یک‌شنبه 1 مهر 1403

درجا زدن شاخص کل در سطوح فعلی، انتخاب اغلب کارشناسان بود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
درجا زدن شاخص کل در سطوح فعلی، انتخاب اغلب کارشناسان بود

در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی 10 کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس، در هفته پیش‌رو گردآوری شده است.

در قالب سوالی سه گزینه‌ای از 10 کارشناس بازار سرمایه، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش‌رو که منتهی به چهارشنبه 4 مرداد 1402 است، نظرسنجی صورت گرفت. سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است: روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در هفته پیش‌رو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 1. مثبت. افزایشی 2. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از 1 درصد) 3. منفی. کاهشی شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید نتیجه این نظرسنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است:

نام کارشناس توضیحات

رومینا شهبازپور

گزینه دو. در روز های پایانی هفته گذشته فضایی تقریبا مثبت در کنار ورود پول حقیقی ها ایجاد شد اما ارزش معاملات همچنان در محدوده روز های گذشته خود و کم رونق باقی مانده است. باید در نظر داشت که تداوم سبز پوشی بازار نیاز به تثبیت عملکرد آن در کنار ورود نقدینگی در روز های آتی است و همچنین بسته شدن نماد های بازار به دلیل برگزاری مجامع را باید در نظر داشت که بازگشایی این نماد ها می تواند به افزایش ارزش معاملات کمک بسزایی کند.

کوروش آسایش

گزینه دو. با گزارش های سه ماهه باید کم کم انتظار داشت صنایع و نمادها راه خودشان را از یکدیگر جدا کنند.

محمد خبری زاد

گزینه دو. گزارش های میان دوره ای اکثر شرکت ها مثبت بود ولی همچنان ریسک های سیاست گذاری بر سر بازار است.

اکبر ادهم

گزینه سه. احتمال اجرای قطعی نرخ جدید خوراک و سوخت شرکت‌ها، کاهش ارزش معاملات حقیقی، احتمال شکست حمایت مهم تکنیکالی شاخص و شرکت ها،، دیدگاه روانشناسی منفی اهالی بازار سرمایه و ترس حاکم بر تفکر سرمایه‌گذاران از جمله دلایل این انتخاب است.

مهدی میرزایی

گزینه دو. به سبب اخبار حوالی بازار تقریبا روند ثابت پیش خواهد رفت.

محمد غفوری

گزینه دو. هفته آتی به نظر میرسد بازار سرمایه وضعیت پر نوسانی را تجربه کند بسیاری از شرکت ها گزارشات سه ماه مالی خودشان را روانه کدال خواهند کرد با توجه به ریزش چند روزه غیر منتظره بازار به نظر میرسد شرکت ها با گزارشات خوب مورد اقبال بازار قرار گیرند.

علی عصاری

گزینه دو. بازاری متعادل با پیش روی تک سهم ها خواهیم داشت.

علی ملک لی

گزینه سه. همچنان روند کلی بورس تهران نزولی است و شرایط بنیادی نیز تغییر خاصی برای چرخش روند نداشته است.

مصطفی صفاری

گزینه دو. بعد از مجامع و اطلاعات سه ماهه شرکت ها و عدم تغییر نرخ گاز بنظر شاخص بدون تغییر خاصی ادامه دهد.

مهدی بیات منش

گزینه دو. پیش بینی می شود روند نسبتا ثابت هفته های قبل ادامه داشته باشد. بازار انتظارات بیشتری نسبت به کارایی دارد. در بازار کم عمقی از لحاظ نقدینگی و نامتقارن اطلاعاتی هستیم.

با توجه به انتخاب 20 درصدی گزینه سه (منفی - کاهشی) و درصدی 80 گزینه دو (بدون تغییر چشمگیر) توسط کارشناسان، به نظر می‌رسد روند معاملات در هفته پیش‌رو متمایل به خنثی و در بدترین حالت منفی باشد.

* لازم به ذکر است نتایج این نظرسنجی و تحلیل کارشناسان، نظر باشگاه خبرنگاران جوان نبوده و سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس
درجا زدن شاخص کل در سطوح فعلی، انتخاب اغلب کارشناسان بود 2