سه‌شنبه 17 مهر 1403

جمعیت استان یزد، تصمیم ضرب‌الاجل می‌خواهد /«کرونا و پایان فرزندآوری دهه شصتی‌ها»؛ دلایل سقوط ولادت

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
جمعیت استان یزد، تصمیم ضرب‌الاجل می‌خواهد /«کرونا و پایان فرزندآوری دهه شصتی‌ها»؛ دلایل سقوط ولادت

با بررسی آمارهای موالید استان یزد به صراحت می توان دریافت که ولادت استان یزد در یک دهه اخیر به ویژه در پنج سال منتهی به سال 99 در شیب تندی قرار گرفته و به لبه پرتگاه رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، تغییرات جمعیتی و نقش آن در عرضه نیروی کار و در نتیجه رشد تولید، می تواند در رشد و توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور نقش بسزایی داشته باشد و یکی از عوامل موثر بر تغییرات جمعیتی، تغییر در میزان باروری است که خود به شدت عرضه نیروی کار را تحت تاثیر قرار می دهد.

این در حالی است که در سال های اخیر، پیری جمعیت در حالت کلی به ویزه کاهش باروری، نگرانی هایی را برای اقتصاد در سطح کشور ایجاد کرده است.

استان یزد به عنوان یکی از کلان شهرهای صنعتی این روزها در گیر و دار آسیب های پیدا و پنهان جمعیتی است که تبعات ناشی از ان می تواند هم از نظر اقتصادی و هم اجتماعی نمونه ای باشد از خروارها رویداد تلخی که در زیر پوست کشور رخ می دهد.

با بررسی آمارهای موالید استان یزد به صراحت می توان دریافت که ولادت استان یزد در یک دهه اخیر به ویزه در پنج سال منتهی به سال 99 در شیب تندی قرار گرفته و به لبه پرتگاه رسیده است که زنگ خطر را برای مسئولان این استان به صدا درآورده است.

چگونگی ثبت ولادت و آمایش روند باروری در استان یزد

محمدعلی مکرمی مدیر کل جدید ثبت احوال استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه ولادت نقش مستقیم و بسزایی در رشد و افزایش جمعیت دارد اظهار کرد: ولادت یکی از مهمترین رویدادهای حیاتی محسوب می شود و به استناد بند الف ماده یک قانون ثبت احوال، ثبت ولادت و صدور شناسنامه از وظایف ثبت احوال به شمار می اید.

مکرمی افزود: علاوه بر ان به استناد، ماده 5 قانون ثبت احوال، سازمان ثبت احوال کشور می تواند در اجرای وظایفی که بر عهده دارد می تواند از وجود کارکنان سازمان های دولتی و ارگان ها و نهادهای انقلاب اسلامی موجود در محل استفاده نماید و لذا ماموران دولت و کارکنان بیمارستان ها و گورستان ها مکلفند با سازمان ثبت احوال کشور در اجرای وظایف قانونی مانند اعلام واقعه ولادت وفوت همکاری کنند.

مدیر کل جدید ثبت احوال استان یزد ادامه داد: ولادت باید مستند به تصدیق پزشک، مامای رسمی یا موسسه ای که طفل در آنجا متولد گردیده است باشد در غیر اینصورت واقعه به تصدیق دو نفر گواه ثبت می شود.

مکرمی تصریح کرد: زمانی ثبت احوال می تواند به وظیفه قانونی خود به درستی عمل کند که مامورین سایر دستگاه های ذیربط و صاحبان واقعه نسبت به اعلام به موقع رخداد به مامورین ثبت احوال مباردت نمایند در چنین شرایطی ولادت طفل به ثبت رسیده به امار ولادت اضافه خواهد شد.

ولادت مهم ترین متغییر جمعیتی

وی عنوان کرد: مهلت اعلام قانونی ولادت پانزده روز بد از تاریخ ولادت طفل است روز ولادت و تعطیل رسمی بعد از آخرین روز مهلت به حساب نمی آید و در صورتی که ولادت در اثنای سفر زمینی، هوائی و یا دردیایی رخ دهد مهلت اعلام آن از تاریخ رسیدن به مقصد محسوب می شود.

وی گفت: به موالیدی که در فاصله زمانی مذکور اعلام و ثبت نشود ثبت در مهلت قانونی اطلاق نمی شود.

مدیر کل جدید ثبت احوال استان یزد ثبت موالید را جزو وظایف اصلی سازمان ثبت احوال کشور دانست و ابراز کرد: این واقعه که مهمترین متغییر جمعیتی است تولد نوزاد از سوی افراد حقیقی و حقوقی به ثبت احوال اعلام و واقعه در اسناد رسمی ثبت و نگهداری می شود و به این ترتیب هویت نوزاد ثبت شده و شناسنامه صادر می شود.

وی با بیان اینکه هشدار تمامی متغییرهای جمعیتی به مسئولان استانی داده شده است عنوان کرد: بر اساس آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال استان یزد، آنچه ملاحضه می شود اینکه در سال 1399 به تعداد 17 هزار و 948 ولادت در این استان به ثبت رسیده است که به نسبت سال قبل خود به میزان 6.4 درصد کاهش داشته است که این روند را می توان را در یک دهه گذشته مشاهده کرد.

