جمعه 14 اردیبهشت 1403

جزئیات تغییرات مهم لایحه بودجه 1402/ منابع پنهان تبصره 14 در سرجمع بودجه تلفیق شد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
جزئیات تغییرات مهم لایحه بودجه 1402/ منابع پنهان تبصره 14 در سرجمع بودجه تلفیق شد

در راستای شفاف سازی بودجه، تبصره 14 که پیش از این خارج از سرجمع منابع عمومی دولت به نوعی پنهان شده بود، متحول شده و آن میزان درامد و هزینه هایی که باید داخل سقف منابع و مصارف عمومی بودجه قرار میگرفت، وارد بخش اصلی لایحه شده است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی در خصوص بررسی لایحه بودجه ضمن اشاره به تغییر جهت گیری بودجه سال 1402 نسبت به سال های گذشته گفت: لایحه بودجه مشتمل بر 20 تبصره و مجموعه ای از جداول کلان و ردیف های خرد است که در جلسات متعددی که در هیئت وزیران برگزار شد، به بسیار مفصل تر از سال های گذشته و به تفصیل در ریز ردیف ها بررسی صورت گرفته است و به همین جهت کمی زمان بر شد.

تمام 20 تبصره لایحه بودجه سال 1402 در هیئت دولت تصویب و به پایان رسیده است و جداول کلان هم آماده است تا در روز چهارشنبه در هیئت دولت تصویب شود، به همین ترتیب سازمان برنامه و بودجه آماده خواهد بود تا مجموعه‌ی بودجه شامل 20 تبصره و جداول را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

دو سه نکته‌ی مهم در بودجه لحاظ شده است که لازم است به آن ها اشاره کنم، نکته‌ی اول این است که احکام سالانه از احکام دائمی تفکیک شد و مشخصا مقابل هر حکم نوشته شده است که آیا این حکم می تواند به عنوان یک حکم قانونی دائمی وارد قانون تنظیم مقررات وارد شود یا خیر، که دیگر هر سال نیاز نباشد تا حجم زیادی از احکام تفضیلی به لایجه بودجه الحاق شود و لایجه بودجه را پرحجم تر کند و فقط آن مواردی را که نیازمند به اجازه سنواتی یکساله هستند مشخص شده است.

نکته ی دیگر این است که در راستای شفاف سازی بودجه، آن چیزی که تحت عنوان تبصره 14 شناخته می شد و بیرون از سقف یا سرجمع منابع عمومی دولت بود و به نوعی پنهان شده بود، آن میزان درامد و هزینه هایی که باید داخل سقف منابع و مصارف عمومی بودجه قرار میگرفت، بخشی از آن ها وارد بخش اصلی لایحه بودجه 1402 شده است. بر این اساس تبصره 14 و هدف مندی یارانه ها بسیار دقیق تر و شفاف تر شده‌اند. نکته ی دیگر این است که رویکرد تدوین لایحه بودجه 1402، توجه بیشتر به درامدهای پایدار، مولدسازی اموال غیرمولد و ناکارامد دستگاه های دولتی، کاهش کسری بودجه از طریق این درامد های پایدار بوده است که وقتی اعداد و ارقام نهایی مشخص شد، مردم می بینند، تغییر جهت گیری جدی نسبت به سنوات گذشته محسوب می شود.

از سوی دیگر میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به پرسش تسنیم، با بیان اینکه بودجه 1402 یکشنبه هفته آتی به مجلس ارائه خواهد شد، گفت: دلیل تاخیر دو هفته در ارائه بودجه به مجلس این بود که لایحه بر اساس توافق قبلی در چند بخش مجزا آماده شده و قرار بود در دو مرحله به مجلس ارائه می‌شود.

وی افزود، در نهایت ان طرح نهایی نشد، چراکه با ایراد قانون اساسی شورای نگهبان مواجه شده و بر این اساس به صورت لایحه یکپارچه به مجلس ارائه می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس سیاست‌های کلی برنامه هفتم به دولت ابلاغ شده و برنامه ششم توسعه تا پایان سال پابرجاست و به صورت تلفیقی از دو برنامه مورد توجه خواهد بود. قهرا برنامه ششم تمدید خواهد و حداقل 6 ماه برای تصویب برنامه هفتم زمان نیاز است.

وی افزود، در خواست مجلس این بود که بودجه مساله محور و منطبق با واقعیت کشور بوده و در کنار تقویت منابع پایدار احکام و تبصره‌ها جدا از جداول ارایه شود. معمولا بخش مهم بودجه تبصره و احکام ان است و گاهی تداخلات قوانین دائمی را تغییر می‌دهد الزام ما در مجلس این بود که تبصره ها جدا به مجلس ارائه شود چراکه به اصلاح ساختار بودجه کمک می‌کند.

به گفته میرتاج‌الدینی در دولت جدید دومین بودجه به مجلس ارائه خواهد شد و تصور ما این است کسری تراز عملیاتی بودجه 1402مثل بودجه سال قبل کاهش یابد.