جمعه 30 شهریور 1403

جو احساسی بی‌سابقه علیه سرمربی تیم ملی در چین / برانکو در محاصره: اتحاد خبرنگاران چینی علیه پروفسور

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
جو احساسی بی‌سابقه علیه سرمربی تیم ملی در چین / برانکو در محاصره: اتحاد خبرنگاران چینی علیه پروفسور

رسانه‌های چینی مشغول حملاتی بی‌سابقه به برانکو ایوانکوویچ هستند. حملاتی به شدت احساسی و بدون منطق علیه سرمربی تیم ملی این کشور.

به گزارش "ورزش سه"، نشست مطبوعاتی برانکو ایوانکوویچ بعد از باخت 2-1 مقابل عربستان به عجیب‌ترین و بی‌سابقه ترین نشست مطبوعاتی در تاریخ فوتبال چین تبدیل شد. جایی که 15 خبرنگار مشهور چینی او را محاصره کرده، با تندترین لحن ممکن برانکو را به باد انتقاد گرفته و صریح و مستقیم خواهان استعفای او شدند.

برای اینکه از جو وحشتناک رسانه‌های چین علیه برانکو مطلع شوید به شروع گزارش خبرگزاری سوهو از نشست خبری او دقت کنید: روز 10 سپتامبر روز آشنایی ما با بدترین سرمربی تاریخ چین بود. 15 خبرنگار مشهور ورزشی چین این مربی کروات را دوره کرده و با عصبانیتی که تا حالا هرگز ندیده بودیم و با اتحادی که در تاریخ مطبوعات ما بی‌سابقه است به او می‌تاختند.

چین دیروز شکست بدی خورد و در مقابل عربستان 2-1 باخت اما این شکست حتی از باخت 7-0 مقابل ژاپن هم دردناک‌تر بود. چرا که این بار حریف تقریبا در کل مسابقه با یک یار بیشتر بازی می‌کرد و ما در خانه خودمان مقابل چنین تیمی 2-1 شکست خوردیم. در مقابل ژاپن واقعا زورمان نمی‌رسید ولی بازی با عربستان را می‌توانستیم و باید می‌بردیم. اول برتری 1-0 را با تساوی 1-1 عوض کردیم تا حداقل دل‌مان به یک امتیاز از دو بازی خوش بشود ولی بعد 2-1 باختیم؛ صفر امتیاز از دو بازی.

بعد از این باخت جامعه فوتبال چین چنان متحد شده که در تاریخ فوتبال ما بی‌سابقه است. همه می‌دانیم که فوتبال چین رویهم‌رفته حال و روز خوبی ندارد و بسیاری از رسانه‌ها مدتها است که به این واقعیت اذعان دارند و سعی ما این است که برای برون‌رفت از این بحران راه‌حل پیدا کرده و ارائه بدهیم. اما بازی دیروز متفاوت بود.

وقتی بازی به پایان رسید هم‌زمان با هواداران، همه رسانه‌ها و خبرنگاران حاضر در نشست خبری برانکو نوک تیز پیکان حمله را متوجه برانکو کردند و خیلی صریح و بدون پرده‌پوشی از او یک خواسته داشتند: استعفا بده و برو. اولین بار است که در فوتبال چین همه اضلاع اینقدر متحدند. برانکو هر کاری نکرده باشد موفق شد فوتبال چین را از صدر تا ذیل متحد کند.

لج‌بازی و محافظه‌کاری این مرد 70 ساله کروات که نمی‌داند و بلد نیست چطور باید با سیستم و فرهنگ کشور جدیدی که در آن کار می‌کند سازگار شود کاسه صبر همه را لبریز کرده بود.

خشم از برانکو را حتی در جریان بازی می‌شد در صدای گزارشگر تلویزیون چین، هوانگ ژیان‌شیانگ دید. گزارشگر پخش زنده چینی از اینکه برانکو دست به تعویض نمی‌زند کلافه شده بود. گزارشگر از دقیقه 55 شروع به صحبت درباره تعویض‌ها کرد و گفت برانکو باید تعویض را کلید بزند اما او تا دقیقه 70 منتظر ماند. در این پانزده دقیقه گزارشگر چینی بدجور از خجالت برانکو درآمد: "من شخصا معتقدم تقصیر باخت ما در این بازی تنها متوجه سرمربی است. او گفت آدم لج‌بازی نیست و مشکلی با تعویض کردن ندارد ولی باز هم دارد لج‌بازی می‌کند و از تعویض خبری نیست. برانکو 1-0 جلو بود ولی مشخصا نمی‌خواست ببرد. او می‌خواست مساوی بگیرد. حتی زمانی که تیم حریف 10 نفره شد باز هم از این برنامه محافظه‌کارانه دست برنداشت. چرا آلن را زودتر به میدان نیاوردی؟ علت به میدان فرستادن آلن و لین لیانگ‌مینگ در دقیقه 93 چیست؟ اگر کسی بازی را از اول ندیده باشد فکر می‌کند ما یک بازیکن کمتر داریم".

