پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

حتی کره هم حسرت ژاپن را می‌خورد / سامورایی نه، گنگسترهای فوتبال آسیا!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
حتی کره هم حسرت ژاپن را می‌خورد / سامورایی نه، گنگسترهای فوتبال آسیا!

نتایج خیره‌کننده ژاپن در اولین فیفا دی مقدماتی جام جهانی چه پیامی برای آسیا دارد؟

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ژاپن در مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 در قاره آسیا توانست دو پیروزی متوالی آسان را با 12 گل زده و بدون گل خورده به دست آورد و کلاس متفاوتی از فوتبال را حداقل در قاره آسیا به نمایش بگذارد. آیا این داستانی نیست که فوتبال ژاپن همیشه رؤیای آن را در سر داشت؟ و حالا در حال انجام آن است.

ژاپن در دومین دیدار از مرحله گروهی انتخابی جام جهانی 2026 که قرار است در کشورهای آمریکا و کانادا و مکزیک برگزار شود موفق شد با پنج گل برابر تیم ملی بحرین به پیروزی برسد. آنها در بازی اول هم موفق شده بودند در خانه با هفت گل تیم ملی چین را در هم بکوبند. این نشانگر قدرت خط حمله این تیم و البته قدرتی کوبنده در آمریکاست.

تفاوت سطح ژاپن با سایر تیم‌های قدرتمند حاضر در فوتبال آسیا و خصوصا مسابقات انتخاباتی جام جهانی پیش رو باعث شده است که استفاده از عبارت «رقابت» با این تیم در آسیا تقریبا ارزش و معنی‌اش را از دست بدهد.

این تیم در پنج دیدار آخری که در مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آسیا انجام داده موفق شد از 25 گل به ثمر برساند و هیچ گلی هم دریافت نکرده است. آنها امسال با استرالیا و عربستان سعودی هم‌گروه هستند و انتظار می‌رفت که مسیر سختی را در پیش داشته باشند اما حالا با خوشحالی به این مسیر نگاه می‌کنند.

9 بازیکن ژاپنی در دو بازی اول این تیم از مرحله انتخابی موفق به گلزنی شدند و این یعنی که آنها مسیرهای هجومی متفاوتی را در این تیم امتحان می‌کنند و تنها به بازیکنانی خاص تکیه ندارند.

تاکومی میامینو در بازی برابر چین دو گل زد و تاکه‌فوسا کوبو، جونیا ایتو، کارو میتوما، واتارو اندو و دایزن مائدا هم موفق به گلزنی شدند. آیاسه اوئدا، هیدماسا موریتا هر کدام دو گل و کوکی اوگاوا هم یک گل برابر بحرین به ثمر رساندند.

این در حالی است که کشورهای دیگر مانند کره جنوبی همیشه به بازیکنان بزرگی مانند سون هیونگ مین، لی کانگ این و هوانگ هی چان تکیه دارند و اگر آنها روز پرفروغی در زمین نداشته باشند و ثبات کافی را به نمایش نگذارند، دیدارها بسیار دشوار پیش خواهد رفت.

سون هیونگ مین در بازی تیم ملی کره جنوبی برابر تیم ملی فلسطین دو موقعیت بسیار خوب و حیاتی را از دست داد که تاثیر مستقیمی روی جریان بازی گذاشت. این بازی در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید، اما در بازی برابر عمان که سون شرایط خوبی داشت، آنها موفق شدند با نتیجه 1-3 پیروز شوند.

در مقایسه با ژاپن که هیچ راه فراری به حریف نمی‌دهد، خط دفاع کره جنوبی هم ناامیدکننده ظاهر شده است. آنها هنوز موفق به حل مشکلاتی که از جام ملت‌های آسیا به خوبی در این تیم دیده می‌شد نشده‌اند.

در حالی که اهمیت حضور هافبک‌های دفاعی در فوتبال مدرن روز به روز افزایش پیدا می‌کند، کره جنوبی روزهای سختی را تجربه می‌کند. آنها توانایی رقابت در خط میانی را از دست داده‌اند. موارد بسیاری وجود دارد که همین ضعف باعث شده است که این تیم تسلیم حمله حریف شود و بازی را واگذار کند.

هونگ میونگ بو تصمیم گرفت که پارک یونگ وو را که روزهای سختی را در جام ملت‌های آسیا سپری کرده بود بار دیگر در همان پست به کار بگیرد اما بازی برابر عمان اصلا برای او خوب پیش نرفت. البته که این احتمال که کره نتواند به مسابقات جام جهانی صعود کند بسیار دور از واقعیت به نظر می‌رسد.

با این حال، هدف اصلی کره جنوبی صرفا حضور در جام جهانی نیست اما مطمئنا در حال حاضر نمی‌تواند حسرت ژاپن را که فاصله زیادی از همه آسیایی‌ها گرفته است نخورد.

حتی کره هم حسرت ژاپن را می‌خورد / سامورایی نه، گنگسترهای فوتبال آسیا! 2
حتی کره هم حسرت ژاپن را می‌خورد / سامورایی نه، گنگسترهای فوتبال آسیا! 3