ماه گذشته 33 درصد کمتر شده که در یک دهه اخیر بی نظیر است.

تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی در خرداد امسال نسبت به ماه قبل از آن هم اردیبهشت امسال با 76.1 درصد بالغ بر 33.5 درصد کمتر شده که رکورد سریع ترین کاهش تورم نقطه ای مواد خوراکی در یک ماه در دهه اخیر است.

تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی در خرداد امسال 42.6 در صد از شاخص مشابه قبل از حذف ارز 4200 در صد در اردیبهشت سال گذشته که 49.7 در صد بود هم کمتر است.

تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی در 12 ماه پایانی دولت حسن روحانی به طور متوسط 57.3 درصد و در 12 ماه قبل از حذف ارز 4200 تومانی هم به طور متوسط 50.7 درصد بود. این آمار بیانگر فروکش کردن التهابات تورمی در مواد خوراکی است که در ماه های آینده نیز تداوم خواهد یافت.

* واگذاری زمین به 400 هزار نفر در سال جاری

وزارت راه و شهرسازی تاکنون به 200 هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن زمین تحویل داده و واگذاری زمین به 400 هزار نفر در سال جاری را نیز در دستور کار دارد.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی علاوه بر واگذاری زمین به خانوارها برای ساخت خانه های یک طبقه و دو طبقه حیاط دار اهدای زمین رایگان به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر خانوارهای دارای فرزند چهارقلو و همچنین واگذاری زمین به گروههای دو نفره و بیشتر را نیز در دستور کار دارد. متقاضیان واجد شرایط از تمامی امتیازات و تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن بهره مند می شوند.

در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و 800 هزار واحد زمین تو ضت ملی تأمین شده و بیش از یک میلیون 300 هزار واحد نیز در دست ساخت است. طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده تا کنون 6 میلیون و 50 هزار و 1352 نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که تعداد متقاضیان حائز شرایط اولیه 4 میلیون و 228 هزار و 723 نفر بودند. از این تعداد یک میلیون و 471 هزار و 55 نفر حائز شرایط نهایی تشخیص داده شدند. مابقی نفرات به دلایلی همچون عدم واریز آورده اولیه هنوز در لیست قرار نگرفته اند. دولت تا کنون یک میلیون و 301 هزار واحد را به مرحله ساخت رسانده و این پروژه ها در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد.

* افزایش 4 برابری استقبال خانوارها از کالابرگ

تاکتون بیش از 70 هزار فروشگاه به طرح کالابرگ پیوسته اند و روزانه تا 70 هزار خرید در قالب کالابرگ در کشور از 11 قلم کالای اساسی انجام میشود. تعداد فروشگاههای زنجیره ای از 6 مورد به 8 مورد رسیده که این فروشگاهها حدود 8 هزار شعبه در کشور دارند.

براساس اعلام شرکت خدمات فناوری اطلاعات از زمانی که بحث افزایش 120 در صدی اعتبار یارانه برای طرح کالابرگ در سه دهک کم درآمدی اعلام شده است ظرف یک هفته تعداد خانوارهایی که از کالابرگ الکترونیکی استفاده میکنند. حدود 4 برابر شده است.

* افزایش 20 درصدی یارانه برای 25 میلیون ایرانی

در راستای پوشش کامل سه دهک اول درآمدی و تحقق حمایتهای دولت برای تأمین سبد غذایی خانوارها، از روز دو شنبه 29 خرداد ماه افزایش 20 درصدی اعتبار طرح ملی کالابرگ الکترونیکی برای هر سه دهک اعمال شد. این در حالی است که این طرح شامل 25 میلیون نفر از جمعیت کشور می شود در مرحله نخست طرح که در 13 خرداد فراخوان شد افزایش 20 درصدی یارانه فقط برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که هشت میلیون و 500 هزار نفر بودند فراهم شد. از 29 خرداد کل دهکهای اول تا سوم که 25 میلیون نفر هستند به طرح افزایش 25 درصدی مبلغ کالابرگ الکترونیکی پیوستند.

خانوارها می توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه از اعتبار خود استفاده کنند این طرح برای همه مشمولین اختیاری است. شیر کم چرب بطری پنیر گوشت مرغ تخم مرغ روغن مایع ماکارونی برنج ایرانی لبنیات قند و شکر حبوبات و گوشت منجمد گوساله، 11 قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیک است.

* ریزش 25 درصدی قیمت آپارتمان در پردیس

قیمت آپارتمان در منطقه پردیس 25 درصد کاهش یافته است، به طوری که قیمت هر آپارتمان در این شهر حدود 500 تا یک میلیارد تومان طی یک ماه گذشته افت داشته است. در یک ماه گذشته 100 بنگاه املاک غیرمجاز در پردیس شناسایی شد.

از این تعداد تاکنون 57 بنگاه پلمب شده است که شناسایی و پلمب بنگاههای فاقد مجوز موجب شده تا قیمت آپارتمان در این منطقه 10 تا 25 درصد کاهش یابد. طی یک ماه گذشته حدود سه هزار و 500 خانه خالی شناسایی شد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

بانک مرکزی

مرکز امار ایران دولت سیزدهم واگذاری زمین تورم مواد خوراکی قیمت مسکن مسکن پردیس این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی خرداد امسال 33 درصد کم شد 2