یک‌شنبه 1 مهر 1403

درباره دیپلماتی که امروز به ایرنا رفت چه می‌دانیم / نگاهی کوتاه به زندگی کاری حسین جابری انصاری از سفارت تا رسانه

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
درباره دیپلماتی که امروز به ایرنا رفت چه می‌دانیم / نگاهی کوتاه به زندگی کاری حسین جابری انصاری از سفارت تا رسانه

حسین جابری انصاری که امروز سکان مدیریت ایرنا را به دست گرفت پیش‌ازاین در قامت دیپلمات شناخته شده بود و در وزارت خارجه سمت داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صادق حسین جابری انصاری سخنگو وزارت امور خارجه در دولت روحانی بود و به‌عنوان نهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه به فعالیت پرداخت.

انصاری در مقطع لیسانس روابط دیپلماتیک خوانده و روابط بین‌الملل را در مقطع فوق‌لیسانس به پایان برد. او از سال 73 و در میانه دولت سازندگی مرحوم هاشمی رفسنجانی به وزارت خارجه پیوست و اولین سمت او کارشناس مسئول میز فلسطین در آن وزارت‌خانه بود.

بیشتر فعالیت او در سیاست خارجی حوزه‌های خاورمیانه و کشورهای عربی و آفریقایی بوده است. تمرکزش به روی مسئله فلسطین و اسرائیل او را به تحلیل‌گر این حوزه تبدیل کرده و نظرات او در واکاوی مسئله فلسطین و سرزمین‌های اشغالی به یکی از منابع اصلی رسانه‌های داخلی و خارجی بدل شده است.

انصاری در دوره اصلاحات کماکان در حوزه سوریه و فلسطین فعال بود و با آمدن محمود احمدی‌نژاد در مقام رئیس‌جمهور اولین دوره سفارتش را تجربه کرد. او در قامت سفیر برای اولین‌بار به لیبی دوران معمر قذافی مأموریت یافت و در آنجا روابط متلاطم ایران و لیبی را به دست گرفت. بازگشت او از لیبی مصادف با حوادث پر فراز و نشیب 88 بود، او در این سال به‌عنوان کارشناس ارشد معاونت عربی و آفریقایی دوباره مشغول به کار در وزارت خانه شد. ریاست گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج‌فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی سمتی است که تا پایان دولت احمدی‌نژاد بر عهده داشت.

با آمدن دولت روحانی و حضور محمدجواد ظریف در وزارت امور خارجه و گسترش روابط ایران با جهان او در سال 93 مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقا به عهده گرفت. در این دوره او بعد از مرضیه افخم به سمت سخنگویی وزارت خارجه نیز رسید، او پس از آن در معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه جایگزین زنده‌یاد حسین امیرعبداللهیان شد و در پی تغییر ساختار وزارت خارجه در اواخر دی‌ماه 1396 به‌عنوان دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی منصوب شد.

انصاری در سال 98 با حکم محمدجواد ظریف به‌عنوان معاون وزیر در امور مجلس و ایرانیان معرفی و در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد.

او در این سال‌ها دستی هم به ترجمه آثار داشته است و لوح تقدیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر ترجمه فارسی «اخگر به گریبان: خاطرات و تأملات استاد منیر» را از آن خود کرده است.

آقای دیپلمات حالا در مقام مدیر عامل ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است تا بلکه با نگاهی به سیاست خارجی و منشی که از آن حوزه می آید؛ اعتماد عمومی را به ایرنا بازگرداند.

5757

کد خبر 1961121