شنبه 8 اردیبهشت 1403

توقف در ایستگاه آخر کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توقف در ایستگاه آخر کرونا

مشهد - ایرنا - مدافعان سلامت و کادر درمانی از فرآیند درمان بیماران بدحال کرونایی در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانهای کشورمان به عنوان "ایستگاه آخر کرونا" یاد می کنند چرا که زندگی تعداد زیادی از بیماران مبتلا در این ایستگاه متوقف می‌شود.

بر اساس گزارشهای اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون بیش از پنج هزار و 820 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در سراسر کشور در وضعیت شدید این بیماری تحت درمان قرار دارند که بخشی از این بیماران کرونایی بدحال بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه جان باخته و دیگر به زندگی باز نمی گردند.

بی شک توقف ناخوشایند جمع زیادی از هموطنان در این ایستگاه به خاطر رعایت نکردن دستورات بهداشتی و فاصله گذاریهای اجتماعی است.

هم اکنون در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانهای استان خراسان رضوی هم حدود 400 بیمار بد حال مبتلا به کرونا تحت مداوا قرار دارند. به گفته مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یک سوم شهروندانی که تاکنون در خراسان رضوی به خاطر ویروس کرونا جان باخته‌اند پیش از ابتلا به بیماری کووید 19 دچار دیگر بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی، کلیوی و سرطان بوده‌اند. اگرچه مسوولان، نسبت به رعایت محدودیتهای کرونایی هوشمند از سوی مردم که در پنجمین روز آن به سر می بریم ابراز رضایت می کنند اما همچنان کرونا در سطح کشور و استان خراسان رضوی قربانی می‌گیرد و مسوولان حوزه سلامت معتقدند کاهش روند نزولی مبتلایان و فوتیها تنها با تداوم رعایت محدودیت ها به مدت حداقل 10 روز دیگر خود را نشان می دهد. هم‌اینک 17 شهرستان از مجموع 32 شهرستان استان 6 و نیم میلیونی خراسان رضوی با وضعیت قرمز کرونا مواجه بوده و 15 شهرستان با وضعیت نارنجی دست و پنجه نرم می‌کنند. آخرین خبر تلخ این روزهای کرونا برای کادر درمان خراسان رضوی درگذشت دکتر مهرداد حیدری پزشک متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان تربت حیدریه به دلیل ابتلا به کرونا بود. به اعتقاد پزشکان و کارشناسان، خروج از وضعیت بحرانی کرونا، قطع زنجیره انتقال ویروس و کاهش فوتی ها فقط و فقط با ادامه محدودیت های هوشمند و رعایت پروتکلهای بهداشتی میسر است. این در حالی است که خطر انتقال کرونا از طریق دورهمی های خانوادگی و شب نشینی ها بیش از 50 درصد موارد از سوی کارشناسان بهداشتی اعلام شده است که البته بنا به اعلام رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی رفت و آمدهای شبانه خودروها در شهر مشهد طی ساعات منع تردد حدود 80 درصد نسبت به روزهای عادی کاهش داشته است.

