یک‌شنبه 10 تیر 1403

جزئیاتی از اربعین شهید رئیسی / از مصلای تهران تا اهواز و کربلا

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
جزئیاتی از اربعین شهید رئیسی / از مصلای تهران تا اهواز و کربلا

رئیس بزرگداشت اربعین شهدای خدمت در حالی از شروع بزرگداشت این شهدای بزرگوار می‌گوید که ابتدا از مصلی تهران آغاز خواهد شد و به شهرها و روستاها و عتبات عالیات خواهد رسید.

به گزارش تسنیم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد که چندی پیش طی حکمی مسئولیت بزرگداشت اربعین شهدای خدمت را برعهده گرفت از جزئیات این مراسم گفت تا ساعاتی دیگر در مصلی تهران و سپس در دیگر شهرها و روستاها و حتی کشورهای منطقه برگزار خواهد شد.

او تأکید کرد: ما دو تاریخ برای مراسم بزرگداشت شهدای خدمت و رئیس‌جمهور شهید داریم؛ 30 اردیبهشت‌ماه که بنابر آن امروز مراسم اربعین‌شان را در مصلی تهران برگزار خواهیم کرد و یک برنامه هم در مشهد مقدس از زمان تدفین این شهدا در مشهد مقدس روز سه‌شنبه در جوار حضرت علی بن موسی الرضا (ع) برگزار خواهد شد. همه این برنامه‌های بزرگداشت کاملاً به صورت مردمی با محوریت هیئات و گروه‌های مردمی در مصلی تهران به مرحله اجرا می‌رسند و گروه‌های مختلف مردمی دعوت‌کننده و اجراکننده این مراسم‌ها هستند و ما در بخش‌های دولتی به عنوان تسهیل‌گر این برنامه‌ها حضور داریم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها و روستاها ما ستاد برگزاری مراسم داریم امروز برنامه دارند؛ در 25 روستا که در دوره کمتر از سه سال رئیس‌جمهور شهیدمان حضور پیدا کردند و در آن روستاها برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است. همچنین مراکز تولیدی که به چرخه تولید برگشتند؛ بیش از 9 هزار واحد تولیدی در این دوره کمتر از سه سال با اهتمام رئیس‌جمهور عزیزمان و همکاران‌مان در بخش‌های دولت به چرخه تولید برگشتند. بخشی از این مجموعه‌ها خودجوش اعلام کردند مراسم یادبود برای رئیس‌جمهور شهیدمان برگزار می‌کنند.

رئیس بزرگداشت اربعین شهدای خدمت افزود: بعد از سپری شدن دو روز جمعه و شنبه هشتم و نهم تیرماه که کشور درگیر انتخابات مهم ریاست‌جمهوری است یکشنبه در قم برنامه‌ای را با حضور خانواده معظم شهیدان خدمت در حرم حضرت معصومه (ص) و دوشنبه عصر در اهواز با حضور خانواده‌های شهدا برنامه ویژه دیگری را تدارک دیده‌ایم. به دلیل علاقه‌ای که رئیس‌جمهور شهید به رفع مشکلات استان خوزستان و نزدیک به 10 سفر در این دوره کوتاه خدمت داشتند مردم این شهر انتظار داشتند در همان شهرهایی که تشییع می‌شد این کار در اهواز هم صورت بگیرد. به دلیل مشکلات وقت و عدم امکان، اجرای این کار اتفاق نیفتاد و این برنامه را همراه با حضور خانواده‌های معظم شهیدان خدمت برای قدردانی از مردم عزیز خوزستان دوشنبه شب خواهیم داشت.

وی همچنین به حضور در عراق و کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: در کشورهای منطقه به خصوص بخش مقاومت برنامه‌های بسیار زیادی برگزار شده که بنابر اطلاعات به دست آمده عشایر و مواکب اربعینی و گروه‌های مردمی مراسم‌های متعددی را برگزار کردند و حضور قوی و غیرقابل تصوری داشتند. ان‌شاءالله بتوانیم در عراق حاضر شویم و ضمن تشکر از این عزیزان یک مجلس یادبودی در عتبات عالیات برگزار شود ان‌شاءالله این برنامه که در این چند روز قابل اجرا نخواهد بود اما به شدت مورد مطالبه است خانواده‌های شهدا در این برنامه حاضر شوند که به زودی برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

اسماعیلی همچنین درباره پیگیری سلوک مدیریتی و حکمرانی شهید رئیسی که نامزدهای ریاست‌جمهوری در مناظره‌ها و میزگردهای انتخاباتی به آن اشاره کردند، افزود: اتفاق نه چندان خوشایندی که در دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری افتاده بود شکل گرفتن یک دوگانه در حاکمیت به یک معنا گویی یک بخشی از حاکمیت سمت و سو و جهت‌گیری فعالیت‌هایشان با اصول کلی، آرمان‌های نظام در بخش‌هایی فاصله پیدا می‌کند؛ این اتفاق مردم را آزار می‌داد. شاید خیلی وقت‌ها سؤال می‌شد ایراد حوزه حکمرانی در کجاست؟ همیشه چنین شکاف‌هایی را می‌بینیم. دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی گویی کمتر از سه سال شد تقدیر الهی و عاقبت بخیری و شهادت ایشان را آسمانی کرد و ما را در سوگ ایشان فرو برد. یک مشی جدید و ظرفیت مهم از حکمرانی اسلامی را نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: ما همیشه در تبیین انقلاب اسلامی نظریه مردم‌سالاری دینی تلاش‌مان این بود این دولت دینی و حاکمیت در عین حال که فضای سعادت و امکان سعادت‌مندی را برای مردم و شهروندان را برای آخرت‌شان فراهم می‌کند به خاطر ماهیت دینی‌اش، توان آبادانی دنیای‌شان را دارد بدون اینکه نیاز باشد دستِ نیاز به قدرت‌های استعماری دراز کند. می‌تواند روی پای خودش بایستد و با دنیا ارتباط داشته باشد و در بهترین حالت، روابطش را با کشورهای همسایه و گروه‌ها و توده‌های مردمی و بخش‌های کمتر دیده شده جامعه ارتباط بگیرد و در عین حال کشور را با یک طراز بالای حکومتی و مدیریت مدبرانه جلو ببرد.

اسماعیلی همچنین به تعابیر رهبر معظم انقلاب که درباره آیت‌الله رئیسی به کار بردند اشاره کرد و گفت: آیت‌الله رئیسی به مثابه تعبیراتی که رهبر معظم انقلاب درباره ایشان استفاده کردند، عمل کرد. رئیس‌جمهور با کفایت و جامع‌الاطراف که واقعاً این تعابیر قابل توجه و قابل تأملی بود. آیت‌الله رئیسی بیشتر به شخصیت متواضع، اخلاقی و محبوب به جامعه معرفی می‌شد اما آیت‌الله رئیسی نه تنها این خصوصیات را داشت بلکه یک مدیر مدبر شجاع با کفایت در طراز انقلاب اسلامی بود. در منطقه مشکلات‌مان را حل کردیم و سیلی محکمی به صورت صهیونیست‌ها وارد شد. عملیات وعده صادق را اجرا کردیم و در عین حال اقتصادمان را هم مدیریت کردیم. ما با دنیا ارتباط داشتیم اما زیر بار پیمان‌های استعماری و باج‌خواهی‌های جریان غربی نرفتیم. محکم ایستادیم می‌توان با دنیا ارتباط برقرار کرد و ارتباط‌ها را چندین برابر کرد و در مجامع مهم بین‌المللی نیز عضو شویم که برای ما آرزو شده بود.