دوشنبه 1 تیر 1405

حال وخیم فارس / وضعیت قرمز در 23 شهرستان

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع

طی 24 ساعت گذشته 363 بیمار جدید مبتلا یا مشکوک به کروناویروس در بیمارستان های استان فارس بستری شده‌اند.

وضعیت فارس به لحاظ شیوع کرونا در پیک پنجم، به شرایط بحرانی نزدیک می‌شود و همچنان شمار قابل توجهی از شهروندان، بی توجه به آن، حتی از رعایت اصول اولیه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت نمی‌کنند. استان فارس با 36 شهرستان، به واسطه همجواری با استان‌های جنوبی، از روزهای ابتدایی تیرماه، شاهد افزایش آمار مبتلایان به کروناویروس، تعداد بیماران نیازمند بستری و مرگ‌های ناشی از این بیماری بود و اکنون بیش از دو سوم شهرستانهای آن با وضعیت قرمز کرونا مواجه شده و شاهد وقوع مرگ در گروه کودکان زیر دوسال هستیم و تعداد قربانیان ساعتی افزایش می‌یابد. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شنبه 2 مرداد به خبرنگاران گفت: طی 24 ساعت گذشته 363 بیمار جدید مبتلا یا مشکوک به کروناویروس در بیمارستان های استان فارس بستری شده‌اند. عبدالرسول همتی تعداد کل بیماران بستری در بیمارستانهای فارس را هم اینک 2502 نفر اعلام و با بیان اینکه از این تعداد، 280 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند، گفت: متاسفانه طی 24 ساعت گذشته 23 بیمار فوت کردند. این یعنی هر ساعت حدود یک بیمار جان خود را از دست می‌دهد. همتی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا در فارس تاکنون 5047 نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند، گفت: طی این مدت از کل 327 هزار و 260 بیمار، خوشبختانه 289 هزار و 734 نفر، بهبود یافته‌اند. این مقام مسئول یادآور شد که 305 هزار و 675 بیمار با انجام 1 میلیون و 47 هزار و 33 تست تشخیص مولکولی و 21 هزار و 585 بیمار مثبت با انجام 123 هزار و 275 تست سریع در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، در فارس شناسایی شده‌اند. معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز با اشاره به قرمز شدن وضعیت 23 شهرستان از 36 شهرستان استان فارس، گفت: با توجه به شدت سرایت پذیری کرونای دلتای هندی و گسترش بالای آن در بین خانواده ها و اجتماعات، نیاز است حساسیت ها در رعایت کامل پروتکل های بهداشتی بیشتر شود. او با بیان اینکه تا کنون 606 هزار و 890 دوز واکسن علیه بیماری کووید19 به مردم استان فارس تزریق شده است گفت: تمامی مراکز انجام واکسیناسیون علیه بیماری کووید19 در فارس فعال بوده و از امروز افراد بالای 58 سال در فارس بر علیه این بیماری واکسینه می شوند. معاون بهداشت دانشگاه توصیه کرد: شهروندان در صورت مشاهده علائم بالینی مشکوک به کروناویروس به مراکز منتخب درمان سرپایی کروناویروس (16 ساعته) مراجعه کنند و از مراجعه مستقیم به بیمارستان ها و مراکز درمانی خودداری کنند. همتی یادآور شد: 46 مرکز منتخب درمان سرپایی کروناویروس در استان فعال است که از این تعداد، 11 مرکز به شهر شیراز اختصاص دارد. لینک کوتاه: asriran.com/003Knp