سه‌شنبه 17 مهر 1403

حضور سید حسن خمینی در سیما؛ جریان ساز شد

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
حضور سید حسن خمینی در سیما؛ جریان ساز شد

گذر زمان کیمیای غریبی است و نشان می‌دهد "نه هر که سر بتراشد قلندی داند " و تمایز اصل و فرع را نمایان‌تر از خورشید تموز می‌کند، و تا باد چنین بادا.

احسان اقبال سعید؛ شامگاه شنبه حجت الاسلام سید حسن خمینی در برنامه جریان سیما حاضر شد و مقابل دوربین پخش زنده شبکه یک از اینک و فردای خاورمیانه و بحران و جنایت در سرزمین‌های اشغالی و نیز لبنان سخن گفت. در نگاه نخست شاید حضور نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و سید صاحب سخن وسیما در رسانه‌ی رسمی چندان محل تامل و شگفتی نباشد، وامری معمول و روال در نظر آید، اما برخی در کلام و حضور آنی دارند که تمایز می‌آفریند و در خاطر می‌ماند. گمان دارم حضور حجت الاسلام سید حسن خمینی از آن جنس حضور بود.

بجای استودیو‌های معمول، جماران و به طور مشخص محل دیدار امام خمینی (ره) با مردم و مقامات برای گفتگو گزین شده بود و آرامش و صلابت در خاطر مانده از حضرت امام در پیوند با آن جغرافیای خاطره‌ساز جماران، برنامه و گفتگو را دگرگون و متفاوت جلوه می‌داد.

سخن گفتن سید حسن خمینی پیرامون موضوع رژیم اشغالگر و فلسطین از جنس دگر گفتگو‌های رسمی و لبریز از کلی گویی و تکرار نبود. نخست با جزئیات به پیشینه پرداخت و از جریان‌ها و اشخاص در منطقه با نام یاد کرد و ریشه‌ی امروز را در دیروز کاوید. اشاره به ریشه‌ی قدرتمند چپ در سرزمین‌های اشغالی و نوع آرایش قوا در لبنان و ریشه‌های حرکت نشان داد که موضوع را دقیق کاویده و برای گفتن سخن فرجامین، نخستینه‌های داستان را روایت می‌کند.

اشاره به خاطراتی از حضرت امام خمینی (ره) و خصوصا اطمینان قلبی و توکل ایشان در روز شروع تعدی عراق به خاک کشور و نوع گفتار ایشان در برابر در زدن و اجازه برای ورود خواستن که با "بسم الله" همراه بود یاد و نام نیای ایشان را در فضای جماران طنین انداز نمود و در خاطر آورد که مردان بزرگ چگونه در عین سادگی مصمم اند و متوسل و می‌توانند در لحظات هولناک و خطیر یک سرزمین و مردمان را به ساحل دفاع و نجات هدایت سازند.

بخشی از این گفتگو نگاه ملی سید حسن خمینی به رخداد‌ها را پیش چشم نهاد. نگاهی که مدرن است و در روزگار تفاوت‌ها و تفارق‌ها می‌تواند اسباب وحدت و احترام باشد. ایشان تمام ایرانیان حتی آنانی که ممکن است برخی امور و اشخاص را قبول نداشته باشند در چتر حمایت نظام اسلامیی در برابر جنایت و بیداد اسرائیل دانستند و وقتی مجری برنامه از ایشان پرسید حتی اگر شما را قبول نداشته باشند؟ و ایشان پاسخ داد حتی اگر امام را قبول نداشته باشند.. این نگاه مدرن یک روحانی شیعه و معتقد و مومن به جمهوری اسلامی ایران، حکایت از درک و دریافت مضامین تازه و ملی در امر سیاسی است و یاد خاطره‌ای از امام خمینی را زنده می‌کند.. در روز‌های ابتدایی انقلاب کسانی با مراجعه به ایشان می‌خواهند تا زردشتیان از شمول ادیان رسمی خارج شوند و ایشان پاسخ می‌دهند "یعنی از سرزمین خودشان بیرونشان کنیم" و دگر مشی و مشرب سید موسی صدر که در لبنان یگانه شد و رویه‌ی مدارا و نوع دوستی را به روند تبدیل نمود. در همین گفتگو نام او هم گرامی داشته شد و سید حسن با ذکر خاطره از دایی مادرش و روایت اینکه لبنانی‌ها چقدر ایشان را شبیه سید موسی می‌دانند هم با شیوه و محتوای بیان و هم ذکر نام و خاطره یاد سید موسی را زنده نمود.

آخر این که پیشتر جماعتی حضور سید حسن خمینی را چندان خوش نمی‌داشتند و حتی سعی داشتند تا امکان سخن گفتن در مجامع عمومی را هم از او سلب نمایند. در خاطر دارید که که سالگرد رحلت امام و در حرم مطهر با شعار‌های پیاپی و ایجاد همهمه خواستند تا نگذارند صدای ایشان به مخاطبان برسد و البته شعار دادند"نواده‌ی روح الله / سید حسن نصرالله".. حالا و با گذشت بیش از یک دهه از آن روزگاران سید حسن خمینی در جایگاه نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی در سوگ شهید سید حسن نصرالله سخن می‌گوید و راه مقاومت را روشن و زنده می‌خواند و البته آن اهالی جنجال و اهانت هم دریافته اند "بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم".

گذر زمان کیمیای غریبی است و نشان می‌دهد "نه هر که سر بتراشد قلندی داند " و تمایز اصل و فرع را نمایان‌تر از خورشید تموز می‌کند، و تا باد چنین بادا.

از میان اخبار

معمای محدودیت بنزین؛ چرا سقف سوخت‌گیری کاهش یافت؟

بایدن چگونه غرب آسیا را به آستانه جنگ تمام عیار کشاند؟

بزرگترین اشتباه این مرد «حمله به ایران» بود!

رمزگشایی از کارزار همه جانبه اسرائیل علیه ایران