شنبه 7 مهر 1403

خروج سنگین نقدینگی از خودرویی های بورس | دامنه 6 درصد در راه است!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
خروج سنگین نقدینگی از خودرویی های بورس | دامنه 6 درصد در راه است!

به گفته کارشناس بازار سرمایه، امروز 64 درصد از بازار سرمایه، یعنی 460 نماد، با اتمام کار خود در محدوده منفی روبرو شدند.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه، اعلام کرد که در جریان معاملات امروز 29 خرداد، شاخص کل بورس با کاهش بیش از 9 هزار واحد، در تراز 2 میلیون و 36 هزار واحد قرار گرفت. همچنین، شاخص کل هم وزن نیز با کاهش بیش از هزار واحد، در سطح 665 هزار و 96 واحد قرار دارد، به طوری که ما شاهد یک روز منفی دیگر در بازار سهام هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: امروز حجم معاملات سهام و حق تقدم 400 میلیون برگه سهم با ارزش معاملاتی 2 هزار و 324 میلیون تومان ثبت شد همچنین سرانه خرید حقیقی‌ها امروز 27 میلیون و 700 هزار تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها 31 میلیون و 400 هزار تومان رقم خورده است. در جریان معاملات امروز 338 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها بار دیگر از بازار سرمایه خارج شد.

او در ادامه می‌گوید: امروز 64 درصد بازار به عبارتی 460 نماد در محدوده منفی و تنها 36 درصد بازار یعنی 262 نماد مثبت به کار خود پایان دادند و امروز بیشترین میزان ورود نقدینگی برای صنعت چند رشته‌ای بود و بیشترین میزان خروج نقدینگی هم به گروه خودرو اختصاص یافت.

این کارشناس بازار در نهایت گفت: با وجود اخبار مثبت از جمله اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها و به پایان رسیدن تصمیم‌گیری در خصوص بند س تبصره 6 قانون بودجه به سود بازار، اما همچنان شاهد ترس در بازار و کمبود نقدینگی هستیم.

دلایل تغییر دامنه نوسان به 6 درصد

قادر معصومی خانقاه در خصوص تصمیم جدید هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر تعیین دامنه نوسان قیمت 6 درصدی برای بازار عنوان کرد: پس از حادثه سقوط بالگرد و درگذشت نابهنگام رییس جمهوری و هیأت همراه، سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات لازم را به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران با استفاده از اختیارات مندرج در «قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران» انجام و تصمیماتی را اتخاذ کرد.

وی، کاهش دامنه نوسان قیمت اوراق بهادار (شامل سهام، حق تقدم، واحدهای قابل معامله صندوق‌های سرمایه‌گذاری) را یکی از تصمیمات اتخاذ شده ذکر کرد و افزود: این اقدام با بررسی شرایط بازار و رفع ابهامات موجود در خصوص برخی صنایع و با تصمیم هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه 27 خردادماه 1403 صورت گرفت و بر این اساس، قرار شد دامنه نوسان قیمت سهام در بورس تهران و فرابورس (به جزء بازار پایه و توافقی) از مثبت و منفی 2 درصد به مثبت و منفی 6 درصد افزایش یابد و دامنه نوسان قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط از نوع قابل معامله به همان دامنه نوسان قیمت قبل از کاهش دامنه نوسان صدرالاشاره بازگردد.

معصومی خانقاه در ادامه گفت‌وگو با سنا با بیان این که مصوبه فوق از تاریخ 9 تیرماه 1403 اجرایی خواهد شد، دلیل تعیین دامنه 6 درصدی برای بازار را ایجاد دامنه نوسان قیمت همگن برای کلیه نمادها عنوان کرد و گفت: اگر مصوبات قبلی هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص رتبه‌بندی ناشران و مصوبات هیأت مدیره بورس تهران و فرابورس در خصوص جابجایی نمادها در بازارهای بورس و فرابورس به صورت کامل انجام شود و نمادهای حاضر در یک بازار با معیارهای مندرج مقررات مذکور همگن شوند، امکان بررسی تغییر دامنه نوسان قیمت هر بازار بر اساس شرایط آن بازار وجود دارد، لکن در حال حاضر به دلیل عدم اجرای کامل مقررات فوق‌الذکر، تصمیم هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین دامنه نوسان قیمت یکسان برای کلیه بازارها (به جزء بازار پایه و توافقی) بود.

معصومی خانقاه اضافه کرد: رصد شرایط بازار و صنایع در سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت مداوم در حال انجام است و افزایش دامنه نوسان قیمت سهام به بیشتر از 6 درصد، طبق برنامه‌های اعلام شده در آواخر سال 1400 و اوایل سال 1401 سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان‌پذیر بوده و بر اساس شرایط بازار مصوب و اجرایی خواهد شد.