شنبه 8 اردیبهشت 1403

دعوت از تاجیکستان برای حضور در نمایشگاه کتاب

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
دعوت از تاجیکستان برای حضور در نمایشگاه کتاب

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ضمن دعوت از ناشران و مسئولان فرهنگی تاجیکستان برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران، لغو روادید را نقطه عطف روابط دو کشور خواند.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با دولت صفرزاده معاون‌وزیر فرهنگ کشور تاجیکستان‌گفت: در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی توجه به کشور‌های منطقه و به‌طور ویژه تاجیکستان که دارای اشتراکات فرهنگی زیادی هستیم، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: سفری که رئیس جمهور به دوشنبه داشتند و‌همینطور سفری که رئیس جمهور تاجیکستان به تهران داشتند، منشا توافقات‌مهمی شد و امیدواریم این‌توافقات به‌مرحله اجرایی برسد.

احمدوند ادامه داد: کماکان منتظریم که امکان‌حضور نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رایزن فرهنگی در دوشنبه، مسئول خانه فرهنگ در خجند و مجموعه هلال‌احمر در دوشنبه فراهم بشود و ظرفیت‌کار مشترک اجتماعی و فرهنگی در دو کشور مورد استفاده قرار گیرد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ بیان کرد: توافقات صورت گرفته است و نظر مساعد و مثبت دوستان در تاجیکستان اعلام شده است، امیدواریم به زودی به مرحله اجرا هم برسد.

وی اظهار داشت: ما سال گذشته در نمایشگاه کتاب تهران میزبان تاجیکستان به عنوان کشور ویژه بودیم و وزیر فرهنگ کشور تاجیکستان در نمایشگاه حضور پیدا کردند و ما خوشحال بودیم که میزبان هنرمندان، نویسندگان و شاعران از این کشور بودیم.

احمدوند تاکید کرد: با اجرای هفته‌های فرهنگی، گروه تاجیکستان در تهران، تبریز و اصفهان اجرا داشت و مورد استقبال قرار گرفت و گروه ایرانی هم در دوشنبه، خجند و باختر اجرا داشت که مورد استقبال و توجه مردم تاجیکستان واقع شد.

معاون وزیر فرهنگ اضافه کرد: زمینه برای توسعه فعالیت‌ها و همکاری‌ها کاملا فراهم است و حیف است که مجموعه‌هایی که در تاجیکستان هستند فعال نباشند و مشتاقانه برای فعال شدن مجموعه‌های فرهنگی و هنری آماده هستیم.

وی پس از توضیحات معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان در باره اهدای شاهنامه به تمام خانواده‌های تاجیکستان و جایگاه شاهنامه در میان مردم این کشور گفت: باعث خوشحالی است که شاهنامه این اثر ارزشمند مربوط به ایران‌فرهنگی در خانه همه تاجیک‌ها وجود داشته باشد و این کار بزرگی است، در بزرگداشت‌های مشترک هم ما آمادگی همکاری داریم.

احمدوند ضمن دعوت از هنرمندان، ناشران و مسئولان فرهنگی کشور تاجیکستان برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: اکنون که در نقطه عطفی از توسعه روابط هستیم و خبر خوب لغو روادید هم منتشر شده است و به زودی امکان رفت‌وآمد بیشتری بین دو کشور اتفاق خواهد افتاد علاقه‌مند به همکاری در حوزه‌های مختلف هستیم.

معاون وزیر فرهنگ ضمن پیشنهاد خط نیاکان در کنار خط سریلیک برای ایرانیان در تاجیکستان بیان کرد: دولتمندخان بسیار مورد علاقه ایرانیان بود با هنر خوب و بیان شیرینی که این هنرمند داشت در صداوسیما ما بسیار آثار ایشان پخش می‌شود و برای ما و مردم ایران مانند یک هنرمند ایرانی است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات