یک‌شنبه 1 مهر 1403

خرید خانه آرزو شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
خرید خانه آرزو شد

دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشت: اگرچه در تابستان امسال قیمت‌ها به طور چشمگیری افزایش نیافت، اما باید به این نکته توجه کرد که در یک یا دو سال گذشته، قیمت مسکن به شدت بالا رفته و در نتیجه مردم دیگر توان خرید ندارند.

سعید لطفی در مورد وضعیت بازار مسکن گفت: با توجه به اینکه وزارت صمت سامانه مربوط به آمار و اطلاعات معاملات مسکن را به وزارت راه و شهرسازی منتقل کرده، مشاوران املاک به آمار دقیقی از میزان معاملات دسترسی ندارند. اما بررسی‌های میدانی و شواهد موجود در بازار نشان می‌دهد که حجم معاملات به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این رکود بازار مسکن در شرایطی است که افزایش قیمت‌ها در تابستان محسوس نبود و قیمت‌ها در بازار مسکن مانند یک سال گذشته افزایش انفجاری و جهشی نداشت.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک درباره کاهش معاملات با وجود عدم افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار مسکن، گفت: هر چند تابستان امسال قیمت‌ها به طور قابل توجهی بالا نرفت اما باید توجه داشت که در طی یک الی دو سال گذشته قیمت مسکن به شدت افزایش پیدا کرد و مردم دیگر قدرت خرید ندارند.

لطفی تاکید کرد: طبق آخرین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به 87.5 میلیون تومان رسیده‌است در حالی که این عدد تا همین دو سال گذشته در کانال 40 میلیون تومان بود. در شرایطی که در این مدت دستمزد و حقوق مردم افزایش قابل توجهی نداشته، طبیعی است که مردم نتوانند خانه خریداری کنند و تابستان امسال میزان معاملات به حداقل برسد.

وی با اشاره به ابزارهایی مانند پیش فروش برای افزایش قدرت خرید مردم برای تامین مسکن مناسب اظهار داشت: در حال حاضر فقط تعاونی‌ها مجاز به پیش فروش مسکن است و برای غیر از تعاونی‌ها معاملات مسکن ممنوع و غیر قانونی است. هر چند امروز شاهد افزایش پیش فروش‌های مسکن در منطقه 22 تهران هستیم اما مردم مراقب کلاهبرداری در این مناطق هستند و توجه داشته باشند که فقط تعاونی‌ها امکان پیش فروش دارند.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه اکثر تبلیغات پیش فروش مسکن در منطقه 22 کلاهبرداری است، تاکید کرد: در شرایطی که قدرت خرید مردم به خرید مسکن و پرداخت تمام هزینه آن به صورت یکجا کاهش یافته استقبال از پیش فروش بیشتر می‌شود اما مردم قبل از معامله با تعاونی ضروری است که اساسنامه آن تعاونی را مورد بررسی و استعلام قرار دهند و باید بدانند که هر تعاونی هم امکان ورود به ساخت مسکن را ندارد. دیده شده تعاونی با مجوز باربری وارد این حوزه شده که این امکان و فعالیت قانونی نیست و تنها تعاونی‌هایی در اساسنامه آن ساخت مسکن ذکر شده می‌توانند وارد این بازار شود و پیش‌فروش داشته باشد.

خرید خانه آرزو شد 2