سه‌شنبه 17 مهر 1403

جهش تولید از بستر اقتصاد خرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جهش تولید از بستر اقتصاد خرد

مشهد - ایرنا - تولید ملی و حمایت از کسب و کار داخلی حدود یک دهه است که به صورت جدی و حتی در قالب شعار سال مورد تاکید است و از بنگاه‌های خرد اقتصادی به عنوان یکی از شاهراه‌های تحقق این مهم نباید غافل ماند.

اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی با تحریم‌های شدید اقتصادی مواجه شده است و طی چهار دهه گذشته تلاش زیادی برای رسیدن به خودکفایی اقتصادی صورت گرفته است اما به اذعان اقتصاددانان به رغم تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه، هنوز تا رسیدن به خودکفایی اقتصادی در بخش‌های مختلف فاصله است. رسیدن به استقلال اقتصادی به قدری برای نظام جمهوری اسلامی مهم است که مقام معظم رهبری در چند سال گذشته موضوع شعار سال را روی تولید و شکوفایی اقتصادی متمرکز کرده‌اند که البته رونق تولید ملی نقطه پرگار دایره رهایی از تحریم‌ها و خودکفایی اقتصادی است. آخرین سال از قرن 13 شمسی نیز "جهش تولید" نام گرفت و مقام معظم رهبری ضمن این نام‌گذاری، تاکید کردند: "جهش تولید باید تغییر محسوس در زندگی مردم ایجاد کند."

ایجاد تغییر محسوس در زندگی مردم نیز میسر نیست مگر از شاهراه رونق تولید و حمایت از کسب و کارهای داخلی که منجر به تولیدات باکیفیت، شکوفایی اقتصادی و افزایش رفاه خواهد شد و در این میان بنگاه‌های خرد اقتصادی و کسب و کارهای محلی به عنوان بخش از زنجیره تولید، تامین و توزیع نقش مهمی در فرایند جهش تولید و رسیدن کالا به دست مصرف کننده دارند و هر چه این شبکه نظام‌مندتر باشد به رونق تولید کمک بیشتری خواهد کرد.

رفع موانع تولید و حمایت از کسب و کارهای خرد بنا به تاکید استاندار خراسان رضوی برای عملیاتی شدن شعار سال و جهش تولید، باید جهادی عمل کرد و به همین منظور باید فرآیند صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری و کسب و کار تسهیل و فضا برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم شود. علیرضا رزم حسینی افزود: خراسان رضوی در حوزه اقتصادی باید پیشگام باشد و در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال "جهش تولید" نام‌گذاری شده است، باید سبک اداره کشور با سال گذشته تفاوت داشته باشد. وی تصریح کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی موانع تسهیل فرآیندهای صدور مجوزهای کسب و کار را احصا کنند تا نسبت به رفع آنها اقدام شود. استاندار خراسان رضوی گفت: ستاد تدبیر استان برای تحقق شعار سال و برطرف شدن موانع صدور مجوز سرمایه‌گذاری تلاش خواهد کرد و با حذف بوروکراسی اداری و کاهش فرآیندها، زمینه تحقق شعار سال فراهم خواهد شد. رزم حسینی افزود: می کوشیم با حمایت از کسب و کارهای خرد و خانگی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی اجتماعی در بهبود سبک زندگی مردم موثر باشیم.

