شنبه 29 اردیبهشت 1403

تولید فاز 11 پارس جنوبی به زودی آغاز می‌شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تولید فاز 11 پارس جنوبی به زودی آغاز می‌شود

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: توسعه فاز 11 یک اقدام کارامد، منحصر به فرد و کم نظیر بوده است و بزودی تولید از فاز 11 پارس جنوبی آغاز می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: توسعه فاز 11 یک اقدام کارامد، منحصر به فرد و کم نظیر بوده است و بزودی تولید از فاز 11 پارس جنوبی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن خجسته مهر در حاشیه انعقاد اولین قرارداد احیای چاه‌های بسته و کم بازدهدر جمع خبرنگاران درباره وضعیت میادین گازی و احتمال واردات گفت: کشور ما دومین دارنده ذخایر گاز جهان است که برداشت از این ذخایر مستلزم سرمایه گذاری است، طرح‌های بالادست نفت به همان میزان که زمان بر و سرمایه بر هستند درآمدزا نیز هستند. هر طرح بالادست بین 5 تا 7 سال زمان می‌برد.

وی افزود: ما در آغاز دولت تصمیم و برنامه مهمی جهت شروع و اجرای طرح‌های توسعه‌ای میادین گازی در دستور کار قرار داده و در حال اجرا هستیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت اضافه کرد: توسعه فاز 11 یک اقدام کارامد، منحصر به فرد و کم نظیر بوده است و بزودی تولید از فاز 11 پارس جنوبی آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: توسعه فاز اول میدان گازی کیش در مرحله اجرا است و 2 دکل حفاری در حال جابجایی هستند، کالاها آماده هستند، کار حفاری فاز اول سال آینده به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت خاطر نشان کرد: اکنون در مرحله سفارش کالای 200 کیلومتر ار خط اول انتقال هستیم. همچنین مطالعات پایه فاز 2، 3 و 4، آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات پارس شمالی آغاز شده، گفت: برای اولین بار برای طرح‌های جدید 1100 کیلومتر خط لوله به ارزش یک میلیارد دلار توسط شرکتهای ایرانی ساخته می‌شود. برای فاز 2، 3 و 4 پارس شمالی از ظرفیت داخلی استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تولید گاز در مناطق نفت مرکزی نیز شروع شده است.

وی همچنین گفت: مذاکرات با کشورهای همسایه برای واردات و سوآپ گاز ادامه دارد.

خجسته مهر درباره برداشت از میادین نفتی و گازی خزر گفت: شرکت نفت خزر تفاهم‌نامه هایی با کشورهای همسایه دارد، کارهای مهمی در زمینه اکتشاف، لرزه نگاری در ساختارهای زمین شناسی و اکتشافی در حال انجام و برنامه ریزی است.

وی درباره فروش نفت توسط اشخاص و ارگان‌ها خاطرنشان کرد: به طور کلی امکان تهاتر نفت خام وجود دارد و مصوبه قانونی وجود دارد، شرکت ملی نفت نیز مصوبه قانونی که در خصوص فروش نفت است، عمل می‌کند.

وی درباره تحقق نفت 85 دلاری و فروش 1.4 میلیون بشکه‌ای در بودجه 1402 تاکید کرد: این مقادیر در دولت بررسی می‌شود و هرچه در لایحه 1402 باشد تبعیت می‌کنیم.