دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

خواندنی‌های تاریخ | آن یک‌جمله‌ای که «طیب» نگفت که نگفت!

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
خواندنی‌های تاریخ | آن یک‌جمله‌ای که «طیب» نگفت که نگفت!

گروه تاریخ خبرگزاری فارس امین رحیمی: «طیب» حرف‌های بسیاری گفته بود و باکی نداشت که به مذاق خیلی‌ها خوش بیاید یا نیاید و مثلا گفته بود: «من زندگی‌ام و پولی را که به‌دست می‌آورم دو قسمت می‌کنم؛ یک قسمت آن را خرج خودم می‌کنم و قسمت دیگر را خرج امام حسین (ع). حالا یا برای او عزاداری می‌کنم یا به راه او خرج می‌دهم». و گفته بود: «ما در قانون مشتی‌گری، با بچه‌های حضرت زهرا (س) درنمی‌افتیم».

لوتی مشهور پایین شهر بود و اهل زورخانه بود و در میدان میوه تهران، صاحب‌نام بود و در پایتخت کسی نبود که نامش را نداند و یک دسته عزاداری برای محرم داشت که از خودش مشهورتر بود و دسته طیب بود و بزرگ بود و بلند بود؛ راه که می‌افتاد از این سر خیابان تا آن سر محله بود. طیب همه عمر حرف خودش را می‌زد و کار خودش را می‌کرد و بود و بود تا اینکه 13 خرداد سال 1342 که عاشورا بود امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه قم علیه انقلاب سفید شاه سخن گفتند و 15 خرداد امام (ره) در منزلشان بازداشت شدند و ماجرای طیب این شد: «شعارهای جمعیت در حمایت از امام خمینی (ره) از تمام قم به گوش می‌رسید... خبر دستگیری امام خمینی (ره) به تهران، مشهد، شیراز و دیگر شهرها رسید و وضعیتی مشابه قم پدید آورد».

در تهران آن جمعیتی که از جنوب شهر راه افتاده بود و شعار می‌داد سردسته‌اش طیب بود. 16 خرداد طیب را به همراه حدود 400 نفر دیگر دستگیر کردند و مشهور است که 5 ماه در زندان تحت فشار و شکنجه از او می‌خواستند که یک جمله بگوید و خودش را خلاص کند. طیب که زیاد سخن گفته بود و کاری نداشت که به مذاق کسی خوش بیاید یا نیاید این بار سخن نگفت. از او خواسته بودند که بگوید از امام (ره) و عوامل خارجی پول گرفته تا آشوب کند و نگفت. به جایش گفت: «من در زندگی خلاف‌های زیادی کرده‌ام، ولی هرگز حاضر نیستم به خاطر چند صباحی بیشتر زیستن به مرجع تقلیدی دروغ ببندم». آخرین ساعات زندگی‌اش هم این‌طوری بود: «وقتی زندان‌بان به او گفت: اعتراف کن که از آقای خمینی و خارجی‌ها پول گرفتی تا بلوا و بی‌نظمی راه بیندازی و با شاه مخالفت کنی، این‌ها را بگو تا مورد بخشش شاه قرار بگیری طیب گفت: برو این‌ها را به ننه‌ات بگو!» و گفته بود: «از شاه بخشش نمی‌خواهم و با فرزند زهرا (س) هم در نمی‌افتم».

11 آبان روز موعود طیب بود جلوی جوخه تیرباران و بعدها امام (ره) فرمودند: «طیب حر دیگری بود».

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید طیب امام خمینی (ره) دوره پهلوی عزاداری محرم تیرباران طیب حاج رضایی خواندنی های تاریخ این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
خواندنی‌های تاریخ | آن یک‌جمله‌ای که «طیب» نگفت که نگفت! 2
خواندنی‌های تاریخ | آن یک‌جمله‌ای که «طیب» نگفت که نگفت! 3