شنبه 21 مهر 1403

حضرت نوح برای هدایت هر انسانی 12 سال تلاش کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حضرت نوح برای هدایت هر انسانی 12 سال تلاش کرد

تهران - ایرنا - مدرس حوزه علمیه قم از حضرت نوح به عنوان الگوی شایسته مقاومت یاد کرد که در طول 950 سال فقط 80 نفر دعوت او را پذیرفتند و به عبارتی هر 12 سال یک نفر دعوت او را پذیرفت.

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم به خبرنگار معارف ایرنا گفت: حضرت نوح به عنوان یک پیامبر اولوالعزم به مدت 950 سال با تلاش‌های بسیار مردم را به پرستش خدا دعوت کرد و خدا این پیامبر را برای دلسوزی مردم به سوی آنها فرستاد و فرمود قوم خودت را قبل از این که عذاب برسد، بیم بده.

وی از حضرت نوح به عنوان یک الگوی بزرگ برای مقاومت در دوره کنونی یاد کرد و افزود: حضرت نوح در تبلیغ دین الهی سه اصل توحید، رعایت تقوا و ولایت را مطرح کرد و آن حضرت بر اساس روایات و آیات قرآن با تلاش‌های فراوان طی 950 سال مردم را به سوی خدا دعوت کرد و به خدا گفت که صبح و شب مردم را فراخواندم ولی هر چه بیشتر دعوت کردم، بیشتر از مسیر الهی فاصله گرفتند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان ادامه داد: حضرت نوح در هر کوی و برزنی مردم را دعوت می‌کرد و حتی به خانه‌های مردم می‌رفت ولی عکس العمل مردم اینگونه بود که پیامبر خدا را مسخره می‌کردند. با این حال آن حضرت مردم را به استغفار توصیه می‌کرد و برکات استغفار را برای آنان توضیح می‌داد که در آیات 10 و 11 سوره نوح آمده است.

وی با اشاره به ارتباط میان استغفار و وسعت روزی انسان در آیات و روایات گفت: در آیه 96 سوره اعراف نیز می‌خوانیم که اگر مردم ایمان می‌آوردند و تقوا داشتند، برکات آسمان و زمین بر آنان نازل می‌شد.

حاجی ابوالقاسم افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمود اگر خدا به کسی نعمتی داد، باید خدا را ستایش کند و اگر کسی احساس کرد که روزی او به تاخیر افتاده است، باید استغفار کند و اگر کسی به خاطر مساله‌ای اندوهگین است، ذکر «لا حول ولا قوه الا بالله» را بسیار تکرار کند.

وی ادامه داد: از امیرمومنان علی (ع) درباره نام حضرت نوح سوال شد که نام این پیامبر سکن به معنای آرامش است ولی نوح نام گرفت، چون اسوه استقامت بود و 950 سال به خاطر مردم گریست و اندوه خورد.

رییس پژوهشگاه فقه نظام با بیان کلامی از رهبر معظم انقلاب درباره ایستادگی و مقاومت امام خمینی (ره) در مقابل طاغوت‌ها اظهار کرد: آنچه حضرت امام را در هیات یک مکتب، اندیشه و تفکر مطرح کرد نه فقط برای زمان خود بلکه برای تاریخ مطرح کرد و مهمترین نکته مقاومت و ایستادگی ایشان در برابر طاغوت‌ها بود.

*س_برچسب‌ها_س*