چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

درخواست مهم روسیه از آژانس انرژی اتمی درباره اوکراین

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
درخواست مهم روسیه از آژانس انرژی اتمی درباره اوکراین

وزارت خارجه روسیه با اشاره به حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود، از «رافائل گروسی» دبیرکل سازمان انرژی اتمی خواست واکنشی علنی و صادقانه به این حملات نشان دهد.

در روز یکشنبه پهپادهای انتحاری اوکراین به محوطه نیروگاه زاپوریژیا حمله کردند. این حمله که خسارتی به دنبال نداشت، تنها کمی پس از آن انجام شد که کارشناسان سازمان انرژی اتمی از این نیروگاه بازدید کردند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از مدیرکل آژانس انتظار یک واکنش عمومی و کاملاً صادقانه را داریم.»

خبر مرتبط وضعیت اضطراری سیل در اورنبورگ روسیه / ارسال پیام همدردی رهبر کره شمالی به پوتین

به دنبال وقوع سیل در روسیه، رهبر کره شمالی با پوتین ابراز همدردی کرد.

طبق اطلاعیه وزارت خارجه روسیه، مسکو با حضور نمایندگان آژانس در این نیروگاه موافقت کرده و انتظار دارد این اقدام یا موجب توقف حملات اوکراین شود و یا آژانس وقوع این حملات توسط اوکراین را تایید کند.

این وزارتخانه در ادامه تمامی کسانی را که در پنهان‌کردن نقش اوکراین و سران این کشور در حمله به نیروگاه زاپوریژیا نقش دارند، هم‌دست کی‌یف خواند.

مسکو همچنین اعلام کرد اوکراین با حملات اخیر خود به این نیروگاه به‌وضوح نشان داده که در مسیر رعب و وحشت هسته‌ای پا گذاشته است.

در این بیانیه آمده است: «وظیفه جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی، به‌خصوص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این است که اجازه انجام حملات تروریستی علیه تاسیسات هسته‌ای را ندهند.»

مسکو با اشاره به حمایت آمریکا و متحدانش از اوکراین اظهار کرد مسئولیت و عواقب این حملات متوجه مقامات کشورهایی است که به کی‌یف سلاح، پول و اطلاعات داده، سربازان اوکراینی را آموزش داده و از کی‌یف حمایت رسانه‌ای به عمل می‌آورند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

درخواست مهم روسیه از آژانس انرژی اتمی درباره اوکراین 2