پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

درخواست شورای حکام آژانس انرژی اتمی برای برگزاری جلسه‌ای حضوری درباره ایران

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
درخواست شورای حکام آژانس انرژی اتمی برای برگزاری جلسه‌ای حضوری درباره ایران

خبرگزای رویترز به نقل از چند تن از دیپلمات‌های حاضر در جلسه امروز شورای حکام خبر داد که پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره ایران ارائه شده است و به خاطر مخالفت چین، احتمالا جلسه‌ای حضوری برای رای‌گیری در این باره برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌ها روز پنج‌شنبه گفتند که پس از مخالفت‌های انجام شده به رهبری چین با قطعنامه‌ای که خوستار توبیخ ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، شورای حکام به اجبار خواستار برگزاری جلسه حضوری شد.

دیپلمات‌هایی که در جلسه مجازی چهار روزه شورای حکام شرکت کرده بودند گفتند، فرانسه، انگلیس و آلمان که هر سه از اعضای توافق هسته‌ای می‌باشند، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس ارائه داده و از ایران خواستند عدم ایجاد دسترسی برای آژانس به دو محل را متوقف کرده و کاملا به آن همکاری کنند.

شورا ترجیح می‌دهد که قطعنامه‌ای را با اتفاق نظر اتخاذ کند، یعنی مادامی که هیچ مخالفی وجود نداشته باشد، رای‌گیری انجام نشود.

دیپلمات‌ها همچنین گفتند که روسیه به شورا گفته است هیچ نیازی برای وجود یک قطعنامه نمی‌بیند اما چین مخالفت واضحش را اعلام کرده و رئیس جلسه شورای حکام را ترغیب کرد که خواستار نشستی حضوری در روز جمعه برای مذاکرات بیشتر و یک رای‌گیری احتمالی شود.

چین روز جمعه در بیانیه‌ای در این باره گفت: برخی کشورها در حالی که نسبت به پیش‌نویس این قطعنامه مصمم بوده‌اند، مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفتند. این یک نمونه سیاست خودفریبانه بوده و کاملا غیر مسئولانه است.

چین در ادامه مطرح کرد که اعمال فشار در راستای یک مسئله «غیر ضروری» پیرامون یک قطعنامه می‌تواند در نهایت به اقدامی از جانب شورای امنیت سازمان ملل و «در نهایت پایان یافتن» توافق هسته‌ای شود.

انتهای پیام