آمار فوتیهای ناشی از کرونا بالاست رییس بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد که بیشترین بیماران کرونایی استان در آن بستری هستند به خبرنگار ایرنا گفت: با کمال تاسف اکنون از شرایط و روزگار خوبی به لحاظ شیوع کرونا برخوردار نیستیم و آمار فوتی ها قابل توجه و بالاست. دکتر علیرضا صداقت افزود: آمار مبتلایان و فوتیهای ناشی از کرونا در خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم به تبعیت از کشور بالاست، به طوری که بیماران بد حال زیادند و بخشهای مراقبتهای ویژه، مملو از بیماران کرونایی در سنین مختلف از پسر 25 ساله تا خانم 85 ساله است. این پزشک فوق تخصص مراقبتهای ویژه گفت: کرونا پیر و جوان، زن و مرد، کودک و بزرگسال و رییس و مرئوس نمی شناسد و تیم درمان این بیمارستان هر روز شاهد صحنه های ناگواری از قربان گرفتن این بیماری است. صداقت افزود: امروز عامل اصلی خستگی کادر درمان، جهل، نادانی و بی مسوولیتی عده ای است که با رفتارهای پر خطر خود بیماری کووید 19 را در جامعه گسترش می دهند. وی ادامه داد: از 22 بیمار کرونایی که در این بخش بستری هستند هشت نفرشان دو هفته قبل از بروز علائم سفر بوده اند و هشت نفر دیگر در مهمانی های خانوادگی مثل نامزدی و جشن تولد شرکت کرده‌اند. رییس بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد گفت: اگرچه جهش های رفتاری از خصلتهای ویروس همه گیر کروناست اما بی احتیاطی و رفتارهای اجتماعی پرخطر عامل مهم در گسترش فزاینده بیماری کرونا در جامعه ماست. صداقت افزود: تردد در ییلاقات، تردد در مغازه های کوچک، حضور در رستورانها، عدم استفاده از ماسک، شرکت در میهمانی های خانوادگی، سفر رفتن همه و همه شرایط وخیم کرونا در کشور را رقم زده است. وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای محدودیتهای نسبی که ایجاد شده در هفته های اخیر شاهد کاهش تعداد مبتلایان و فوتی ها در سطح کشور و خراسان رضوی باشیم. این پزشک فوق تخصص مراقبتهای ویژه تاکید کرد: تنها راه رهایی از این وضعیت، جدی گرفتن و مسوولیت پذیر بودن برای رعایت پروتکل های بهداشتی، در خانه ماندن، پوشیدن ماسک، عدم حضور در تجمعات و میهمانی هاست که همت عمومی را می طلبد.

نتیجه محدودیت های کرونایی پس از دو هفته نمایان می شود

دبیر کارگروه کمیته مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه به دنبال اجرای محدودیتهای گسترده ملی در مناطق قرمز کشور نظیر مشهد و خراسان رضوی از ابتدای آذرماه و همکاری مردم و تمامی نهادهای نظارتی شاهد شرایط بهتری در خراسان رضوی هستیم. دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: هر کنترل و محدودیتی خودش را دو هفته بعد نشان می دهد، لذا امیدواریم با ادامه محدودیت ها و رعایت پروتکلهای بهداشتی طی 10 روز و یا دو هفته آینده روند ابتلا به بیماری سیر نزولی به خود بگیرد. وی اضافه کرد: هنوز تعداد مبتلایان و بستری شدگان در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بالاست و تعداد فوتی ها قابل توجه است. دبیر کارگروه کمیته مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون 2 هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که حدود 400 نفر از کل بیماران کرونایی بدحال بوده و در بخش مراقبت های ویژه قرار دارند. انجیدنی افزود: طبق هماهنگی های انجام شده برای بیماران کرونایی کمبود تخت نداریم و از ظرفیت همه بیمارستانها برای درمان این بیماران استفاده شده است. وی ادامه داد: از سوی دیگر با اجرای نظام ارجاع بیماران سرپایی، از حضور و ازدحام بیماران در بیمارستانها جلوگیری می شود و بیماران از طریق مشاوره تلفنی و سامانه 192 به مراکز درمانی واقع در نزدیکترین محل زندگی خود هدایت می شوند. او اجرای طرح "محله محور" در مشهد در خصوص پیگیری بیماران کرونایی و بیمارانی که در قرنطینه به سر می برند با همکاری سپاه امام رضا (ع) و بسیج جامعه پزشکی را یکی از اقدامات موثر در کاهش و کنترل کرونا عنوان کرد. 80 درصد از جمعیت 6 میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود. بر طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت 483 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید19 در کشور به 45 هزار و 738 تن رسید و 27 استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند. مجموع بیماران کووید19 در کشور به 880 هزار و 542 نفر رسیده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*