جمعه 28 اردیبهشت 1403

جزئیات توزیع بارش‌ها در نقاط مختلف کشور / هوا خنک می‌شود

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
جزئیات توزیع بارش‌ها در نقاط مختلف کشور / هوا خنک می‌شود

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: سامانه بارشی امروز از نوار غربی کشور وارد کشور شده است و در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام و شمال خوزستان موجب بارش باران، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت خواهد شد؛ همچنین امروز در ارتفاعات البرز در استان‌های البرز، تهران و قزوین رگبار پراکنده گاهی رعد و برق داریم.

وی افزود: روز چهارشنبه 23 فروردین شدت و گسترش فعالیت بارشی افزایش می‌یابد و در نیمه غربی کشور، سواحل خزر، ارتفاعات و دامنه البرز مرکزی، ارتفاعات و دامنه زاگرس مرکزی موجب رعد و برق و وزش باد شدید و در نقاط مستعد ریزش تگرگ می‌شود، روز پنج‌شنبه این شرایط در نقاطی از مرکز کشور، شمال‌شرق و استان‌های بوشهر و فارس حاکم است.

ضیائیان افزود: روز جمعه 25 فروردین در شمال‌غرب و غرب کشور، سواحل خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز و در بخش‌هایی از جنوب کشور بارش پراکنده داریم و روز شنبه 26 فروردین در اغلب نقاط کشور جوی نسبتا پایدار حاکم است.

وی گفت: روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری در غرب و شمال‌غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، شرق، شمال‌شرق و جنوب‌شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز چهارشنبه در استان‌های ساحلی خزر افزایش محسوس دما بین 8 تا 10 درجه پیش‌بینی می‌شود و از پنج‌شنبه تا اوایل هفته آینده در این نواحی روند کاهشی دما خواهیم داشت.

وی افزود: از چهارشنبه تا جمعه هفته جاری در غرب، شمال‌غرب، جنوب‌غرب، مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز کاهش دما پیش‌بینی می‌شود و روز شنبه 26 فروردین در شرق و شمال‌شرق کشور روند کاهشی دما داریم.

وی اضافه کرد: روز آینده اهواز با بیشینه دمای 35 درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهر کرد با کمینه دمای 5 درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت هوای تهران اظهار کرد: فردا آسمان تهران نیمه ابری به تدریج افزایش ابر گاهی با رگبار باران پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت 25 و 18 درجه خواهد بود.

* هشدار دریایی نارنجی سازمان هواشناسی

وی اظهار داشت: از بعدازظهر چهارشنبه 1402/01/23 تا بعدازظهر دوشنبه 1402/01/28، افزایش وزش باد گاهی شدید با سرعت 28 متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج در ساحل 1 تا 2 متر و در فراساحل 2 تا 3 متر در روز چهارشنبه در نیمه غربی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در روز پنج‌شنبه در شرق خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر، و جمعه تا دوشنبه در شرق خلیج فارس و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا احتمال غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، صیادی، مسافربری، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و آسیب به تاسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل، وجود دارد.

* هشدار قرمز هواشناسی برای 7 استان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: طبق هشدار قرمزی که روز گذشته از سوی سازمان هواشناسی اعلام و منتشر شد، تکرار می کنم که سامانه بارشی جدید روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه موجب رگبار شدید باران، رعد و برق، تگرگ و صاعقه در برخی نقاط کشور خواهد شد؛ این سامانه روز چهارشنبه 23 فروردین در شمال خوزستان، جنوب و غرب لرستان، شمال‌غرب چهارمحال و بختیاری، غرب کردستان، غرب آذربایجان غربی و همچنین استان‌های ایلام و کرمانشاه فعال است.

به گفته ضیائیان سامانه مذکور روز پنج‌شنبه 24 اسفند در جنوب لرستان، شمال و غرب چهارمحال و بختیاری و شمال و شرق خوزستان فعال خواهد بود، با فعالیت این سامانه بارشی پیش‌بینی سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه ها، بالان آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی گسترده معابر وجود دارد و انسداد راه‌های روستایی، اختلال در تردد جاد‌ه‌ای و سفرهای داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی و خسارت به برخی زیرساخت‌ها نظیر خطوط انتقال برق، محتمل است که توصیه می‌شود از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود، کانال‌ها و آبروهای درون و برون‌شهری بازگشایی شود، از سفرهای غیرضروری برون‌شهری اجتناب شود و اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی در دستور کار قرار گیرد، همچنین عشایر کوچ‌رو جابه‌جایی خود را به تعویق بیندازند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی هواشناسی هوای تهران رگبار باران هشدار قرمز هواشناسی کاهش دما این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است