بسترسازی برای تحقق جهش تولید و حمایت از مشاغل خرد رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در خصوص تحقق شعار سال و موضوع جهش تولید گفت: تحقق این امر نیازمند راهبردها و الزاماتی است که قوای سه گانه و ارکان جمهوری اسلامی ایران باید بسترهای لازم را برای تحقق این مهم فراهم کنند. محمد رضا حیدری افزود: اصلاح روابط بین‌المللی، حذف قوانین دست و پاگیر و تفویض اختیارات استانی از الزاماتی هستند که باید برای تحقق شعار جهش تولید مورد توجه قرار گیرند. وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر مشهد در این دوره در حمایت از کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی مصوبات خوبی داشته است و این مهم در محلات مشهد برای کاهش بیکاری و توانمندسازی خانوارهای محلات با جدیت دنبال می‌شود. رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکتهای شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص گفت: توانمندسازی اقتصادی و ایجاد اشتغال برای ساکنان مناطق کم برخوردار این شهر بسیار مهم است. احمد نوروزی افزود: شورای پنجم شهر مشهد هم با اشراف بر اهمیت این موضوع و به منظور تحقق آن، نسبت به تشکیل کارگروه حمایت از مشاغل خرد و خانگی ذیل کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکتها اقدام کرده است. وی ادامه داد: در این کمیسیون پس از انجام کارهای کارشناسی مختلف، طرح ارائه شده از سوی جهاد دانشگاهی به منظور حمایت و پشتیبانی از کسب و کارهای خرد و کوچک در محلات هدف بازآفرینی پذیرفته شد. رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکتهای شورای اسلامی شهر مشهد گفت: زنان سرپرست خانوار و تولیدکنندگان خانگی به واسطه این طرح، برای تولید یک سری از کالاهای خاص توسط گروه‌های توسعه‌گر اقتصادی آموزش می‌بینند و سپس با بازار فروش مرتبط می‌شوند. نوروزی افزود: صاحبان برند از طریق این مجموعه‌های تسهیلگر با کارگاه های خانگی خرد ارتباط پیدا می‌کنند و شبکه اقتصادی ارزشمندی شکل می‌گیرد.

هدف گذاری بخش‌های مختلف در مسیر جهش تولید مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی در خصوص تحقق شعار سال و جهش تولید اظهار داشت: دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف باید روی این مهم تمرکز و برنامه ریزی کنند. میثم کرمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف گذاری این سازمان در سال جاری نیز روی موضوع جهش تولید است. وی ادامه داد: برنامه ریزی‌های سازمان همیاری در سال جدید در بخش های مختلف عمرانی، بازرگانی، تجهیزات، ماشین آلات و گردشگری در راستای جهش تولید به ویژه تولیدات محلی خواهد بود. مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی گفت: با توجه به ظرفیتی که در سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی وجود دارد تلاش می‌شود با برنامه‌ریزیهای متنوع در بخشهای ستادی و همچنین شرکتها و موسسات تابعه حجم مبادلات سازمان به سه برابر پارسال افزایش یابد. کرمانی افزود: این سازمان از طریق تجمیع امکانات و سرمایه‌های کوچک و پراکنده، افزایش توان مالی شهرداریهای عضو و توانمندسازی این نهادها برای اداره امور شهری از طریق ایجاد درآمدهای ناشی از تولید، فعالیتهای اقتصادی و خدماتی را در دستور کار دارد. وی با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ادامه داد: سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی با تکیه بر دانش بومی، خلاقیت و ایمان راهکارهای لازم در راستای تغییر وضعیت کنونی و ایجاد فرصتهای بدیع اقتصادی، ایده‌های ناب را جمع آوری و آنها را به عنوان راهکارهای عملیاتی برای خلق جهش اقتصادی در مقطع زمانی پساکرونا به کار خواهد گرفت. او اضافه کرد: برای رشد و توسعه همه جانبه باید هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کرد و با القای روحیه جهادی و ترغیب همگانی، شکوفایی خلاقیت، نوآوری، تفکر و ایده‌پردازی را در جامعه احیا کرد.

در مجموع ارائه مشوق‌های حمایتی از تولید در سطوح مختلف و حمایت از تولیدکنندگان، به آنها انگیزه لازم برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و قرار گرفتن در مسیر جهش تولید را خواهد داد لذا بخش دولتی در این خصوص باید با ایفای نقش حمایتی خود در کنار بخش خصوصی قرار گرفته و ساز و کارهای لازم در این خصوص را فراهم سازد.

*س_برچسب‌ها_س*