در این گزارش وضعیت ثبت رویداد ولادت در استان یزد بر اساس تفکیک شاخص های مرتبط از جمله جنسیت، فاصله وقوع تا ثبت رویداد، الگوی باروری، نرخ خام موالید. غیره مورد بررسی قرار می دهیم.

«کرونا و پایان دوره فرزندآوری دهه شصتی‌ها»؛ دلایل وضع قرمز ولادت در یزد

بخشی از کاهش تعداد موالید ناشی از پایان دوره ازدواج و فرزنداوری متولدین دهه 60 است و بخش دیگر را به مسائلی چون آسیب های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی جامعه و فراگیری کویید 19 دانست.

امارها نشان می دهد در بین شهرستان های استان یزد، ابرکوه با 19 درصد بیشترین و اشکذر با 0.2 درصد کمترین کاهش در تعداد ولادت ثبت شده نسبت به سال 1398 را داشته اند و ولادت در شهرستان بهاباد 9.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

تعداد کل موالید استان یزد در سال 1399 برابر با 17 هزار و 948 نفر است که از این تعداد 9هزار و 110 نفر پسر و 8 هزار و 838 نفر دختر می باشد که نسبت جنسی در بدو تولد برای سال 99 برابر با 103.1 می باشد.

بالاترین نسبت جنسی مربوط به شهرستان بهاباد با مقدار 125.7 و پایین ترین نسبت جنسی مربوط به شهرستان تفت با مقدار 94 می باشد. از بین متولدین سال 1399، 17 هزار و 773 مورد تا یک سال ثبت شده و 17 هزار و 661 مورد در مهلت قانونی به ثبت رسیده است.

نرخ خام ولادت استان یزد برابر با 15.6 به ازای هر هزار نفر

نرخ خام ولادت در استان یزد برابر با 15.6 به ازای هر هزار نفر جمعیت است که شهرستان میبد با نرخ خام ولادت 17.4 و یزد و بافق با نرخ خام ولادت 16.4 رتبه اول تا دوم را در اختیار دارند. بر اساس گزارش ولادت جاری ثبت شده به تفکیک گروه سنی مادران، بیشترین فراوانی ولادت رخ داده مربوط به مادران 30 تا 34 سال و پس از آن مادران 25 تا 29 سال را شامل می شود البته این الگو در مناطق شهری و روستایی نیز یکسان بوده است.

بر اساس این گزارش 10 رویداد ولادت برای مادران زیر 15 سال و یک رویداد ولادت برای مادر بالای 50 سال به ثبت رسیده است.

در سال 1399، 582 مورد از متولدین دوقلو و چند قلو بوده اند که از این تعداد 273 مورد دوقلو و 12 مورد سه قلو بوده اند.

اسامی امیرعلی، امیرحسین، علی، ابوالفضل و حسین پنج نام اول انتخاب شده در بین پسران و در بین دختران نام های فاطمه، حلما، زهرا، زینب و ریحانه بیشترین فراوانی را داشته اند.

در یک نگاه گذرا به امارهای گفته شده می توان دریافت سیاست های جمعیت دولت سیزدهم باید ضرب الاجل باشد و تعلل دولت های گذشته دیگر فرصتی را برای تاخیر در تصمیم گیری نگذاشته است.

هر چند که این واقعیت هم وجود دارد دولت سیزدهم در بدترین شرایط تاریخ، کشور را در دست گرفته است اما صدای آژیر خطر جمعیت و سقوط ناگهانی ولادت در کشور موضوعی نیست که بتوان با تصمیم یک روزه نتیجه مطلوب را رقم زد.

انتهای پیام /

جمعیت استان یزد، تصمیم ضرب‌الاجل می‌خواهد /«کرونا و پایان فرزندآوری دهه شصتی‌ها»؛ دلایل سقوط ولادت 2
جمعیت استان یزد، تصمیم ضرب‌الاجل می‌خواهد /«کرونا و پایان فرزندآوری دهه شصتی‌ها»؛ دلایل سقوط ولادت 3
جمعیت استان یزد، تصمیم ضرب‌الاجل می‌خواهد /«کرونا و پایان فرزندآوری دهه شصتی‌ها»؛ دلایل سقوط ولادت 4
جمعیت استان یزد، تصمیم ضرب‌الاجل می‌خواهد /«کرونا و پایان فرزندآوری دهه شصتی‌ها»؛ دلایل سقوط ولادت 5
جمعیت استان یزد، تصمیم ضرب‌الاجل می‌خواهد /«کرونا و پایان فرزندآوری دهه شصتی‌ها»؛ دلایل سقوط ولادت 6
جمعیت استان یزد، تصمیم ضرب‌الاجل می‌خواهد /«کرونا و پایان فرزندآوری دهه شصتی‌ها»؛ دلایل سقوط ولادت 7
جمعیت استان یزد، تصمیم ضرب‌الاجل می‌خواهد /«کرونا و پایان فرزندآوری دهه شصتی‌ها»؛ دلایل سقوط ولادت 8
جمعیت استان یزد، تصمیم ضرب‌الاجل می‌خواهد /«کرونا و پایان فرزندآوری دهه شصتی‌ها»؛ دلایل سقوط ولادت 9