هوانگ در چین گزارشگر بسیار مشهوری است و خبرگزاری سوهو می‌گوید ببینید آش چقدر شور شده که گزارشگری که به انصاف مشهور است اینطور از دست برانکو عصبانی شده و در پخش زنده به صراحت او را مقصر می‌داند.

چن هوا یکی از مشهورترین خبرنگاران فوتبالی در چین است. او در انتقاد از برانکو تندتر رفته و گفت:"برانکو دروغ‌گویی تمام‌عیار است. حتی در تساوی 2-2 ما مقابل سنگاپور هم مقصر فقط او بود. او همچنان مقصر است. خیلی هم بیشتر از قبل".

صحبتهای ژان جو، یکی دیگر از گزارشگرهای مشهور فوتبال چین را بخوانید: "برانکو نتوانست نقش رهبری خودش را ایفا کند. تعویض‌های دیرهنگام و محافظه‌کارانه او همه را عصبانی کرد. زمانی که عربستان از نظر بدنی افت کرده بود اگر تعویض‌های درست انجام داده بودیم حتما برنده می‌شدیم". او بعد از این مصاحبه پستی هم در شبکه‌های اجتماعی نوشت:" تیم ملی چین حالا دیگر نه می‌تواند موافق باد یا در خلاف جهت باد بازی کند. صریح بخواهم صحبت کنم در بازی قبلی مقابل ژاپن هفت هشت بازیکن ما کاملا کار را رها کرده بودند ولی در بازی مقابل عربستان سرمربی بود که کار از دستش درآمده بود".

پی لی، خبرنگار فوتبالی چینی، از برانکو خواست هر چه سریعتر چین را ترک کند. او اتهامات سنگینی به ایوانکوویچ وارد کرد و نوشت: "برانکو به چین آمده بود که فقط پولی به جیب بزند؟ او چرا نمی‌رود؟ می‌خواهد معطل کند تا دستمزد هنگفتش را بگیرد؟ این مرد اصلا با مسئولیت‌پذیری آشنا نیست و حتی غرور هم ندارد. حتی اگر مربیان چینی‌ای مثل گائو هونگبو و وو جینگویی را روی نیمکت داشتیم، که کمتر کسی قبول‌شان دارد، امکان نداشت این بازی را ببازیم. خلاصه اینکه بازیکن ما برای پرچم کشور و پیراهن ملی بازی می‌کنند ولی برانکو آمده که روی نیمکت لم بدهد، پولش را بگیرد و وقتی تا دلار آخر را گرفته خداحافظی کند و لبخند‌زنان برود".

هان چیائوشنگ از مشهورترین روزنامه‌نگاران چین است که در این کشور از او به عنوان چهره اول تلویزیون ملی CCTV یاد می‌شود. او در برنامه خبری اصلی این تلوزیون در پخش تفسیر اخبار با تندترین لحن ممکن به برانکو تاخت: "بازیکنان تیم ملی در این بازی هیچ اشتباهی نکردند. ذهنیت و روحیه جنگندگی آنها هیچ مشکلی نداشت. ما می‌دانیم که بعضی تیمها از ما قوی‌تر هستند ولی دیروز برانکو بدترین ریتم ممکن را برای تیمش انتخاب کرده بود. کندترین ریتم در زمانی که ما دست بالا را داشتیم. وقتی کسی که قرار است روی نیمکت از مغزش برای هدایت تیم ملی استفاده کند مغزش را قفل می‌کند چه باید گفت؟ او چطور می‌خواهد این افتضاح را توجیه کند".

چینی‌ها هیچوقت از یک مربی فوتبال تا این حد عصبانی نبوده‌اند. آنها در شبکه‌های اجتماعی غوغایی بزرگ به راه انداخته و می‌گویند حتی یک روز زودتر اخراج شدن برانکو به نفع چین است. منتقدان ایوانکوویچ می‌گویند اگر فدراسیون بخواهد به او فرصت بدهد شاید چین امسال تنها تیمی بشود که با صفر امتیاز به رقابتهای انتخابی جام جهانی پایان می‌دهد.

جو احساسی بی‌سابقه علیه سرمربی تیم ملی در چین / برانکو در محاصره: اتحاد خبرنگاران چینی علیه پروفسور 2
جو احساسی بی‌سابقه علیه سرمربی تیم ملی در چین / برانکو در محاصره: اتحاد خبرنگاران چینی علیه پروفسور 3