جمعه 13 مهر 1403

خبر نخست‌وزیر روسیه از تقویت همکاری‌های مسکو و تهران

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
خبر نخست‌وزیر روسیه از تقویت همکاری‌های مسکو و تهران

نخست‌وزیر روسیه گفت: در جریان گفت‌وگوهای خود با سران ایران توافق کردیم که همکاری‌های روسیه و ایران در همه زمینه‌ها را تعمیق دهیم.

«میخائیل میشوستین»، نخست‌وزیر روسیه گزارش داد که در جریان گفت‌وگوهای خود با سران ایران، از جمله «مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهور ایران درباره الحاق این کشور به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و اجرای پروژه‌های دوجانبه ایران و روسیه به تفصیل گفتگو کرده است.

وی به خبرگزاری روسی «تاس» گفت: «ما به طور کامل توسعه روابط دوجانبه را مورد بحث قرار دادیم و توافق کردیم که همکاری‌های روسیه و ایران در همه زمینه‌ها را تعمیق دهیم. توجه ویژه‌ای به اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه انرژی، زیرساخت‌های حمل‌ونقل، فناوری پیشرفته، اقتصاد دیجیتال داشتیم و در حد کافی بحث کردیم.

وی افزود: «درباره موضوع پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان یک کشور ناظر نیز رایزنی‌های مفصلی صورت گرفت.»

میشوستین همچنین ابراز امیدواری کرد که توافقنامه تجارت آزاد بین اوراسیا و ایران در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد و در پی این موافقتنامه، شرایط کار صادرکنندگان روسی در بازار ایران به میزان قابل توجهی بهبود خواهد یافت.

مذاکرات نخست وزیر روسیه و رئیس جمهور ایران در 30 سپتامبر انجام شد و پس از آن میشوستین بلافاصله برای شرکت در مجمع اقتصادی اوراسیا به ارمنستان رفت.

خبر مرتبط تهران میزبان نخست‌وزیر روسیه می‌شود

نخست‌وزیر روسیه به تهران سفر می‌کند.

در طول این دیدار، مسعود پزشکیان عصر دوشنبه 9 مهر 1403 تبادل هیئت‌های دیپلماتیک میان ایران و روسیه را موجب توسعه تعاملات و ارتباطات دو کشور و همچنین تقویت همکاری‌ها در راستای تسریع در اجرای توافقات عنوان کرد و افزود: معتقدیم اگر پروژه‌های مهم مشترک ایران و روسیه به مرحله اجرا برسند ظرفیت‌های بزرگی در زمینه مقابله با تحریم‌های ظالمانه برای دو کشور ایجاد خواهند کرد.

وی در ادامه توافق برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی و هاب گازی منطقه را نمونه‌ای عالی از همکاری مشترک میان ایران و روسیه در جهت تأمین منافع دو کشور و در جهت ایجاد توسعه پایدار، رشد همگرایی و جهش اقتصادی در منطقه دانست و بر ضرورت اهتمام مسئولان عالی دو طرف برای اجرای این طرح‌ها تأکید کرد.

پزشکیان همچنین همکاری‌های منطقه‌ای بر بستر سازمان‌های بین‌المللی از جمله بریکس و شانگهای را موجب قدرت‌افزایی کشورهای مستقل از جمله ایران، روسیه و چین در راستای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا عنوان کرد و گفت‌: تشدید جنایات و تنش‌زایی رژیم صهیونیستی که با حمایت مستقیم آمریکا و با هدف زمینه‌سازی برای گسترش حضور آمریکایی‌ها در منطقه در حال وقوع است، تهدیدی مشترک برای منافع کشورها و ملت‌های منطقه محسوب می‌شود که همفکری و همکاری بیشتر برای مقابله با چنین توطئه‌ای را ضروری می‌سازد.

پیرامون عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) نیز «محمدرضا عارف» معاون اول رئیس‌جمهور پس از بازگشت از اجلاس دولت‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: «در این اجلاس با عضویت ناظر ما موافقت شد و در نشست بعدی سران که در چند ماه آینده برگزار خواهد شد، این عضویت رسما اعلام خواهد شد.»

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

خبر نخست‌وزیر روسیه از تقویت همکاری‌های مسکو و تهران 2