دوشنبه 7 آبان 1403

تولید چهار روزه یک خودروساز بیش از 10 هزار دستگاه است / پارکینگ ملاک قضاوت نیست

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
تولید چهار روزه یک خودروساز بیش از 10 هزار دستگاه است / پارکینگ ملاک قضاوت نیست

اما در ماه های اخیر تولید خودرو به صورت کامل انجام می شود و تنها چند هزار خودرو ناقص و معوق در پارکینگ های این خودروساز وجود دارد که در روند تکمیل کاری به زودی به صفر می رسد.

صنعت خودرو در ایران بی شک هنوز با معیارهای جهانی فاصله دارد. در حقیقت خودروساز شدن در جهان امروز معانی متفاوتی حتی با یک دهه قبل دارد. زیرا امروز اِلمان های اقتصادی، سلیقه مشتریان، فناوری ها، گسترش محصول و محیط زیست به گونه ای ترسیم شده که کار خودروسازان را سخت از گذشته می کند. اما سوال اینجاست به رغم فاصله صنعت خودرو در ایران با معیارهای جهانی آیا این صنعت شایسته طوفان انتقادهای غیر متخصصان هم هست؟ به دلیل وضع تحریم ها و گذشتن شریکان خارجی صنعت خودرو و به خصوص زنجیره تامین خارجی این صنعت از روی تعهدهای خود، خودروسازان در سال های پس از تحریم همواره با مشکل تامین قطعات رو به رو بوده اند. طوری که دو خودروساز بزرگ کشور در ایامی بیش از 150 هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ ها داشتند. خودروهایی که حتی یک روز خواب آنها مصادف با هزینه های بسیاری بر دوش سازنده است.

اما نباید فراموش کرد، انتقادی سازنده خواهد بود که در پس آن دانشی یا اسنادی وجود داشته باشد. اما متاسفانه نورافکن انتقادهای غیر متخصصان همیشه روی صنعت خودرو قرار داشته است. عده ای این صنعت را با خودروسازان کره ای مقایسه می کنند. مقایسه ای از پایه اشتباه. زیرا شاید آنها نمی دانند کره جنوبی در 50 سال گذشته همیشه روندی رو به رشد در اقتصاد داشته است و معنی کلمه تحریم را اصلا نمی داند و همواره قوی ترین اقتصادهای جهان حامی این کشور بوده اند.

ماجرای منتقدین غیر متخصص اما همواره همچون تیری به قلب این صنعت بوده است. به خصوص این انتقادها وقتی از طرف سلبریتی ها و صاحبان تریبون مطرح می شود، تاثیر منفی بیشتری روی افکار عمومی دارد.

بگذارید یک مثال ساده بزنیم. تا همین چند ماه پیش اگر با هواپیما از فرودگاه مهرآباد پرواز می کردید، دریایی از خودروهای ناقص را در پارکینگ های خودروسازان دیده می شد. این مهم به خصوص در مورد ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه و بزرگ ترین خودروساز کشور به لحاظ وسعت بیش از بقیه قابل مشاهده بود.

اما در ماه های اخیر تولید خودرو به صورت کامل انجام می شود و تنها چند هزار خودرو ناقص و معوق در پارکینگ های این خودروساز وجود دارد که در روند تکمیل کاری به زودی به صفر می رسد.

اما نباید فراموش کرد خودروسازی در اندازه های ایران خودرو تنها در یک هفته کاری می تواند تا بیش از 10 هزار خودرو تولید کند که برای تجاری سازی شدن چند روز زمان نیاز دارد. از این رو هر زمان که به صورت هوایی از روی این شرکت عبور کنید، شاهد حضور چند هزار خودرو در پارکینگ های این خودروساز و دیگر تولید کنندگان خواهید بود.

امری عادی که وقتی توسط افراد غیر متخصص به صورت غیر کارشناسی مورد تحلیل قرار می گیرد، بدل به چالشی در افکار عمومی می شود که تنها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی یک هنرمند و یا صاحب تریبون است.

به طور کلی بخش زیادی از افکار نه چندان مثبت جامعه در خصوص خودروسازان نیز به بازی هایی از این دست باز می‌گردد. مسایلی که بدون شفافیت و دانش توسط فردی در فضای مجازی منتشر می شود بودن این که فرصتی به خودروسازان برای پاسخ گویی داده باشند!

یقینا همه اهل فن باور دارند که صنعت خودرو در ایران هنوز راه های نرفته ای دارد که در صورت رفع تحریم ها می تواند آنها را سریع تر بپیماید و در صورت وجود تحریم ها نیز این مسیر کُند تر اما بالاخره طی می شود. قطعا در این راه انتقادهایی به این صنعت وارد است.

اما بدون شک باید این انتقادها از نگاه کارشناسی و البته منطبق با واقعیت اقتصادی، سیاسی و شرایط کشور مطرح شود. هر چند به قول متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی هر کشوی تلفن همراه یک رسانه است، اما اخبار این رسانه توسط یک متخصص منتشر نمی‌شود.

تماشاخانه

ببینید | ساخت جاده در قلب جنگل هیرکانی و در زیستگاه پلنگ؛ احتمال خروج این محدوده از فهرست جهانی یونسکو

ببینید | خاکسپاری مجید عبدالباقی کنار برادرش حسین عبدالباقی (مالک متروپل)

فیلم های دیگر کانال عصر ایران در تلگرام
تولید چهار روزه یک خودروساز بیش از 10 هزار دستگاه است / پارکینگ ملاک قضاوت نیست 2
تولید چهار روزه یک خودروساز بیش از 10 هزار دستگاه است / پارکینگ ملاک قضاوت نیست 3
تولید چهار روزه یک خودروساز بیش از 10 هزار دستگاه است / پارکینگ ملاک قضاوت نیست 4
تولید چهار روزه یک خودروساز بیش از 10 هزار دستگاه است / پارکینگ ملاک قضاوت نیست 5
تولید چهار روزه یک خودروساز بیش از 10 هزار دستگاه است / پارکینگ ملاک قضاوت نیست 6